مادر

برای مادران

مادر

برای مادران

سلام
در این سایت در مورد مسائل آمادگی های قبل از بارداری، باید و نباید های دوران بارداری، تربیت و تغذیه کودکان مطلب گذاشت میشه. و شما میتونید هر سوالی راجع به مسائل بارداری و کودکانتون دارید مطرح کنید. که توسط متخصصین پاسخ داده میشه. بعضی از مطالب از منابع انلاین موجود در اینترنت استفاده می شود.

آخرین نظرات

۱۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

⚠️در رابطه با بد غذایی یا امتناع کودک از غذا خوردن دلایلی وجود دارد مثل : دوری مادر ، گوشه گیری کودک ، بیماری کودک ، اظهارنظر مبنی بر عدم علاقۀ غذا توسط بزرگترها و تقلید از دیگران ، شرایط خاص کودک به علت توجه زیاد کردن به کودک ، نخوابیدن در شب ، فعالیت زیاد یا کم ، فاصلۀ کم میان وعده ها با غذاهای اصلی ، وسواس بیش از اندازۀ مادر ( کثیفی و ریخت و پاش کودک ، خوردن غذا با انگشتان و پرت کردن غذا ) . که شما باید این موارد را در کودک خود بررسی کنید .

راهکارهایی برای غذا خوردن کودک وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید :

– تغییر در نوع پخت ، تهیه کردن غذای متنوع ، خوش رنگ و خوشبو و با قوام و غلظت مناسب ، تغییر در شکل غذا ( تخم مرغ آبپز ، نیمرو ، املت ) ، تعریف و تمجید از غذا ، وادار نکردن کودک برای خوردن غذا با زور یا خواهش

– بعد از تمام شدن غذا بشقاب او و سایر بشقاب ها برداشته شود .

– به تاخیر انداختن نوبت تغذیه

– اصلاح رفتارهای غذایی بزرگترها

– جایزه ندادن به کودک برای خوردن غذا

– پرهیز از مصرف تنقلات ( پفک یا چیپس ، شکلات یا نوشابه )

– دادن غذای جدید ، با ملایمت و آهستگی در محیط شاد

– استفاده کردن از جانشین آن مادۀ غذایی

– هر وعدۀ غذایی را با مواد غذایی مورد علاقۀ کودک شروع کنید .

– میزان غذا و یا میان وعدۀ غذایی که در هر نوبت در اختیار کودک قرار داده می شود باید حجم کمی داشته باشد .

– حد مرزی برای طول مدت غذا خوردن کودک در نظر بگیرید ( مثلا نیم ساعت )

– باقیماندۀ غذای کودک را از سر سفره ببرید بدون آنکه در مورد آن با دیگران بحث کنید .

– در حضور کودک در مورد غذا خوردن او با دیگران صحبت نکنید تا کودک احساس نکند با غذا نخوردن شخصیت مهمی شده و مورد توجه جمع قرار می گیرد .

– سعی کنید نسبت به غذا خوردن یا نخوردن کودک واکنش نشان ندهید و خود را خیلی خوشحال یا ناراحت نشان ندهید تا کودک متوجه نشود غذا خوردن یا نخوردن او تا چه حد برای شما اهمیت دارد .

– هرچند مشکل است اما آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید .

شما باید کاری کنید که غذا خوردن برای کودکتان دلپذیر باشد . برای این امر رعایت موارد زیر کمک شایانی را به شما می کند :

– سعی کنید میان وعده ها را ۵/۱ تا ۲ ساعت قبل از وعدۀ اصلی غذا بدهید .

– بهتر است میان وعده ها خیلی شیرین ، حجیم یا چرب نباشند تا اشتهای کودک برای وعدۀ اصلی غذا باقی بماند .

– برای دسر یک مادۀ شیرین انتخاب کنید و آن را بلافاصله بعد از غذا به او بدهید که جزو غذا به حساب بیاید .

– غذاها را خیلی زود به زود و بر اساس تمایل او عوض نکنید .

– هنگام غذا دادن دعوا نکنید ، داد و قال راه نیندازید .

– بگذارید در مورد سیر شدنش خودش تصمیم بگیرد .

– اگر غذای جدیدی به او می دهید که از خوردنش امتناع می کند آن را همراه با غذایی که دوست دارد بدهید .

– هنگام غذا خوردن در مورد ریخت و پاش غذا ، پرت کردن غذا ، بازی کردن انتظار تمیزی و مرتب بودن نداشته باشید ( کودک تمایل دارد خود با دستش یا با کمک قاشق غذا بخورد حتما او را در این کار آزاد بگذارید ) .

– غذای کودکتان باید در محیطی شاد و سرگرم کننده به او داده شود و کودک احساس نکند مجبور است غذا بخورد .

– تقسیم کردن غذای کودک به قطعاتی کوچک و در حد یک لقمه تا خوردن آن برای کودک راحتتر باشد .

– نباید بشقاب غذای کودک را خیلی پر کرد همیشه غذا را به مقدار کمتر از حدی که مایلید کودک بخورد در بشقاب بریزید .( پر کردن بشقاب باعث اضطراب کودک می شود .)

– دادن غذا به کودک با حجم کمتر و به دفعات مکرر علاقۀ کودک را به غذا و غذا خوردن بیشتر خواهد کرد .

– وضعیت نشستن کودک بسیار مهم است باید راحت و آرام باشد .

– سعی کنید کودک همزمان با سایر اعضاء خانواده غذا بخورد .

توجه کنید که از سبزیجات ، میوه ها و لبنیات حتما استفاده شود .

در رابطه با اینکه تخم مرغ دوست ندارد یا کم مصرف می کند ۲ راه حل خدمتتان عرض میکنم : ۱- تخم مرغ را با شیر خودتان یا شیر پاستوریزه رقیق کنید . ۲- یا اینکه کاملا له کنید و به سوپ کودک اضافه کنید .

شما می توانید به سوپ کودک شیرخشک بدون چربی و یا به ماست قطعات میوۀ تازه برای مغذی تر و متنوع تر شدن آن اضافه کنید .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۰:۴۱


با اینکه کودکی دوره ی داشتن پاهای لاغر و رشد و قدی است اما شرایط و موقعیت هایی هست که کودک باید وزن اضافه کند. با استفاده از متد هایی که در این مقاله ارائه میشود میتوانید وزن کودک خود به دلایل پزشکی یا سلامت بالا ببرید.

🍀متد یک: به کودک خود نوشیدنی هایی با کالری بالا پیشنهاد دهید


برای کودکان نو پا و پیش دبستانی که زیر وزن نرمال هستند، شیر ، آب میوه های پر کالری و یا استاندارد میتواند منبع خوبی از لنرژی باشد و افزایش وزن را سرعت ببخشد. اگر کودک میخواهد وزن اضافه کند این نوشیدنی ها نباید جای غذا را بگیرند. توصیه میشود به عنوان نوشیدنی در کنار غذا یا به عنوان نوشیدنی میان وعده استفاده شود.

آب میوه ها: با فراهم کردن مواد مغذی و کالری مورد نیاز کودک به رشد وزنی و قدی او کمک میکند.

شیر کامل یا شیر 2% چرب : اگر شدت کمبود وزن کودکتان زیاد است ، میتوانید با استفاده از نوشیدنی های سالم مانند شیر میزان چربی و کالری اضافی به برنامه غذایی کودک اضافه کنید. دقت داشته باشید که شیر بدون چربی یا کم چرب شانس جذب کالری کافی را از کودک میگیرد.


🍀متد شماره دو : به کودک خود غذا های پر انرژی بدهید


به کودک خود غذایی بدهید که از نظر کالری و مواد مغذی غنی باشد. این نوع غذا میتواند برای عضله سازی و همچنین ذخیره چربی انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن کودک را مهیا کند.

غذای سالم : غذای سالم غذایی است که دارای مواد مغذی و کالری مناسب باشد و میزان شکر، چربی اشباع و سدیم آن کم باشد.

کودک را از غذای مغذی محروم نکنید: غذاهای پر انرژی شامل مواد مغذی مانند ویتامینها ، مینرالها و فیبر هستند.


به کودک خود مقادیر زیادی میوه ، سبزیجات و لنیات بدهید زیرا این موارد سرشار از کالری های مفید و مواد مغذی هستند و به رشد کودک کمک میکنند.

کودکان علاقه بسیار زیادی به غذاهایی مانند توت فرنگی ، سینه ی مرغ و همچنین غذای بسیار مقوی که از شیر کم چرب به همراه برنج قهوه ای و عسل درست میشود دارند.

غذاهای سالمی که به کودک خود میدهید را مدیریت کنید: غذاهای سالم و پرکالری بسیار به افزایش وزن سالم کودک شما کمک میکنند اما باید مدیریت شوند مثلا برای هر سه وعده به کودک خود ماکارونی ندهید و یا هر میان وعده او نباید یک کاسه تخمه آفتابگردون باشد.

چند نمونه از غذاهای مغذی: آجیلها ، ماکارونی با گوشت ، استفاده از روغن کانولا و روغن زیتون برای پخت و پز ، میوه های خشک شده و آب میوه های 100% طبیعی.


🍀متد سوم : به وعده ها و میان وعده های کودک خود کالری اضافه کنید


میتوانید با اضافه کردن چیزهایی به وعده اصلی یا میان وعده ی کودک خود کالری غذای دریافتی کودک خود را بدون آنکه کودک متوجه شود غذایش بیشتر شده بالا ببرید.

مثلا میتوانید وقتی به کودک خود سیب میدهید آن را قطعه قطعه کنید و روی آنها کره بادام زمینی بمالید و یا میتوانید به ساندویچ کودک خود پنیر هم اضافه کنید.

بسیاری از چاشنی ها دارای کالری هستند و میتوانند طعم خوبی به غذای کودک اضافه کنند تا بیشتر لذت ببرد . این چاشنی ها عبارتند از: کره ، مربا ، کره بادام زمینی ، پنیر خامه ای و دیگر چاشنی ها. چنین چاشنی هایی میتواند کاری کند میل کودک به غذا بیشتر شود و در نتیجه کالری بیشتری دریافت کند.


 کودک خود را با آزاد گذاشتن در انتخاب چاشنی غذا یا سالادش به خوردن بیشتر تشویق کنید مثلا به او اختیار بدهید از میان سس ها ی سالاد یکی را برای خود انتخاب کند تا روی سالادش بریزد. اضافه کردن چنین چاشنی هایی کمک میکند به شیوه ای سالم وزن کودک بالا رود.


🍀متد چهارم: میان وعده ها را قطع نکنید


میان وعده ها باعث میشوند کودک بین وعده های اصلی نیز غذا بخورد و در نتیجه در طول روز کالری بیشتری جذب کند. سعی کنید وعده های اصلی را منظم به کودک خود بدهید تا با میان وعده ها تداخلی نداشته باشند.

برای صبح یا عصر که فرزندتان به مدرسه میرود میان وعده درست کنید و در کیف او بگذارید ، مطمئن شوید که در زمان مشخص میان وعده را استفاده میکند. حتی اگر احتیاج بود از معلم فرزند خود اجازه بگیرید تا میان وعده در بین کلاس بخورد. قبل از مدرسه یا قبل از ناهار سعی کنید یک میان وعده هرچند کوچک هم شده به کودک خود بدهید.


میتوانید چنین مواردی را به کودک بدهید نصف ساندویچ ، میوه ، سیب زمینی پخته با پنیر و یا دیگر غذاهایی که کودکان دوست دارند. کلوچه کشمشی با شیر پر چرب هم یک میان وعده پر انرژی و سالم برای کودکان است.


هرگز اجازه ندهید کودکتان یک وعده اصلی غذایی را از دست بدهد. صبحانه یک وعده ی الزامی برای کودک است و برای فعالیت در طول روز به او انرژی میدهد همینطور به کودک برای اضافه کردن وزن سالم کمک میکند.

برای صبحانه غلات ، نان تست ، آب میوه طبیعی ، ساندویچ کره بادام زمینی و شیر میتوانند منبع مناسبی برای تامین انرژی و رساندن مواد مغذی به بدن کودک باشند.

اگر کودک شما بعد از خوردن یک وعده اصلی همچنان احساس گرسنگی میکرد میتوانید به او سالاد میوه ، بستنی میوه ای ، یا یک مشت آجیل بدهید.


🍀متد پنجم : مشورت با یک متخصص حرفه ای


مشکلات جسمی و روانی میتواند باعث کاهش وزن شدید در کودکان شود. اگر توان افزایش وزن کودک خود را ندارید و یا کودک دچار بیماری شده است حتما با یک متخصص صحبت کنید. متخصص تغذیه میتواند مانع افزایش وزن کودک را شناسایی کند و یا راه لی برای افزایش وزن ارائه کند. برخی اختلالات روحی در کودک مانند استرس شدید، غم و اندوه، و یا اختلال در غذا خوردن باعث کاهش وزن سریع میشود.

همچنین برخی اختلالات جسمی مانند فیبروز کیستیک و یا نوزادان نارس باعث بروز کاهش وزن در کودک میشود.

مزایای مشورت با یک متخصص تغذیه : متخصص تغذیه با مشاهده تغذیه و فعالیت روزانه کودک میتواند نقاط ضعف برنامه تغذیه کودک را شناسایی کند و برای بهبود آن پیشنهاد هایی را به شما ارائه دهد.


نکات مهم


وقتی فرزند شما به مدرسه میرود مطمئن شوید که وعده غذایی را جا نمی اندازد ( مطمئن باشید این اتفاق وقتی مشغول بازی میشود رخ میدهد ) به کودک خود یک صبحانه ی کامل بدهید و حتما روزی 3 لیوان شیر را در برنامه غذایی او جای دهدید. ناهار و شام کودک هم باید مغذی و متعادل باشد.

کودک خود را به ورزش کردن تشویق کنید مخصوصا ورزشهای عضله ساز زیرا هم در افزایش وزن به او کمک میکند هم اشتهای بیشتری به خوردن پیدا میکند.


هشدارها

از دادن غذاهای دارای چربی مضر و شکر مانند چیپس ، کیک های غیر خانگی ، آبنباتها و نوشابه برای اضافه شدن به کالری دریافتی کودک جدا بپرهیزید. این موارد غذایی شاید وزن کودک را بالا ببرند اما آسیب های جبران ناپذیری به دندانها ، سوخت و ساز بدن ، رشد عضلات ، قلب و مغز کودک وارد میکنند.


کاری از گروه ترجمه به اندام (دکتر کرمانی)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۰:۳۵

مامانا سعی کنید به بچه هاتون غذای سالم بدین تا جایی که میتونین چون هرچی که از بیرون میخریم یه مشکلی داره بهتره سعی کنیم اقلا خودمون یه کارایی بکنیم و حتی برای خودمون.

جوانه ها رو خودتون توی خونه درست کنید.  برای  فرنی بچه، خودتون برنج ببرین آردکوبی آرد کنید که مطمئن باشد برنج هندی نیست.  از شیر و ماست و تخم مرغ محلی استفاده کنین. خودتون میتونین تو خونه ماست و پنیر درست کنین. به جای شکر سفید شکر قهوه ای بگیرین. حتما حتما برنج رو کته کنین حتی برنج های مخلوط رو، و داخل برنجتون حتما به ازاء یک پیمونه برنج یک قاشق سبوس برنج بریزین. از عطاری نمک دریا بگیرین و از نمک دریا استفاده کنین. سعی کنین از گوشت مرغ و گاو و گوساله کمتر استفاده کنین. از غذاهای کنسروی و فرآوری شده پرهیز کنین. اگر بتونین خودتون سبزی بکارین عالیه. به بچه ها از الان عادت بدین با غذا مایعات نخورن. دلستر و نوشابه و ... تو خونه هاتون نیارین و خیلی چیزهای دیگه که جای حرف زیاد داره....

و پیشنهادم  اینه که به جای استفاده از روغن مایع یا کره های موجود در بازار، برای بچه ها از کره حیوانی استفاده کنید، کره ای که از شیر گاو گرفته شده چون اطمینان دارین که سالمه و کاملا مغذی. و به جای روغن های موجود از روغن کنجد که الان خدا رو شکر فروشگاههایی هست که جلوتون روغن میگیرن استفاده کنین.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۰:۲۶


برخی کودکان با شروع تغذیه تکمیلی با وجود اینکه خوب غذا میخورند اما خوب وزن نمیگیرند و از لحاظ ظاهری نیز کمی لاغر به نظر میرسند  . اما ممکن است انرژی دریافتی روزانه کودک از میزان انرژی و جنب و جوش او کمتر باشد در اینصورت پیشنهاد میکنیم رژیم غذایی کودک را به شیوه ای که ذکر میشود تغییر دهید . البته این رژیم غذایی برای کودکانی توصیه میشود که به ماده غذایی خاصی حساسیت ندارند .


- آب جوشیده شده خنک  بهمراه 15 قطره آهن را در برنامه غذایی کودک قرار دهید .


-  انرژی مواد تغذیه ای تکمیلی کودک را بوسیله  اضافه کردن آرد یا روغن مایع یا جوانه غلات بیشتر کنید


-  روزانه حداقل 5 وعده غذای کمکی به علاوه شیر مادر،به نوزاد شش ماه به بالای خود بدهید .


- در هر وعده غذایی  کودک  کمی روغن مایع یا کره آب شده تقریبا  یک  تا 2 قاشق مربا خوری اضافه کنید . ( قاشق مربا خوری که در منازل استفاده میشود تقریبا  5/2 تا 3 میلی لیتر و قاشق مرباخوری شربتهای دارویی کودکان  5 سی سی میباشد پس چنانچه از قاشق مرباخوری  در منزل استفاده میکنید  2 قاشق و اگر از قاشق شربت داروی کودکان  استفاده میکنید  یک قاشق  کفایت میکند .


-  میتوانید برای مقوی کردن غذای کودکان  از جوانه ماش یا جوانه گندم یا پودر جوانه غلات  در سوپ کودک نیز استفاده کنید زیرا علاوه بر اینکه سرشار از ویتامینهای گروه  ب و ث میباشند  به هضم بهتر غذای کودک نیزکمک می کنند.


- میتوان از کمی آرد برنج یا گندم (در ماههای بالاتر)، شیر(پاستوریزه جوشیده بالای یکسال) و کره را مخلوط کنید  و بهم بزنید و گرم کنید ( مانند سس سفید) و به سوپ شیرخوار بیفزایید هم باعث  طعم بهتر سوپ میشود و هم رنگ و لعاب خاصی به سوپ میدهد و نیز انرژی آنرا زیاد میکند .


- همچنین میتوان، پودر جوانه گندم ، جو پرک و یا  بلغور گندم را له کرده  و با مقدار کمی شکر ،‌ شیر(پاستوریزه جوشیده ) و بهمراه دو قاشق روغن یا کره بپزید و در حجم کم ( یک یا دوقاشق )و در دفعات بیشتر به شیرخوار بدهید.


-  در حدود 11 ماهگی در صورت نداشتن آلرژی در کودکان می توان مقدار خامه پاستوریزه به سوپ کودکان اضافه نمود .


سعی کنید در درست کردن سوپ یا کته از گوشت با استخوان استفاده کنید


-  اگر کودکی زرده تخم مرغ پخته شده را نمیخورد میشود آنرا با مقداری کره و آب مرغ مخلوط و نرم نمایید  و به او بدهید و یا به سوپ او اضافه کنید. همچنین زرده تخم مرغ را میتوانید رنده کرده و در سوپ کودک و یا پوره میوه و سبزیجات  ( هر مدل پوره ای که درست میکنید) بریزید.


- همینطور به تکه های  کوچک شده  سیب زمینی که پخته شده است  و پوست آن جدا شده کمی کره بزنید و اجازه بدهید که شیرخوار با دستان خودش  آنرا برداشته و بخورد.


-  سعی کنید در درست کردن سوپ یا کته از گوشت با استخوان استفاده کنید ، مانند  ران مرغ و یا ماهیچه گوسفندی تا مواد معدنی  و چربیی بیشتر به بدن نوزاد برسد.


-  شما میتوانید چندین قلم گوسفندی یا یک قلم گوساله را جداگانه پخته ، چربی اضافی آن را بگیرید و عصاره آنرا بمدت کوتاه ( در یخچال )‌و زمان طولانیتر ( در فریزر) نگهداری نماییدو به هر وعده غذا و یا سوپ کودک  کودک دو قاشق غذاخوری از این عصاره را اضافه کنید .


-  اگر کودکتان دچار کم وزنی میباشد  افزودن حبوبات را به غذایش بتعویق بیاندازید (یعنی پس از 10 ماهگی) چون حبوبات حجم زیادی از معده را اشغال میکنند  اما پس از 10 ماهگی، حبوبات را خیس کنید، پوست بکنید و آنها را آرد کنید  و هر دفعه  یک قاشق چایخوری پودر حبوبات را بهمراه  کره به سوپ کودکتان  اضافه کنید.


-  اضافه نمودن  آب غلیظ شده ران مرغ یا تکه های ران مرغ که خوب پخته شده و همینطور جوانه گندم، آرد یا پودر بادام خام، کنجد، مغز تخمه آفتابگردان به غذای کودک سبب رشد بهتر او می شود.


-  برای بهتر شدن عطر و  طعم غذا  میتوانید از آب لیموترش تازه، آب نارنج تازه،و همینطور سبزی معطر پودر شده  استفاده کنید.


-  برای تهیه کته برای کودکان کم وزن بهتر است از آب مرغ یا گوشت به جای آب استفاده شود . 

 

اگر کودکتان دچار کم وزنی میباشد  افزودن حبوبات را به غذایش بتعویق بیاندازید


-  یک یا دو خرما را پوست بکنید، هسته اش را دربیاورید و خرما را درمقداری آب حل کنید  و بعنوان دسر به شیرخوار دهید .


-  مقداری آرد (برنج یا گندم ) را در روغن تفت دهید به اندازه ای که کمی به زردی بخورد  و حالت خامی خود را از دست دهد مقدار کمی شکر حل شده و چند قطره گلاب را به آن اضافه کنید (مانند  حلوا) و آنرا بعنوان میان وعده به کودک خود بدهید  استفاده کنید.

- آبمیوه بمیزان زیاد و یا شیرینی و شکلات و بستنی قبل از غذا، سبب کم اشتهایی کودک میشود و رشد او را به خطر می اندازد . پس  یا آبمیوه و یا خود میوه رسیده و نرم را که با پشت قاشق له کرده ایدبعنوان میان وعده  و با حجم کم به کودک دهید، ویتامین های مورد نیاز کودک به ویژه ویتامین C از راه شیر مادر تامین می شوند.


-  از افزودن نمک به غذا در سر میز یا سفره به غذای کودک مخصوصا کودکان زیر یکسال  جداً خودداری گردد. اما  برای کودکان که دچار ایست یا افت وزن خود هستند و غذای کاملاً بی نمک خود را نمیخورند هنگام تهیه و طبخ غذا از مقدار بسیار کم نمک  استفاده نمایید.


-  اگر رشد کودک زیر یکسال با افزایش دفعات تغذیه با شیرمادر و پر انرژی کردن غذای کمکی بهتر نشد، شاید لازم باشد شیرخشک  را هم بلافاصله بعد از بعضی از وعده های شیر مادر به او بدهید ( با فنجان یا استکان) چون هنوز غذای اصلی کودک زیر یکسال ، شیر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۰:۲۳


اگر شما صبح‌های زود به سمت محل کارتان حرکت می‌کنید، حتما کودکان خواب آلود و بی‌حوصله‌ای را دیده‌اید که یا در آغوش یکی از والدین یا در صندلی عقب ماشین به سمت مهدکودک در حرکت هستند و از این‌که خواب صبحشان کامل نشده است کلافه‌اند؛ البته این  مورد در کودکان کوچک‌تر بیشتر صادق است.کودکانی که زودتر از سن مهدکودک رفتنشان، وارد آن محل شده‌اند هم مانند خیلی از مسائل دیگر نتیجه اجتناب‌ناپذیر تغییرات در جامعه و مشغول بودن زنان به کار بیرون از خانه پا به پای مردان است.

🔴تأثیر محیط مهدکودک در رشد زبانى🔴

از آنجا که گسترش واژگان کودک اکتسابى است و هر چه کودک در تعامل و ارتباط با اطرافیان باشد، دامنه لغات او نیز گسترش مى‌یابد لذا کودکانى که در مهدکودک‌ها در کنار کودکان دیگر اوقاتی از روز را سپری می‌کنند، علاوه بر همزبانى با همسالان خود و ایجاد ارتباط با مربى خویش با لغات، واژگان و کلمات متعددى برخورد مى‌نمایند؛ آنها براى بازى کردن مثلا دریافت یک توپ مرتب با دوستان خود ایجاد ارتباط کرده و محرک و پاسخ ایجاد می‌کنند.

 

کودک براى گرفتن توپ از دوست در مهدکودک احیاناً از لفظ توپ استفاده مى‌کند، از طرف دیگر «من، من»، «مال من است» را از کودک دیگر مى‌شنود و از کودک سوم «بده» را، لذا این کودک در عین حال باسه تلفظ و واژه آشنا شده است: «من»، «توپ» و «بده». در صورتى که همین کودک در منزل با ارائه و بیان مطلب توپ مفهوم و مطلب مورد نظر خود را به مادرش مى‌فهماند و امکان این‌که با دولفظ دیگر آشنا شود، بسیار کم یا بعید است.پس کودکانى که تازه شروع به سخن گفتن کرده‌اند، هنگامى که با کودکان هم سن و سال خود ارتباط برقرار مى‌کنند و همراه مربى خویش که صرفا وقت خود را صرف

و وقف کودکان کرده است، مى‌توانند پیشرفت قابل توجهى در گفتار و رشد بیانى خویش داشته باشند.

 

🔴نظریه‌هاى عمده رشد به فرضیه‌هاى متفاوتى درباره اهمیت تأثیرات محیطى در رشد زبان کودک منجر مى‌شود. نظریه‌پردازان یادگیرى معتقدند که وجود عامل تقویت‌کننده و مشاهده سرمشق، عوامل تعیین‌کننده مهمى براى رشد زبان هستند؛ لذا کودکان در مهدکودک‌ها مرتب زیرنظر عوامل یادگیرى، ارتباط و تعامل هستند، مى‌شنوند و بیان مى‌کنند و براثر عوامل تقویت‌کننده بى‌شمارى که به وجود مى‌آید، مجبور به گفت‌وگو مى‌شوند و در نتیجه واژگان و لغات آنها به جهت استفاده در گفتار توسعه مى‌یابد.

وقتی مادران شاغل بعد از پایان مرخصی زایمانشان مجبور به ترک خانه و بازگشت به محل کارشان می‌شوند؛ کودکان نیز به ناچار در ساعات کاری مادر، به یکی از مراکز نگهداری از کودکان یا همان مهدکودک‌ها سپرده می‌شوند.

اما این مسأله در مورد کودکانی که در سن مناسب از امکانات مهدکودک‌ها استفاده می‌کنند می‌تواند بر عکس باشد و یک مهدکودک استاندارد می‌تواند کودک را برای ورود به اجتماعات بزرگتر آماده کند لذا حتی مادرانی که شاغل نیستند لازم است قبل از به مدرسه رفتن کودک او را با فرستادن به مهدکودک برای این دوره آماده کنند.

🔴مضرات استفاده از مهدکودک برای کودکان زیر 2 سال🔴

مهدکودک با تمام مزایایی که برای آموزش کودکان در سنین مناسب دارد اما می‌تواند به کودکانی که در سنین پایین به این مراکز سپرده می‌شوند صدمات جبران‌ناپذیری وارد کند.

🔴دکتر فربد فدایی، روان‌شناس اجتماعی و روانپزشک می‌گوید: اگر کودک در سنین غیر مناسب به مهدکودک فرستاده شود، احساس طرد شدن از سوی مادر می‌کند و حس طردشدگی و دوری از خانواده در شکل‌گیری شخصیت او تأثیر می‌گذارد، بنابراین در این کودکان ممکن است احساس خشم و رنجش و افسردگی ملاحظه شود.

وی همچنین با تأکید بر این‌که در صورت امکان، کودک توسط مادر نگهداری شود، می‌افزاید: اگر به دلیل شاغل بودن مادر امکان نگهداری از کودک توسط او در سنین پایین وجود ندارد، نگهداری کودک توسط پدربزرگ و مادربزرگ بهتر از سپردن او به مهدکودک است.

دکتر فدایی مقاومت و لجبازی کودک در برابر والدین، عدم وابستگیب کودک به والدین و عدم پذیرش آنها از سوی کودک را از آثار فرستادن کودک به مهدکودک در سنین غیرمناسب می داند و می‌گوید: اما سپردن کودک به مهدکودک بعد از پنج سالگی باعث می‌شود وی ارتباط با همسالان و مهارت‌های اجتماعی را به صورت گسترده‌تر و کامل‌تری بیاموزد و در کل امکانات یادگیری و امکان مستقل شدن برای کودکان، پیش از دبستان در مهدکودک بیشتر است.

🔴اجزای سازنده یک مهد کودک با کیفیت عالی🔴

عوامل متعددی در ارزیابی یک مهدکودک به عنوان مهد مناسب دخیل هستند که از جمله می‌توان به اندازه گروه(تعداد کودک در یک مکان واحد)،نسبت تعداد مراقب به کودک، آمادگی تحصیلی مراقب یا مربی، تعهد شخصی مراقب به یادگیری و مراقبت کردن از کودکان اشاره کرد. در صورتی که این ویژگی‌ها مطلوب باشند، کودکان در ارزیابی‌های هوش، زبان و رشد اجتماعی، بهتر عمل می‌کنند؛ همچنین محیط‌های وسیع و مجهز و اقداماتی که نیازها و تمایلات کودکان پیش دبستانی را برآورده می‌سازند نیز به پیامدهای مثبت کمک می‌کنند.تأثیرپذیری کودکان در مهد به مراتب بیشتر از خانه و خانواده است. اگر مربیان، افرادی آموزش دیده، کارآمد و متخصص در زمینه تربیت کودکان باشند خواهند توانست به بهترین شکل ممکن کودکان را تربیت کنند و برعکس در برخی از مهدکودک‌ها، رفتار نادرست مربیان با کودکان، زمینه‌ساز بروز رفتارهای غیراخلاقی از سوی کودکان شده است.

 

برخی مهدکودک‌ها، سالانه چند بار، دوره‌های آموزشی برای مربیان خود ترتیب می‌دهند و طی آن شیوه‌های نوین تربیت را به آنان آموزش می‌دهند، از این‌رو والدین باید در انتخاب مهد دقت بسیار به خرج دهند و کودکان را به دست مهدها و مربیانی بسپارند که اطمینان کافی در مورد نحوه آموزش آنها داشته باشند.البته بهتر است کودکان تا پایان دو سالگی در محیط خانواده و نزد والدین خود باشند؛ احساس امنیت روانی اولیه و وابستگی‌های عاطفی باید به صورت صحیح و طبیعی در خانواده شکل بگیرد اما از این سن به بعد آنها به تجربه‌های اجتماعی نیز نیاز دارند.

🔴دکتر سیما فردوسی نیز معتقد است: در مهد کودک، مربیان وظیفه بسیار مهمی به عهده دارند زیرا نقش جانشین مادر را برای کودک ایفا می‌کنند و با توجه به این تعریف، مربی باید بتواند اضطراب کودک را تخفیف و به او امنیت بدهد و او را کنترل کند. اگر مهدکودکی دارای ویژگی‌های لازم باشد و تنها از کودک نگهداری نکند بلکه به نیازهای او نیز توجه داشته باشد و رشد کودک و شرایط فردی او را در نظر بگیرد و درباره برنامه خواب، بازی، تغذیه، استراحت کافی و فعالیت‌هایی که مناسب سن کودک باشد، تدابیر لازم اندیشیده باشد و محیط امنی برای کودکان ایجاد کند، می‌توان پیشنهاد کرد که والدین حتما فرزندشان را به چنین مهدکودکی بسپارند.

 

🔴رعایت نکات ضروری از سوی والدین🔴

اگر کودک در دور ماندن از مادر یا خانواده دچار ناسازگاری می‌گردد باید سعی کنید تا این استقلال را بتدریج به او بیاموزید، درست است که این کار زمان بر است اما اگر لازم باشد باید ابتدا ساعات اندکی را برای ماندن در نظر بگیرید، او را همراهی کنید، هر چند ساعت به او سری بزنید، پایداری او را تشویق کنید و از طریق قصه، مهارت‌های لازم را به او آموزش دهید.

والدین باید توجه داشته باشند که اگر کودکشان مدتی را در مهد چشم به راه آمدن آنها بماند، دچار نوعی هیجان می‌شود که برایش آزاردهنده ‌است و شاید به این فکر بیفتد که فراموشش کرده‌اند و دیگر دنبالش نخواهند آمد، این نگرانی کودک اهمیت زیادی دارد و باید از بروز آن جلوگیری کرد.کودکانی که زمان زیادی را در مهدکودک به سر می‌برند، غمگین و ترسو هستند اما این مشکل تا سن آمادگی از میان خواهد رفت.

همچنین تحقیقات نشان داده است که کودکانی که بیش از سی ساعت در هفته را در مهدکودک می‌گذرانند، در ناهنجاری‌های رفتاری همچون جنگ و دعوا، رذالت، بیرحمی، حمله و نیز رفتارهای نامناسبی چون جدال، پرتوقعی و پرحرفی «نمره بیشتری» می‌آورند و آموزگاران آمادگی و مادران این کودکان، از آنها به عنوان کودکان تهاجمی، بهانه‌گیر، نترس، دردسرآفرین و افرادی که باید خواسته‌هایشان به سرعت عملی شود، یاد می‌کنند.

محققان هنوز نتوانسته‌اند دلیل این رفتارها را دقیقا مشخص کنند اما برخی، علت مشکلات رفتاری این کودکان را خستگی والدین بر اثر کار و عدم توجه به کودک یا عدم توجه مسؤلان مهدکودک‌ها عنوان می‌کنند.

پس اگر می‌خواهید این‌گونه رفتارها را تقلیل دهید، بهتر است از مدت زمانی که کودک در مهدکودک می‌گذراند، بکاهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۷:۰۹


کودک شما به خصوص از سه سالگی به بعد نیاز دارد که روند استقلال و اجتماعی شدن را آغاز کند. مهد کودک مکان مناسبی برای طی این مرحله از مراحل رشد کودک است

در روند رشد و تکامل کودک پس از قطع بندناف دوره ای از استقلال نسبی آغاز می شود که کودک با اینکه بیشتر در آغوش والدین است، هر روز به سمت ایجاد استقلال بیشتر پیش می رود. به کودکان باید کمک کرد که این روند را طی کنند و درنهایت خودشان بتوانند بالغانی باکفایت شوند. مهدکودک مکان مناسبی برای ایجاد این فضا است و رفتار والدین از بدو تولد کودک می تواند در شکل گیری خاطره خوش از اولین مراحل استقلال کودک موثر باشد. برای اینکه کودک آماده رفتن به مهدکودک باشد نیاز است که از قبل به او برای شکل گیری استقلال نسبی اش کمک نمود. از جمله اینکه بتواند خودش به تنهایی به خواب برود، خودش غذای اش را بخورد و در نتیجه عملکرد مستقل خود را تا حدود ۳ سالگی کسب کرده باشد. کودکان به خصوص کودکان بالای ۳ سال از مهدکودکی که در آنجا بتوانند خوشحال باشند و تعامل با دیگران را یاد بگیرند، سود می برند.

● ترس از رفتن به مهدکودک

اگر به نظر می آید که کودک از رفتن به مهدکودک می ترسد، والدین باید او را به تدریج با محیط جدید آشنا کنند. در آغاز، مادر یا پدر می توانند همراه کودک باشند و نزدیک او بمانند تا زمانی که کودک مشغول بازی است. آنها هر روز می توانند مدت بیشتری در مهد بمانند تا اینکه کودک بخواهد جزیی از بقیه گروه کودکان شود.

پوالدین باید کمک کنند که مهدکودک برای فرزندشان تجربه ای مثبت و با استرس کمتر باشد. اگر پدر یا مادر مشکل خاصی مثل احساس های مبهم از گناه، ترس یا اضطراب در هنگام جدا شدن از کودک دارند و نمی توانند به راحتی از فرزندشان جدا شوند بهتر است مشاوره ای در مورد مسایل مربوط به خودشان داشته باشند؛ زیرا این احساسات، کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر کودک با فراهم آوردن تمام شرایط باز هم مساله دارد و بعد از حدود یک ماه هنوز برای رفتن به مهد گریه می کند نیاز است که به وسیله یک متخصص بررسی شود.

● مربی کودک تان را بشناسید

بهترین سن برای ورود به مهدکودک در کودکان، حدود ۳ سالگی است ولی بسیاری از کودکان بنا به شرایط خاص مجبورند زودتر از ۳ سالگی به مهدکودک بروند. در صورتی که کودک زیر ۲سال سن دارد، بهتر است مهدکودک ویژگی های زیر را داشته باشد:

▪️ تعداد مربیان کودکان زیر ۳ سال باید بیشتر از تعداد مربیان کودکان بالای ۳ سال باشد.

▪️ به کودکان زیر ۳ سال باید بیشتر توجه شود.

▪️ یک نگه دارنده باید دوره طولانی تری کودک را نگهداری کند و مربیان نباید سریع عوض شوند.

▪️ مربی باید بیشتر با این دسته از کودکان حرف بزند، بازی کند، با آنها بخندد و برای موفقیت شان در بازی های فکری آنها را بیشتر و بارزتر تشویق نماید تا بچه لذت ببرد.

▪️ بهتر است والدین به دنبال مربی ای باشند که خونگرم بوده و مراقبت کننده باشد و خودکفایی لازم را داشته باشد و احساس مسوولیت و توجه به کودک داشته باشد.

▪️ مربی باید مشوق مهارت های اجتماعی و رفتار مثبت باشد و بتواند برای رفتار منفی کودک، محدودیت نسبی برقرار نماید.

یکی از مسایل مهمی که والدین باید دقت نمایند این است که مربی کودک شان توانایی برقراری ارتباط با توجه به سن کودک شان را داشته باشد. گاهی افراد فقط با یک طیف محدود سنی کودکان، خوب ارتباط برقرار می کنند که طبیعتا باید سن کودک و توان مندی ارتباط مربی اش با هم متناسب باشد. مهم است که والدین بدانند چه مدت است مربی در این مهدکودک کار می کند و قرار است چه مدت دیگر آنجا بماند.

تعویض زیاد و مکرر و همچنین تعویض مربی در مراحل خاص بحرانی تکامل کودک می تواند برای کودک استرس زا باشد. بنابراین اگر والدین دریابند که مهدکودک فرزندشان را مناسب انتخاب نکرده اند بهتر است آن را تعویض نمایند.

● ۱۰ فرمان مهدکودک

۱) برای ورود کودک خود به مهدکودک از قبل علاقه مندی، حمایت و تشویق لازم را فراهم آورید.

۲) با کودک خود راجع به مهدکودک و اینکه آنجا چه فعالیت هایی انجام می شود، صحبت کنید: اسباب بازی، بچه ها، خواب، قصه، موسیقی و…

۳) خودتان کودک را با مهد آشنا کنید: کجا اتاق اوست و جای دست شویی را نشان اش بدهید و او را به مربیان معرفی کنید.

۴) اگر کودک نگرانی دارد بگذارید راجع به آن صحبت کند. او می تواند اشیای آشنا و یا حتی عکس هایی را از خانواده همراه خود داشته باشد.

۵) زمان فعالیت های روزانه کودک را از قبل متناسب با شرایط مهدکودک رفتن اش فراهم آورید (مثلا زمان خواب و بیداری، لباس پوشیدن و…)

۶) وقتی تصمیم گرفتید کود ک تان را به مهدکودک بفرستید، در تصمیم خود جدی باشید و اگر مشکلی پیش آمد، سعی کنید مشکل را رفع نمایید، نه اینکه از مهد رفتن کودک تان انصراف دهید.

۷) حتما سر ساعت تعیین شده برای بردن فرزندتان از مهد اقدام کنید و کودک را منتظر نگذارید زیرا در این صورت نگران شده و فکر می کند که شما فراموش کرده اید او را برگردانید.

۸) وقتی کودکان از نگرانی های شان برای مهد رفتن می گویند به آنها گوش دهید و بگویید بچه های دیگری هم این مساله را داشته اند و بعضی از آنها می ترسند؛ چون نمی دانستند که چه طور باید به مربی خود بگویند که می خواهند دست شویی بروند یا گرسنه هستند. گاهی پیش می آید که بعضی از بچه ها، بچه های دیگر را اذیت می کنند و کودکان نمی دانند که چه کار باید بکنند، بنابراین از کودک خود بپرسید: «آیا تو هم از این مشکلات داری، چیزی هست که تو را در مهد اذیت کند؟!» این کمک می کند که ما متوجه مشکل کودک در مهد بشویم و به برطرف شدن آن کمک کنیم.

۹) در شروع، کودک ممکن است مشکلاتی داشته باشد. به تشویق های تان ادامه دهید.

۱۰) همه والدین حق دارند گاهی در طی روز سری به مهد بزنند و ملاقات سرزده ای از آنجا داشته باشند تا از وضعیت فرزندشان باخبر شوند. با آگاهی شما، صبر و شکیبایی تان و حتی گاهی کمی جدیت شروع مهدکودک می تواند خاطره ای هیجان انگیز و لذت بخش برای فرزندتان باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۷:۰۲



📍دور کلاس های پرجمعیت را خط بکشید


شاید ایده آل به نظر برسد اما آکادمی پزشکان اطفال ایالات متحده می گوید مهد کودکی را برای فرزندتان انتخاب کنید که به ازای هر 3 تا 5 کودک نوپا و به ازای هر 7 تا 10 کودک بزگتر یک مربی استخدام کرده باشد اما قطعا تنها کاری که در کشورمان از دست تان بر می آید انتخاب یک مهدکودک کم جمعیت است که اسباب بازی های زیادی را برای کودکان در سنین مختلف تهییه کرده است و برای نگهداری فرزندان بیمار اتاقی جدا اختصاص داده است.


📍ذهن را شست و شو دهید


از ظرف غذا گرفته تا لوازم نقاشی و وسایل دیگری که مهد فهرست خریدشان را به شما می دهد ، همه را با حضور فرزندتان تهییه کنید تا برای وارد شدن به این محیط تازه آماده شود.


می توانید در روزهای قبل از ثبت نام کردنش داستان هایی از مهد رفتن های خودتان و پدرش را برای او تعریف کنید.


📍زمان مناسب برای ثبت نام کودک مان


به دلیل تعطیل بودن بچه های پیش دبستانی در تابستان و کمتر بودن احتمال انتقال بیماری به کودکان در این فصل ، تابستان بهترین زمان وارد شدن کودکتان به مهد خواهد بود.


📍یک دفعه رهایش نکنید


نمی توانید از فرزندتان که تا به حال تجریه دوری از شما را نداشته توقع داشته باشید که یکباره سه تا چهار ساعت از شما دور بماند. فرزند شما تدریجی با این اتفاق خو می گیرد ، بنا براین می توانید در روزهای اول ، ساعت کمتری او را به مهد بفرستید یا این که چند روزی خودتان در محیط مهد حضور داشته باشید. تنها برخی مهدها به شما اجازه می دهند که در کلاس بچه ها حاضر شوید و در اغلب مهدکودک ها باید در حیاط یا اتاق انتظار بمانید و هر زمان کودکتان بی تابی کرد چند دقیقه ای او را ملاقات کنید.


📍روز اول سخت نگیرید


مجله خبری لحظه نما:در روز اولش به مهد آرامش داشته باشید و کودکتان را برای خوردن صبحانه و لباس پوشیدن تحت فشار قرار ندهید و او را با تمام قسمت های مهد کودک آشنا کرده و به مربیان و مسئولانی که در طول روز باید مشکلاتش را با آنها در میان بگذارد معرفی کنید. اگر به شیء خاص علاقه دارد به او اجازه دهید تا در روزهای نخست آن را به همراه خود ببرد.


📍قاطع باشید


اگر کودک بداندئکه می تواند برخی اوقات از رفتن به مهد خودداری کند ، شما اسیر دست او می شوید. لازم نیست فرزندتان هر روز به مهد برود اما یادتان نرود که این قانون را باید از همان ابتدا مشخص کنید و به خاطر تنبلی یا گریه های کودک انعطاف بیهوده به خرج ندهید.


📍صبح ها جنجال به پا نکنید


کودکان از این که پتو را یکباره از روی آنان بردارید و بیدارشان کنید ، متنفر هستند و استفاده از سخنان منفی و تنبل نامیدنشان هم کمکی به شما نمی کند. می توانید چند ماه قبل ساعت خواب را هر روز 10 یا 15 دقیقه تغییر دهید. ساعت زنگ دار کودکانه ای برایش بخرید تا از شنیدن صدایش ذوق کند.


📍از مهد فرار نکنید


نگذارید احساسات به جای شما تصمیم بگیرد. اغلب کودکان دقایقی بعد از خروج شما ساکت می شوند و اگر از این که کودکتان را رها کردید احساس بدی پیدا کردید ، می توانید 5 دقیقه بعد با مهد تماس بگیرید تا خیال تان راحت شود. هیچ گاه برای فرار از شنیدن گریه فرزندتان یک باره و پنهانی لز مهد خارج نشوید و همیشه با او صادق باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۵:۴۶


شما به دلیل شرایط خاص کاری یا خانوادگی مجبور به فرستادن کودکتان به مهد و کودکستان هستید ولی باید دقت کنید که سن مهد کودک برای شروع نیاز به محیا بودن برخی از حالات در فرزند دلبند شماست. کودکی که هنوز به دلایلی وابستگی به مادر را از لحاظ روحی را در خود پاسخ دیده نمی بیند پس به طبع نیاز به ماندن در کنار مادر دارد. به طور کلی این، سوال خیلی ها است که آیا باید بچه ها را به مهد کودک بفرستند یا خیر و چه سنی مناسب است؟ 

با وجود اینکه مهد کودک، اولین قدم ورود به جامعه است، تا پیش از سه سالگی خیلی مناسب نیست و توصیه هم نمی شود که بچه را پیش از سه سالگی به مهد بفرستید. 

چون بچه های زیر سه سال نیازمند توجه متمرکزتر در خانواده هستند. اگر به مهد کودک بروند مربی آنها باید توجه خودش را بین همه تقسیم کند. 

پس تا سه سالگی بهتر است نزد مادر یا مادربزرگ پرستاری شوند، 

مادران شاغل که نگران هستند مبادا این محدوده زمانی که از بچه ها دور هستند موجب شود فاصله ای بین آنها بیفتد یا دلبستگی و عاطفه آنها کمتر شود باید دقت کنند، آنچه تعیین کننده این میزان دلبستگی است به هیچ وجه ربطی به مهدکودک رفتن یا نرفتن و اینکه فرزند شما به دلیل شغل تان نزد اقوام یا مادربزرگ است ندارد.

 این موضوع مربوط به آرامشی است که بچه ها در کنار مادرشان به دست می آورند. بعضی از بچه ها تا مادرشان از راه می رسد و با اینکه هنوز به آنها شیر نداده است، آرام می شوند و در آغوش مادر آرامش عجیبی می گیرند. 

بعضی دیگر هم بی قرار شده و ترجیح می دهند به آغوش پرستار، مادربزرگ یا مربی مهد بروند. این عادات به طور دقیق متاثر از حالت های درونی شماست. 

اگر عصبی و پرتنش هستید، خستگی کار را به خانه آوردید، با همسرتان درگیری دارید و یا بدون آنکه متوجه باشید دچار افسردگی پس از زایمان و تحریک پذیر شده اید، بدانید بچه های شیرخوار و نوپا ترازویشان برای درک این مطلب قوی است. 

آنها نه ماه تمام صدای قلب شما را در استرس و در آرامش شنیده و نیاز آنها به شما برای کسب آرامش است. بچه ها بسیار ناتوان اند و چون می ترسند آسیب ببینند دنبال مامن آرام می گردند. 

پس مادرها نباید از این موضوع مهم غافل شوند و گمان کنند به دلیل مهد رفتن یا سپردن کودک شان به دیگری، چنین اتفاقی افتاده است. 

نکته بعدی اینکه 

برای کمک به بچه ها در سنینی که شروع به کسب مهارت های اجتماعی می کنند و از مادر و پدر و دیگران همانندسازی کرده تا بخش سوم شخصیت، یعنی قسمت والد را بسازند بهتر است از سه، چهار سالگی به مهد کودک بروند و یا با گروه همسالان در مراوده باشند. 

این با هم بودن آنهاست که موجب می شود ارزش های اجتماعی را یاد بگیرند و در واقع شخصیت آنها ساخته می شود. بهتر است در این خصوص دوستان و خانواده هایی را برگزینید که آنها هم به تربیت و سلامت بچه هایشان اهمیت می دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۵:۳۸


برای بسیاری از والدین این سوال مطرح است که چه سنی میتواند مناسب ترین سن برای آغاز مهد کودک در فرزندان شان باشد . برخی از آنها ترجیح می دهند تا سنین بالاتری فرزندان را نزد خود نگه دارند. از سوی دیگر دسته ای از والدین به ویژه در خانواده هایی که مادر شاغل است؛ ترجیح میدهند از بعد از دو سالگی کودک را به مهد کودک بسپارند تا مادر نیز بتواند بدون دغدغه خاطر به شغل خود بازگردد. بر اساس پژوهش هایی که در خصوص کودکانی که به مهدکودک می روند، انجام شده، تا پیش از دو سالگی هیچ محبتی جای محبت مادر را نمی گیرد، اما گاهی زنان به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی مجبور هستند در تامین هزینه های زندگی مشارکت کنند. بنابراین گذاشتن کودکان در مهد از سوی مادران یک اجبار است و به اختیار مادران نیست. یک نکته را فراموش نکنید، پرستار هرگز جای مادر را نمی گیرد اما رفتن کودکان بعد از دوسالگی به مهد مشکلات کمتری برای کودکان ایجاد می کند. کودک شما به خصوص از سه سالگی به بعد نیاز دارد که روند استقلال و اجتماعی شدن را آغاز کند. مهد کودک مکان مناسبی برای طی این مرحله از مراحل رشد کودک است. در روند رشد و تکامل کودک پس از قطع بندناف دوره ای از استقلال نسبی آغاز می شود که کودک با اینکه بیشتر در آغوش والدین است، هر روز به سمت ایجاد استقلال بیشتر پیش می رود. به کودکان باید کمک کرد که این روند را طی کنند. همه ما می دانیم رشد سالم کودک و تربیت صحیح او، آرزوی قلبی هر پدر و مادری است. از جمله عوامل محیطی در زندگی امروز که تاثیر بسزایی در روند اولیه رشد کودک دارد، مهدکودک ها است. پس با توجه به اینکه می خواهیم کودک را به خاطر شرایط زندگی مان به مهد کودک بفرستیم، لازم است نکات زیر را رعایت کنیم. - قبل از ورود به مهدکودک، باید کودکمان را با محیط آن آشنا کنیم. برایش توضیح دهید که در آنجا می تواند بازی کند، کارهای تازه یاد بگیرد، دوست های جدید پیدا کند و با مربی اش آشنا شود. - به او اطمینان دهید که حتما بعد از یک ساعت مشخص به دنبال او خواهید آمد.در روزهای نخست، بهتر است حدود نیم ساعت همراه کودکتان در مهد بمانید تا او با محیط و دوستانش و مربیان آشنا شود. - هرگز برای بردن کودک از مهد به خانه دیر نکنید تا کودک احساس عدم اطمینان و ناامنی نکند و حتما خودتان دنبال او بروید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۴:۵۷

دختری 3 ساله ایکه مادرش فکر می‌کند دیگر وقتش رسیده او را به مهدکودک ببرد. اما مشکلی که وجود دارد این است که در چند باری که مادر  او را به مهدکودک برده، او حاضر نشده آنجا بماند. مادر  تلاش کرده او را با محیط مهدکودک آشنا و علاقه‌مند به ماندن در این محیط و بازی با بچه‌ها کند اما این کارها فایده‌ای نداشته و در نهایت کودک پایش را در یک کفش کرده که برویم خانه و من اینجا را دوست ندارم. مادر او شاغل است و باید سر کار برود. به همین دلیل لازم است ساعاتی از روز او را به مهدکودک بسپارد. اما حالا دچار مشکل شده و نمی‌داند چطور با آن کنار بیاید.


✅جو فراست راه‌حل ارائه می‌دهد


مادر کودک باید بداند که برای عادت دادن فرزندش به محیط جدید باید صبور باشد زیرا از نظر کودک این کار بسیار سخت است و نمی‌تواند به راحتی آن را قبول کند. اما نکته مثبت این است که والدین باید بدانند که کودکان قابل تغییر هستند و می‌توان امیدوار بود که کودک با تغییر برخی شیوه‌های رفتاری والدین نسبت به رفتن به مهدکودک علاقه نشانه دهد. سنی که کودک در آن قرار دارد، مرحله‌ای از رشد است که در آن کودک از جدایی از مادر احساس ناراحتی و اضطراب می‌کند.


 *⃣سرزنش نکنید


یکی از نکات مهم در مواجهه با کودکی که حاضر نیست از مادر جدا شده و به مهدکودک یا خانه اقوام یا حتی کلاس برود، این است که به هیچ عنوان نباید کودک را به دلیل اضطرابش مورد تمسخر قرار دهید و باید با هم راهی برای حل آن بیابید.


 *⃣ او را مستقل کنید


برای ایجاد استقلال به او آموزش دهید که کیف مهدکودکش را خودش آماده کند. یادتان باشد تقویت رفتار مطلوب کودک از طریق پاداش دادن بسیار موثر خواهد بود.


*⃣ برایش هدیه بگیرید


یک هدیه کوچک برای فرزندتان بخرید و به او بگویید وقتی که می‌روید تا او را از مهدکودک به منزل ببرید، هدیه را برایش می‌برید. با این کار هم او مطمئن می‌شود که شما بازخواهید گشت و هم این‌که نفس هدیه در او هیجان ایجاد می‌کند.


 *⃣ برایش دوست پیدا کنید


می‌توانید روابط خارج از مهد کودک را با والدین دیگر بچه‌ها برقرار کنید و اجازه دهید برخی از آنها به منزل‌تان بیایند تا آتنا با آنها بازی کند. اگر او بتواند با یکی، دو نفر در مهدکودک دوست شود تمایل بیشتری به رفتن به مهدکودک نشان خواهد داد.


 *⃣ او را تنها بگذارید


با فراهم کردن اوقاتی که کودک بتواند لحظاتی را بدون مادر سپری کند می‌توان به آماده شدن کودک کمک کرد. مثلا با تنها گذاشتن کودک در اتاقی برای بازی یا سپردن او به یکی از نزدیکان و خروج از منزل برای ساعاتی می‌توانید زمینه مناسب را ایجاد کنید.


 *⃣حتما خداحافظی کنید


حتی اگر کودک 6 ماهه است با او با آرامش خداحافظی کنید و وقتی که برمی‌گردید با آرامش برخورد کنید و افراط در احساسات نداشته باشید. به این ترتیب اعتماد به مادر در کودک شکل می‌گیرد. این موارد زمینه‌ساز امنیت کودک برای جدایی و کاهش اضطراب او برای جدایی است. اگر این توضیحات کافی نبود باید از مشاوره کمک بگیرد.


*⃣علت را در خودتان جست وجو کنید


شروع مهدکودک رفتن کودکان از سن 3 تا 4سالگی است اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که ممکن است کودک دچار اضطراب جدایی باشد. زمانی که کودک قرار است خانه بماند یا نزد یکی از اقوام نگهداری شود یا به کلاس یا مهمانی می‌رود و در این شرایط مدام به مادر چسبیده است و همه نیازهایش را به مادر ارجاع می‌دهد، به این معناست که اضطراب جدایی دارد.


*⃣دلیل اول، اضطراب مادر


منشا اضطراب جدایی کودک می‌تواند اضطراب خود مادر باشد. مادری که خودش مضطرب است و حمایت و مراقبت افراطی نسبت به کودک دارد باعث می‌شود احساس امنیت کودک کاهش پیدا کند. در واقع منشا اضطراب اغلب کودکان، مادرانی هستند که خودشان به کودک وابسته‌اند و حمایت بی‌اندازه می‌کنند. وقتی کودک وابسته بار بیاید طبیعی است که اگر قرار باشد به مهدکودک برود این جدایی را نپذیرد.


*⃣تمرین کنید

5 سال اول کودک بسیار مهم است و تجربه‌های او، باورها و تفکراتش را شکل می‌دهد بنابراین اگر احساس عدم امنیت و عدم اعتماد به مادر و ترس از دست دادن افراد مهم زندگی را داشته باشد در آینده هم با مشکلات زیادی رو‌به‌رو خواهد شد. به همین دلیل به مادر گفته می‌شود که عجله نکند و عدم وابستگی کودک را در محیط خانه تمرین کند و بعد به مهد منتقل کند. بچه‌ها وقتی در خانه هستند مدام مادر را صدا می‌کنند و به او می‌چسبند و بدون مادر به اتا‌ق‌شان یا دستشویی نمی‌روند. به مادرها توصیه می‌شود بدون آنکه از خودشان ناآرامی نشان دهند نیاز این کودکان را با تاخیر جواب دهند. مثلا مادر در آشپزخانه است و کودک وقتی متوجه می‌شود مادر در کنارش نیست، با اضطراب او را صدا می‌کند، در این حالت مادر باید آرامش خود را حفظ کند و اجازه دهد کودک خودش او را پیدا کند. وقتی مادر به دستشویی یا حمام می‌رود و کودک پشت در گریه می‌کند، توصیه می‌شود بعد از اینکه بیرون آمد نوازش و حمایت انجام ندهد. وقتی متوجه شدید که در فضای خانه کودک جدایی از شما را تحمل می‌کند، آن زمان برای رفتن به مهد آماده است.


*⃣دلیل دوم


بی‌اعتمادی کودک به مادر هم می‌تواند باعث اضطراب شود. اگر کودک بدون آگاهی از سینه مادر جدا شود منجر به بی‌اعتمادی کودک می‌شود زیرا کودک یک بار سینه مادر را از دست داده و ترس دارد که چیزهای دیگر را هم از دست بدهد.اما کودکانی که ثبات شیء در آنها شکل گرفته است و به این باور رسیده‌اند که چیزی که الان نمی‌بینند به معنی نبودنش نیست راحت‌تر با این موضوع کنار می‌آیند. 

فضای مهدکودک را آماده کنید


وقتی با کودک وارد مهد شدید بهتر است مادر با عناصرمهد ارتباط برقرار کند. مثلا بگویید «چه نقاشی قشنگی» یا «دختر خانم اسم شما چیه؟» به این ترتیب کودک ارتباط مادر را با مهد می‌بیند و به آن مکان اعتماد می‌کند. وقتی مادر سرد وخجالتی است و با مربی‌ها ارتباط نمی‌گیرد کودک پذیرشش کم می‌شود. وقتی مادر در کنار کودک در مهد می‌ماند تا او عادت کند باید تمام ویژگی‌های مادرانه‌اش را تعطیل کند یعنی حضورش برای کودک کاملا حضور فیزیکی باشد تا کودک با مربیان ارتباط بگیرد. اگر می‌خواهد بغل مادر برود بهتر است مادر کتابی داشته باشد و بگوید دارم کتاب می‌خوانم و ارتباط چشمی لمسی با کودک حداقل باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۴:۴۴