مادر

برای مادران

مادر

برای مادران

سلام
در این سایت در مورد مسائل آمادگی های قبل از بارداری، باید و نباید های دوران بارداری، تربیت و تغذیه کودکان مطلب گذاشت میشه. و شما میتونید هر سوالی راجع به مسائل بارداری و کودکانتون دارید مطرح کنید. که توسط متخصصین پاسخ داده میشه. بعضی از مطالب از منابع انلاین موجود در اینترنت استفاده می شود.

آخرین نظرات

۵۹ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

کارشناسان هشدار می دهند که گرفتن دست کودک و چرخاندن او می تواند به آسیب های دردناکی منجر شود.

به نقل از ایرنا ، کودکان یک تا چهار ساله رباط های ضعیف و استخوان های تکامل نیافته دارند، به این معنی که مستعد ابتلا به وضعیتی به نام آرنج کشیده شده(nursemaids elbow) یا دررفتگی آرنج هستند؛ به نوشته وب سایت سلامت کودکان، با بزرگ شدن کودکان، بدن آنها کمتر مستعد این آسیب است.

 

آرنج قسمت فوقانی و پایینی استخوان های بازو را به هم متصل می کند و در کودکان، امکان دررفتگی رباط های (لیگامان ها) اطراف سر آرنج وجود دارد.

وضعیت آرنج کشیده شده یا دررفتگی آرنج نیز زمانی ایجاد می شود که رباط ها دچار دررفتگی و یا پارگی می شوند که در برخی مواقع، حتی بر اثر اعمال یک نیروی جزئی ایجاد می شود.این آسیب همچنین می تواند به واسطه بالا کشیدن کودکان از ناحیه دست ها، گرفتن و کشیدن بازوی آن ها، غلتاندن ناشیانه آنها در خواب و یا در موارد زمین خوردن ایجاد شود.

به گفته کارشناسان، هر گونه نیروی کششی ناگهانی و اضافی به قسمت فوقانی بازو به طور بالقوه باعث آسیب به مفاصل این اندام  می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۵ ، ۱۵:۵۸

 اوریون یک بیماری ویروسی است که معمولاً کودکان را مبتلا می کند

 

 اوریون یکی از بیماری های شایع کودکان است که از طریق تماس مستقیم کودک مبتلا به این بیماری به دیگران منتقل می شود. برای همین ما از دکتر عطیه قره باغی، پزشک عمومی، درباره این بیماری پرسیدیم.

دکتر قره باغی، پزشک عمومی، درباره بیماری اوریون در کودکان می گوید: اوریون یک بیماری ویروسی خفیف و مسری شبیه سرماخوردگی است که باعث تورم دردناک غدد پاروتید (غده های بزاقی واقع بین گوش و فک ) می شود. این بیماری ممکن است بعضی اوقات بیضه، تخمدان، پانکراس، سینه، مغز و پرده پوشاننده مغز را درگیر کند که در این صورت کودک حتما باید توسط پزشک معاینه شود. اوریون در هر گروه سنی از کودکان ممکن است بروز کند ولی شایع ترین سن بروز آن در کودکان 2 تا 12 ساله است.

دکتر قره باغی با بیان اینکه التهاب، ورم و درد غدد پاروتید، تب، سر درد و گلو درد از علائم بیماری اوریون هستند، می گوید: در این وضعیت اگر غدد پاروتید بیمار را لمس کنید متوجه می شوید که سفت هستند و دردشان با جویدن یا بلعیدن تشدید می شود. ویروس اوریون از طریق فرد مبتلا به دیگران صورت می گیرد که از 2 روز قبل از بیماری تا 6 روز بعد از بروز علائم، قابل سرایت است. ویروس اوریون دوره نهفتگی هم دارد و بعد از تماس با فرد مبتلا ممکن است 4 تا 24 روز در بدن بماند و ظاهر نشود.

علاوه بر مشاهده علائم بالینی، می توان این بیماری را با آزمایش خون هم تشخیص داد. بر همین اساس دکتر قره باغی می گوید: والدین کودک باید بدانند که نیازی نیست بچه را از افراد دیگر خانواده جدا کنند چون احتمالا تا قبل از ظاهر شدن علائم در او، کسانی که مستعد ابتلا به این بیماری بوده اند به آن مبتلا شده اند. عواملی مانند زندگی در میان جمعیت زیاد، اپیدمی یا همه گیری این بیماری در جمعی که در برابر اوریون واکسینه نشده اند و انجام ندادن واکسیناسیون احتمال سرایت ویروس را به دیگران افزایش می دهد.

برای پیشگیری از مبتلا شدن کودک به اوریون، باید در سن تعیین شده واکسیناسیون انجام دهد. اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده شما مبتلا به اوریون شده و کودکتان یا شما سابقه ابتلا به اوریون را نداشته اید و یا در برابر آن واکسینه نشده اید، ممکن است پزشک برایتان گلوبولین ضداوریون تجویز کند. گلوبولین نوعی پادتن است که تزریق آن ممکن است از این بیماری پیشگیری کند.

اوریون در مواردی عوارض هم بر جای می گذارد که می توان به عفونت و تورم دردناک بیضه ها، درد شکم در صورت درگیری تخمدان ها یا پانکراس و سر درد شدید در صورت درگیری مغز یا پرده پوشاننده آن (مننژ) اشاره کرد.

دکتر قره باغی درباره درمان اوریون توضیح می دهد: بیماری اوریون بعد از ظاهر شدن، سیر طبیعی خود را می گذراند و کودک بیمار معمولا پس از 10 روز خود به خود بهبود می یابد. تا حالا دارویی برای جلوگیری از تکثیر این ویروس و یا از بین بردن آن ساخته نشده است. در صورتی که کودک درد خفیف داشته باشد، پدر و مادر ها می توانند از استامینوفن هم استفاده کنند اما نباید به او آسپیرین بدهند.

 همچنین مادر ها می توانند به طور مداوم از کمپرس گرم یا سرد بر روی غده های متورم و دردناک (غدد پاروتید یا بیضه) استفاده کنند و یا از یک کیسه آب گرم، حوله گرم یا کیف یخ استفاده کنند. کودک بعد از ابتلا به اوریون به این بیماری مصون شده و دیگر تا آخر عمر به آن مبتلا نمی شود. البته پدر و مادر ها نباید اجازه بدهند فرزند شان تا زمانی که دوره سرایت بیماری را سپری نکرده، به مدرسه برگردد.بچه ها می توانند مانند روز های دیگر فعالیت های خود را داشته باشند اما بهتر است زیاد استراحت کنند. همچنین آنها از نظر تغذیه هم منعی ندارند اما باید مایعات زیادی مصرف کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۵ ، ۱۵:۵۲

آموزش الکترونیکی و بازی‌ها اصلا برای کودکان در سنین پایین مناسب نیست. در واقع می‌توان گفت که کودکان هنگام کار با وسایل الکترونیکی هیچ چیزی نمی‌آموزند.

به نقل از عصرایران، در یک مهمانی نشسته‌اید و صدایی از بچه‌ها بلند نمی‌شود. شاید فکر کنید که بچه‌های با ادبی هستند و یا به حرف‌های پدر و مادرشان گوش می‌دهند. حقیقت اما چیز دیگری است!


دلیل سکوت کودکان هیچ یک از این مسائل نیست. آن‌ها به اقتضای شرایط سنی‌شان باید کمی سر و صدا و تحرک داشته باشند. اما واقعا چرا ساکت یکجا نشسته‌اند؟ وسایل الکترونیکی از جمله گوشی و تبلت که امروزه دیگر دست هر بچه‌ای هست.

درست است که این وسایل می‌توانند در امر سرگرمی و آموزش به کار بیایند، اما باید به جنبه‌های دیگر آن نیز نگاه کرد. اگر والدین بیش از حد به کودکان خود اجازه کار کردن با گوشی و تبلت را بدهند، آن‌ها از دنیای واقعی فاصله خواهند گرفت.


خیره شدن به صفحه نمایشگر

خود نمایشگر شاید مسئله اساسی نباشد. زیرا پیش از گوشی و تبلت، کودکان به تلویزیون عادت می‌کنند. بنابراین نمایشگر گوشی و تبلت چیز عجیبی نیست. مشکل زمان استفاده از آن است. انجمن متخصصین اطفال آمریکا می‌گوید که کودکان پیش از دو سالگی نباید از به هیچ نمایشگری نگاه کنند. اما تقریبا 90 درصد کودکان تا قبل از دو سالگی به طور منظم تلویزیون نگاه می‌کنند. زمان مشاهده تلویزیون نیز به تدریج بیشتر می‌شود.


برای دیدن تاثیر این رویه مخرب نیازی نیست جای دوری بروید؛ کافی است نوجوانان امروزی را نگاه کنید! نوجوانان امروزی نمی‌توانند روابط خوبی را در دنیایی واقعی به وجود آورند. آن‌ها به جای اینکه به صورت حضوری با دوستانشان حرف بزنند، در حال صحبت با گوشی شخصی خود هستند که در اغلب موارد غیرضروری است.


چه بلایی سر کودکان می‌آید؟

بهتر است دیگر حاشیه نرویم. آموزش الکترونیکی و بازی‌ها اصلا برای کودکان در سنین پایین مناسب نیست. در واقع می‌توان گفت که کودکان هنگام کار با وسایل الکترونیکی هیچ چیزی نمی‌آموزند. آن‌ها در عوض با بازی کردن و خواندن و شنیدن مطالب، چیزهای بیشتری می‌آموزند. کودکان باید در سنین پایین اجتماعی شوند و آن‌ها این کار را با تقلید از رفتار والدین خود انجام می‌دهند. اما اگر قرار باشد که مدام به گوشی و تبلت خیره شوند، دیگر زمانی برای یادگیری باقی نمی‌ماند.

علاوه بر این موارد به مهره‌های گردن، توانایی کلامی، شور و شوق اجتماعی، میزان تمرکز و روابط عاطفی کودکان آسیب وارد می‌شود. اوتیسم نیز یکی دیگر از عواقب احتمالی استفاده بیش از حد وسایل الکترونیکی است. بنابراین، اگر دفعه بعد خواستید برای ساکت کردن کودک، به او گوشی یا تبلت بدهید حتما به عواقب آن فکر کنید؛ شاید نیاز باشد در تصمیم خود تجدیدنظر کنید.

آمار بالای تولید

امروزه تقریبا در تمام خانه‌ها می‌توان تلویزیون، گوشی، تبلت، لپ‌تاپ و یا ترکیبی از آن‌ها را مشاهده کرد. بنابراین کودک به راحتی می‌تواند بین گزینه‌های فراوان موجود یکی را انتخاب کند، زیرا هر طرف که سرش را می‌چرخاند می‌تواند یک وسیله الکترونیکی دارای نمایشگر را ببیند. کارخانه‌های تولیدکننده نیز کار را برای کودکان راحت‌تر کرده‌اند. آن‌ها برای کسب سود بیشتر دستگاه‌های متناسب با علاقه‌ی کودکان را تولید کرده‌اند.

                                          

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۵ ، ۱۵:۴۸

در محیط مهد کودک کودکان در کنار یکدیگر به نوعی به زندگی جمعی و برنامه ریزی شده عادت می کنند؛ اینکه سر ساعات مشخصی غذا بخورند، بازی کنند یا به مربی شان گوش دهند تا چیزهای جدیدی بیاموزند. رفتن به مهد کودک زندگی آنها را در خارج از محیط مهد نیز تحت تاثیر قرار می دهد و نوعی نظم را به آنها القا می کند، اینکه سر ساعات مشخصی به رختخواب بروند و صبح زود در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوند.

برای کودکانی که پیش از این نیز زندگی آنها همراه با برنامه و قاعده مشخص بوده است، پذیرش این شرایط و تطبیق با آن بسیار راحت تر از کودکانی است که پیش از این در زندگی روزمره خود مجبور به رعایت روال خاصی نبوده اند.

 

این دسته از کودکان نیاز دارند تا به تدریج ساعت بیولوژیک بدن خود را با شرایط جدید تنظیم کرده و شکل جدید زندگی را بپذیرند. سعی کنید برای اینکه کودک اشتیاق و علاقه خود را نسبت به مهد کودک از دست ندهد، او را تحت فشار نگذارید و آرام آرام شرایط جدید را با او تمرین کنید.

برای کودکانی که از ابتدای زندگی صرفا در محیط خانواده بوده اند و همه چیز مطابق میل آنها پیش می رفته است، حضور در مهد کودک و جمع کودکان دیگر خالی از مشکلات نیست. کودکی که هیچ تجربه ای از زندگی جمعی ندارد، عادت ندارد به اینکه با او مثل بقیه رفتار شود و هیچ مزیت خاصی برای او قائل نشوند، ممکن است شوک بزرگی به او وارد شود، چون برایش این طور تعریف شده است که همیشه دیگران توجه ویژه ای به او داشته باشند.

 

اما حالا در مهد کودک او با تعداد زیادی از کودکان هم سال خود مواجه است که توجه به همه آنها در یک سطح است. در این شرایط ممکن است کودک شما نسبت به محیط مهد کودک یا رفتار مربی با خودش شکایت هایی داشته باشد یا اینکه کودک توداری باشد و با شرایط به نحوی کنار بیاید.


والدین می توانند برای برطرف شدن این مشکلات چند اقدام انجام دهند:


1. با تشویق مسائل را تلطیف کنید


یکی از راه های موثر برای اینکه کودک شما بتواند تغییرات را بپذیرد و به تدریج خودش را با آنها وفق دهد این است که شما در کنار فرزندتان و همراه با او در مسیر عبور از این سختی ها باشید و به هیچ عنوان رفتار تنبیهی یا سرزنشی را با او در پیش نگیرید. بلکه در عوض با محرک های تشویقی او را در مسیر درست هدایت کنید.


2. لیست تغییرات تهیه کنید


می توانید از تغییراتی که باید در عادات روزمره و نظم بخشیدن به آنها در زندگی کودک خود به وجود خواهد آمد، فهرستی تهیه کنید و این تغییرات را با او تمرین کنید تا کودک به ناگهان تحت فشار قرار نگیرد و بتواند خودش را با شیوه جدید روابط تطبیق دهد و برای حضور در اجتماعی کوچک به نام مهد کودک آمادگی لازم را پیدا کند. برای این کار بهتر است از یک ماه قبل از شروع مهد کودک، این تمرینات را آغاز کنید.


3. مربی را در جریان بگذارید


اگر شما به این موضوع واقف هستید که کودک تان آداب حضور در کلاس مهد کودک را نمی شناسد یعنی ممکن است که بدون اجازه گرفتن از مربی خود برای خوردن آب از کلاس خارج شود و رفتارهایی نظیر آن، بهتر است که این مساله را با مربی او مطرح کنید تا نسبت به نیازهای آموزشی کودک شما شناخت بهتری داشته باشد. البته بسیاری از مربیان با تجربه هستند و خیلی زود این موارد را درک می کنند.


4. از رسانه ها کمک بگیرید


برای اینکه کودک خود را با محیط مهد کودک و مدرسه آشنا کنید، می توانید از وسایلی چون کتاب، فیلم و داستان بهره ببرید و او را از طریق آنها با محیط مهد کودک و مدرسه، قوانین، روابط میان او با مربیان و مدیران و... آشنا کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۵ ، ۱۳:۴۴

خیلی از شما و کودکان تان در طول روز بار ها وسایل مختلف را لمس می کنید یا اگر با وسایل تقلیه از جمله مترو، اتوبوس و تاکسی رفت و آمد می کنید، حتما با خیال راحت با دست تان میله ها و دستگیره ها را می گیرید.

 در صورتی که همین تماس های روزانه که بی اهمیت به نظر می رسند ممکن است باعث انتقال بیماری های جدی به شما، فرزند تان و دیگران شود. به همین دلیل ما به ضرورت شستن دست ها پرداخته ایم.

بسیاری از بیماری های ویروسی به دلیل نشستن دست ها به شما و دیگران منتقل می شوند مخصوصا حالا که رفته رفته به فصل پاییز نزدیک می شویم و شاهد انواع سرماخوردگی ها و ویروس های مختلف خواهیم بود.

 همچنین شستن دست ها برای خانم های باردار که در وضعیت خاصی هستند بسیار مهم است چون در صورتی که به بیماری های ویروسی مبتلا شوند مجبور می شوند روز های سختی را تا بهبود بیماری پشت سر بگذارند.

چه موقعی دست تان را بشویید؟

خانم های باردار و غیر باردار باید قبل از غذا درست کردن، بعد از رفتن به دستشویی، عوض کردن پوشک بچه، جا به جا کردن کیسه زباله و تماس دست با انواع سطوحی که گرد و خاک دارند یا آلوده هستند باید دست شان را بشورند. همچنین آنها باید بعد از حضور در اماکن عمومی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی و همچنین بعد از هر بار عطسه و سرفه دستان خود را خوب بشورند.

بهتر است مادران دست های نوزاد شان را هم در این مواقع بشورند یا اگر فرزندشان به سنی رسیده که خود می تواند دست هایش را بشورد، شستن دست ها را در موقعیت های مختلف به او آموزش بدهند.

بسیاری از بیماری های ویروسی خطرناک با رعایت نکردن کوچک ترین مسائل بهداشتی مانند همین نشستن دست ها اتفاق می افتند.

روش درست شستن دست ها

باید بدانید که برای شستن دست ها تنها استفاده از صابون یا مایع دستشویی کافی نیست و روش درست شستن بسیار مهم است. به همین دلیل برای شروع شستن دست ها ابتدا باید آنها را خیس و صابونی کنید سپس کف دست ها را به هم بمالید.

 لای انگشتان را از قسمت پشت دست شسته و سپس ‏انگشتان را از رو به رو  بشورید. نوک انگشتان تان را در هم گره کنید و بعد از شستشوی آنها، شست ها را هم جداگانه و و دقیق بشورید. خطوط کف دست ها را با نوک انگشتان و دور مچ هر دو دست را خوب بشورید و دست ها ی تان را با یک دستمال تمیز خشک کنید. در نهایت با همان دستمال شیر آب را ببندید و آن را در سطل آشغال بیندازید.


نکاتی که باید در شستن دست ها رعایت کنید


1. بنابر یک باور اشتباه بسیاری از مردم تصور می کنند اگر از آب گرم برای شستن دست های شان استفاده کنند، جرم های دست شان از بین می رود. در صورتی که استفاده مداوم از آب گرم برای شستن دست ها باعث بالا رفتن حساسیت پوست و آسیب آن می شود. بنابر این برای شستن دست های تان تنها از آب گرم استفاده نکنید.

2. تحقیقات اخیر نشان داده اند که کارکرد صابون های آنتی باکتریال مانند صابون معمولی و آب است. همچنین صابون های آنتی باکتریال باعث بروز مشکلات تیروئیدی، حساسیت، اضافه وزن و تضعیف کارکردهای عضلانی بدن می شوند. پس بهتر است دور این صابون ها را خط قرمز بکشید!

3. برند های صابونی را انتخاب کنید که امتحان خود را پس داده اند البته اگر به آنها حساسیت نشان ندهید.

4. استفاده از ژل های ضد عفونی تنها در شرایط اضطراری که آب و صابون در دسترس ندارید مشکلی ندارد.

5. اگر از آن دسته از افرادی هستید که دست های تان را در یک چشم به هم زدن می شورید باید بگوییم که اشتباه می کنید. چون بعد از کف کردن دست ها تازه مراحل اصلی شستشو شروع می شود و شما باید به خوبی تمام سطح و کف دست، لای انگشتان و زیر ناخن های تان را بشورید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۵ ، ۱۳:۴۰

چرا اکنون که من باردار شده ام پستان هایم تا این حد دردناکنـد؟ 

درد پستان بیشتر به علت تولید بیش از حد هورمون های استروژن و پروژسترون است. افزایش ترشح این هورمون ها موجب افزایش جریان خون و تغییرات نسج پستان می شوند و در نتیجه ممکن است شما در پستان هایتان احساس تورم، درد، سوزش و گز گز، و حساسیت غیرعادی در لمس داشته باشید...

 بعضی از خانم ها معتقدند که این ناراحتـی مانند حالت تشـدید شده درد پستان ها درست قبل از شروع قاعدگی است. حساسیت پستان در لمس یکی از علائم اولیه بارداری است و معمولاً حدود هفته 4 تا 6 بارداری شروع شده و در تمام طول سه ماهه اول باقی می ماند.

چه تغییرات دیگری ممکن است رخ دهد؟ 

در حدود 8 هفتگی پستان ها شروع به بزرگ شدن می کنند و در تمام دوران بارداری مرتب بزرگتر می شوند. ممکن است پستان هایتان یک یا دو سایز بزرگتر شود. بخصوص اگر اولین بار است که باردار شده اید. ممکن است پستان هایتان خارش داشته باشد زیرا پوست روی آن مرتباً در حال کش آمدن است. حتی ممکن است خطوطی نیز روی آن ها بوجود آید. ولی اگر پستان هایتان خیلی بزرگ نشد نگران نشوید. این حالت نیز طبیعی است و به هیچ وجه به معنای آن نیست که شما قادر به شیر دادن نخواهید بود. ممکن است وریدها از زیر پوسـت قابل رویت باشند و نوک پستان نیز پر رنگ تر و بزرگتر شود (رنگدانه هایش بیشتر شود). بعد از اولیـن ماه ها، آرئول ها- یعنـی قسمت دایره ای رنگدانه دار دور نوک پستان- نیز پر رنگ تر و بزرگتر می شود. ممکن است پیش از این متوجه برآمدگی های کوچک در آرئول نشده باشید ولی در دوران بارداری این برآمدگی ها که نوعی تجمع چربی هستند و توبرکول های مونت گومری خوانده می شوند، خیلی بزرگتر می شوند. این تغییرات، پستان های شما را آماده شیردهی می کند.

در طول آخرین ماههای بارداری ممکن است ماده زرد رنگ غلیظی از سینه شما نشت کند. این ماده کولوستروم یا آغوز (Colostrum) خوانده می شود و نوعی شیر مخصوص است که در روزهای اول شیردهی ترشح میشود. با اینحال اگر چنین نشتی بوجود نیامد نگران نشوید. پستان های شما درحال تولید کولوستروم است حتی اگر شما آثاری از آن مشاهده نکنید.

چگونه میتوان درد را کاهش داد؟

بهترین راه، استفاده از سینه بندهای مناسب است. ممکن است در دوران بارداری استفاده از سینه بندهای فنردار برای شما ناراحت کننده باشد. سینه بندهای نخی بهتر و راحت تر از انواعی هستند که از الیاف مصنوعی تهیه شده اند. برای پیشگیری از سائیدگی، سینه بندی را انتخاب کنید که از پارچه نـرمی تهیـه شده و نـزدیـک نوک پستـان درز نـدارد. سینه بندی که در طول روز استفاده می کنید باید به نگهداشتن پستان ها کمک کند بنابراین از یک سینه بند مخصوص بارداری استفاده کنید. (در طول سه ماهه سوم میتوانید یک سینه بند مخصوص شیردهی تهیه کنید چون در صورتیکه بخواهید فرزندتان را شیر بدهید بزودی به آن نیاز خواهید داشت.) در طول شب از سینه بندهای مخصوص خواب در دوران بارداری استفاده کنید که از الیاف نخی و نرم تهیه شده و در فروشگاه لوازم بارداری موجود است. هنگام انجام حرکات ورزشی بخصوص لازم است که از یک سینه بند کاملاً اندازه و نگهدارنده استفاده کنید زیرا پستان های شما سنگین تر شده اند. سینه بندی که مخصوص حرکات ورزشی تهیه شده باشد به نگهداشــتن پستان ها کمک بیشتری کرده و ناراحتی شما را به حداقل می رساند. هنگام خرید سینه بند دقت کنید که آنها را کمی بزرگتر از اندازه خود تهیه کنید تا جای اضافی برای رشد پستان ها و بزرگتر شدن شکم در حد یک یا دو سایز (هم در سطح cup سینه بند و هم در سطح دوره آن) را داشته باشد. بهترین کار آنست که سینه بندی را بخرید که اگر قزن قفلی آن را در حد تنگترین اندازه ببندید کاملاً مناسب و اندازه باشد. بنابراین جای کافی برای گشاد کردن خواهد داشت. بهتراست درست قبل از زایمان یک سینه بند مخصوص شیردهی بخرید.

مراقبت دوران بارداری - ninisite.com

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۵ ، ۱۵:۳۲

نور آفتاب همانقدر که برای بدن لازم و ضروری است در صورت شدید بودن یا قرار گرفتن در برابر آن به مدت زیاد می تواند مشکلات پوستی ایجاد کند که بدترین آن مستعد کردن پوست برای ابتلا به سرطان پوست است. به همین دلیل مادران باید علاوه بر محافظت از پوست خود در برابر آفتاب به محافظت کودکان شان نیز اهمیت دهند.

برای محافظت پوست کودک در مقابل اشعه آفتاب چند توصیه داریم که به اختصار می خوانید:

1. نوزادان را تا قبل از 6 ماهگی باید از تابش مستقیم و شدید آفتاب حفظ کرد. مخصوصا در ساعاتی از روز که تابش خورشید در شدیدترین حالت است یعنی ساعات ظهر. بهتر است کودک را در این ساعات از خانه خارج نکنیم و حداکثر شرایطی را فراهم کنید که آفتاب به کودک تان آسیب نرساند.

2. برای کودکان بالای 6 ماه که در معرض آفتاب قرار دارند باید توجه داشته باشید که از لباس مناسبی استفاده کنید. به این معنی که لباس های رنگ روشن و پوشیده که از تابش مستقیم آفتاب به پوست کودک جلوگیری کند. همچنین کمک گرفتن از کلاه های لبه دار توری سبک و رنگ روشن می تواند پوست صورت کودک را از گزند آفتاب در امان بدارد.

3. استفاده از کرم های ضدآفتاب مخصوص کودکان راه حل بسیار خوبی است که می توانید در برابر آفتاب به کار بگیرید. برای این منظور بهتر است از کرم هایی که فاکتورهای فیزیکی دارند به جای کرم هایی که فاکتورهای شیمیایی دارند استفاده کنید.

4. کرم ضد آفتاب را برای کودکان از سن 6 ماهگی می توانید شروع کنید. البته این بدان معنی نیست که نمی توانید در مواقع خاص برای کودک زیر 6 ماه از ضد آفتاب استفاده کنید. در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب برای نوزاد زیر 6 ماه نیز می توانید از ضد آفتاب بهره ببرید اما توجه داشته باشید که فقط در مناطقی از صورت که احتمال سوختگی دارد؛ مانند گونه ها و بینی. همچنین مراقب مالیدن چشم نوزاد باشید که کرم را به داخل چشمش نبرد.

 شاخص محافظت در برابر آفتاب یا SPF این کرم ها باید حداقل 15 باشد. در واقع اغلب کرم های ضدآفتاب کودکان دارای SPF 15 هستند و کمتر دیده می شود که از میزان بالاتری از SPF در این کرم ها استفاده شود. در حقیقت استفاده از کرم های با SPF بالاتر اصلا ضرورتی ندارد و کمک بیشتری به حفاظت از پوست کودک نمی کند.

5. برای استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودک بهتر است ابتدا مقداری از کرم را روی پوست کودک تست کنید تا از عدم حساسیت بدن او نسبت به مواد سازنده کرم اطمینان حاصل کنید. برای این کار کرم را روی پوست صورت نزنید و از منطقه ای مانند بازوی کودک کمک بگیرید.

6. میزان استفاده از کرم ضد آفتاب حدود 2 میلی گرم در سانتی متر مربع است. در واقع این میزان باید به گونه ای باشد که لایه نسبتا ضخیمی از کرم روی پوست را بپوشاند تا بتواند مانند عایق عمل کند.

7. علاوه بر صورت کودک نباید قسمت های برجسته و در معرض خطر آفتاب سوختگی فراموش شوند. نواحی مانند روی شانه ها، پشت گردن، گوش ها و پشت دست ها.

8. کرم های ضدآفتاب باید از 2 تا 5 ساعت یکبار تمدید شوند. این زمان با توجه به فاکتورهای مختلف در موقعیت های مختلف متفاوت است. فاکتورهایی مانند میزان فعالیت و تعریق کودک، میزان شدت آفتاب، منطقه ساحلی و استخر و...

 

بیماری های کودک - ninisite.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۵ ، ۱۵:۲۶

اگر شما به آبله مرغان مبتلا نشده اید، قبل از بارداری بهتر است واکسینه شوید. تمام خانم هایی که قصد بارداری دارند باید از نظر داشتن ایمنی نسبت به سرخجه، آبله مرغان و هپاتیت قبل از بارداری بررسی شوند و اگر نسبت به این بیماری ها ایمنی نداشتند باید قبل از بارداری واکسینه شوند. کسانی که برای این بیماری ها واکسینه می شوند بهتر است حداقل تا یک ماه پس از واکسیناسیون اقدام به بارداری کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۵ ، ۱۵:۲۳

مردانی که متاهل هستند قطعاً در دوران بارداری ورم دست و پای خانم شان را دیده اند.بطور معمول در دوران بارداری صورت،دست و پا ورم میکنند و این رویه طبیعی برای هر خانم بارداری است.اگر شما هم خانم باشید قطعاً دوست دارید از این ورم ها دوری کنید و در واقع درمان شان کنید،اما چطور میتوان آن ها را درمان کرد؟

چای جعفری

جعفری یکی از موثرترین درمان ها برای از بین بردن ورم دست و پاست. جعفری یک گیاه ادرار آور است. میزان زیاد نمک و مایعات احتباس شده در بدن با مصرف چای جعفری از بین می رود. این سبزی سرشار از پتاسیم است و هیچ عارضه ای مانند  دیورتیک  ( داروهای ادرار آور) ندارد.باید بدانید که دیورتیک دارویی مانع جذب پتاسیم در بدن هم می شود. پزشکان و متخصصین در مصرف و نوشیدن این چای بسیار تاکید می کنند. دکتر جان کریستوفر متخصص داروهای گیاهی معتقد است که جعفری باید هر روز مصرف شود تا نتیجه رضایت بخش حاصل شود.نکته مهم این است که جعفری باید تازه باشد و ساقه و برگهای سبز و نازک داشته باشد. روش تهیه این چای معجزه آسا از قرار زیر است:

برگها و ساقه جعفری را خرد کنید به میزان یک سوم فنجان جعفری برای هر وعده کافیست. یک فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه بگذارید جعفری ها در آب جوش بمانند بعد چای را صاف کنید و برای طعم بهتر می توانید زنجبیل و عسل ولیمو هم به آن اضافه کنید. این چای را هر روز بنوشید تا نتیجه آن را به چشم ببینید.

روش های  دیگراز بین بردن ورم برای زنان حامله

زنان حامله باید دقت داشته باشند که برای جلوگیری از ورم غذاهای حاوی ویتامین C و E زیاد مصرف کنند. مرکبات، کلم  و اسفناج، گوجه فرنگی و توت فرنگی، روغن های گیاهی مانند روغن سویا، تخم آفتابگردان و بادام. روزانه دو عدد سیر خام حتما مصرف کنند.

استراحت دادن پاها در سرکه سیب

در یک لگن ترکیب برابر سرکه سیب و آب ولرم بریزید و پاها را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید. حتی برای زانوها هم سرکه سیب را روی دست ریخته و با آن زانو را ماساژ دهید.یادتان باشد نوشیدن زیاد آب به شما کمک می کند که با ورم دست و پا روبه رو نشوید. سعی کنید در روز کمی دراز بکشید و پاها را به دیوار تکیه دهید.
آکا ایران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۵ ، ۱۳:۲۰

این مقاله مخصوص مادرانی است که به واقع "مادر" شده اند ، اما هنوز آن موجود شیرین ، از درون و بطن آنان به بیرون و جهان خارج پا نگذاشته است ...

 این مقاله مخصوص مادرانی است که میوه ی دلشان را بارور می سازند و چه بهتر که این باغبانان دلسوز، از چگونگی رشد گل وجودشان به خوبی آگاه باشند و بدانند که حمل این نوگلان لطیف ، از حمل بار شیشه هم دقیق تر و حساس تر است.

در این مقاله برآنیم تا به بهانه ی 9 ماه انتظار ، 9 عامل موثر در رشد جنین را مورد بررسی قرار دهیم .

عواملی چون :

"سن مادر ، استرس وحالات هیجانی وعاطفی مادر، تغذیه  و بیماری های مادر،  مصرف داروهای شیمیایی توسط مادر ، مصرف مواد مخدر ودخانیات ، مصرف سیگار و الکل و مضرات اشعه ."

** اولین عامل که می تواند بسیار موثر باشد ، سن مادران است . بهترین سن بارداری 29-23 سالگی است وسن قابل قبول 35-20 سالگی می باشد. 

** عامل بسیار مهم دیگر ، استرس و حالات هیجانی وعاطفی مادر می باشد .اضطراب شدید با میزان بیشتر سقط ، زودرسی،کم وزنی هنگام تولد وبیماری تنفسی نوزاد ارتباط دارد.

یکی از نقایص جسمانی شدید که نوزاد با آن درگیر است، کام شکافته وتنگی باب المعده یا تنگ شدن خروجی معده ی نوزاداست.مواجه ی دراز مدت با هورمون های استرس،سبب تند خویی واختلال های گوارشی شده واز سویی دیگر استرس باعث ضعیف شدن دستگاه ایمنی می شود ومادران باردار را نسبت به بیماری عفونی آسیب پذیر می سازد.

هورمون های استرس به دلیل این که از جفت رد می شوند ، باعث افزایش ضربان قلب وسطح فعالیت جنین می شوند.

حالات عاطفی مادرممکن است به طور غیر مستقیم در عملکرد فیزیولوژیکی جنین تاثیر بگذارد . عواطف وهیجانات مادر در دوران بارداری از طریق غدد درون ریز بر جنین تاثیر می گذارند.

** ازعوامل مهم دیگر مصرف مواد مخدر ودخانیات است. این مواد برقلب،وسایراعضاء تاثیردارند.نوزادانی که از مادران معتاد به کوکائین،هروئین یامتادون متولد می شوند ، بامشکلاتی مثل زودرسی،کم وزنی هنگام تولد،نارسایی های جسمی،مشکلات تنفسی ومرگ در حدود زمان تولد،مواجه هستند.

مهمترین نکته در مورد این نوزادان آن است که این نوزادان معتاد به دنیامی آیند و هنگام تولد رفتارهایی مثل سراسیمگی وتندخویی داشته وبا مشکل خوابیدن مواجه بوده وگریه آن ها به صورت غیر عادی،گوش خراش وگزنده است،این نشانه ی آخرازعلایم مهمی است که دربین نوزادان تحت فشارروانی شایع است

ازعلایم دیگراین نوزادان: رشد حرکتی کند و توجه بسیارکم به محیط است.مصرف ماری جوانا،باواکنش های یکه خوردن،خواب آشفته و بی توجهی شدید در نوباوگی کودکی در ارتباط است . نوزادانی که از مادرانی متولد می شوند که کراک مصرف کرده اند،ازنظرکم وزنی وآسیب وارده به دستگاه عصبی مرکزی،دروضع بدتری قرار دارند.

** عامل دیگری که اکثر افراد فکر می کنند خیلی هم تاثیرگذار نیست ، مصرف سیگارمی باشد .نیکوتین که ماده اعتیاد آور در توتون است ، باعث می شودجفت به صورت غیر عادی رشد کند واین امر،انتقال مواد غذایی را کاهش می دهد وباعث کم وزنی جنین شده وازسوی دیگر،سیگار کشیدن،تراکم مونوکسیدکربن درجریان خون مادر را افزایش می دهد.

مشخص ترین اثر سیگار کشیدن تاخیر رشدجسمی کودک وکم وزنی درهنگام تولد است،همچنین موجب کاهش مقاومت در برابربیماری ها می گردد.

** مصرف الکل درطول بارداری سبب عقب ماندگی ذهنی،ناهماهنگی حرکتی،حافظه وزبان معیوب واز همه مهمتر بیش فعالی می شود.

** عامل دیگرتغذیه مادران است. ازمهمترین نکات درمورد تغذیه آن است که،کودکان در دوره پیش از تولد از هردوره ی دیگری،سریع تررشد می کنند وهمین امربه اهمیت توجه به تغذیه دراین دوره اشاره دارد. سوء تغذیه قبل از تولد می تواند بیشترین آسیب را به دستگاه عصبی مرکزی وارد کند  و منجر به کاهش تعداد سلول های مغزی ،وزن مغز کمتر ازمتوسط (36%کمتر)،اختلال درلوزالمعده،کبد ورگ های خونی،شود.کودکانی که پیش از تولد به سوء تغذیه دچار شده اند مشکلات جدی در زمینه ی بیماری های تنفسی دارند.زیرا سوء تغذیه از رشد دستگاه ایمنی جلوگیری می کند.

یکی از ویژگی های اصلی این دسته از نوزادان آن است که معمولا  تندخوبوده وبه تحریک پاسخ نمی دهند .آن ها مانند نوزادان معتاد به مواد مخدر ،گریه ی جیغ مانندی دارند و در بزرگسالی به بیماری های قلبی- عروقی مبتلا می شوند.

برخی بیماری های مادر، می تواند در سرنوشت کودک تاثیرگذار باشد مثل:

سرخجه

هیچ زنی نباید باردارشود مگر اینکه قبلا به سرخجه مبتلاشده باشد،دردوران بارداری و در صورت مبتلا نبودن نمی توان از واکسن سرخجه استفاده کرد حتی تا2یا3ماه قبل از بارداری.

دربین بیماری های عفونی، سرخجه،انواع اختلال ها را ایجادمی کند ولی تاثیر ان بر حسب این که در چه زمانی از حاملگی،جنین رامبتلا کند متفاوت است.

اشعه ، عامل دیگری است که به خصوص درسه ماهه ی اول می تواند زیان بار باشد.نقایص جسمانی،اختلال های زبان وهیجانی،نمرات کمتردر آزمون هوش،مغزرشد نایافته،ورشد جسمانی کم،از نشانه های این دسته از نوزادان است

بیماری قند

این بیماری موجب اختلال دردستگاه گردش خون وتنفس می شود.درمراقبت های ویژه دوران بارداری توجه به قند مادر اهمیت به سزایی دارد زیرا قند اضافی(در مادران مبتلا به دیابت) درجریان خون مادر باعث رشد بیش ازحد متوسط جنین ودرپی آن، مشکلات حاملگی وزایمان می شود.

یکی دیگر از مشکلات این دوران مسمومیت یا توکسمی است که به آن تشنج حاملگی (اکلامپسی)هم گفته می شود وطی آن فشار خون بالا می رود.

ویروس نقص دستگاه ایمنی  (ایدز)

این بیماری دستگاه ایمنی رانابود می کند و در نوباوگانی که در6 ماهگی هستند،کاهش وزن،اسهال وبیماری های تنفسی مکررشایع است. این ویروس،آسیب مغزی هم وارد می کند که حملات صرع،کاهش تدریجی وزن ومغز و تاخیر رشد ذهنی وحرکتی از نشانه های ان است وبیشتر نوزادان مبتلا به این ویروس،فقط 5 تا 8 ماه زنده می مانند.

**  یکی ازآسیب های دوران بارداری واز عوامل تاثیرگذاربررشد قبل ازتولد،مصرف خودسرانه وبدون تجویز دارو ازسوی مادران باردار است.

یکی از رایج ترین این داروها،آسپیرین است که مصرف منظم آن با کم وزنی هنگام تولد،مرگ نوزاد درحدود تولد،رشد حرکتی ضعیف و نمرات هوشی پایین همراه است.

قهوه،چای،کولا ، کاکائو ، حاوی کافئین بوده ونشانه های ترک دارو در نوزاد مثل تحریک پذیری واستفراغ وهمچنین سقط وکم وزنی را در پی دارد.

مصرف داروی تالیدومید ، باعث آسیب مستقیم به دستگاه عصبی مرکزی شده و بدشکلی دست ها و پاها را به دنبال دارد

** اشعه ، عامل دیگری است که به خصوص درسه ماهه ی اول می تواند زیان بار باشد.نقایص جسمانی،اختلال های زبان وهیجانی،نمرات کمتردر آزمون هوش،مغزرشد نایافته،ورشد جسمانی کم،از نشانه های این دسته از نوزادان است.

یکی ازخطرهایی که پرتو نگاری(اشعه x) دوران بارداری برای کودک ایجاد می کند،به ویژه در فاصله ی لقاح تا قرار گرفتن تخم دررحم، از بین رفتن تخمک بارور شده و خطرنقص می باشد . درسه ماهه ی اول باردای به هیچ وجه نباید ازعکسبرداری با اشعه  x  استفاده کرد.
آکا ایران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۵ ، ۱۳:۱۵