مادر

برای مادران

مادر

برای مادران

سلام
در این سایت در مورد مسائل آمادگی های قبل از بارداری، باید و نباید های دوران بارداری، تربیت و تغذیه کودکان مطلب گذاشت میشه. و شما میتونید هر سوالی راجع به مسائل بارداری و کودکانتون دارید مطرح کنید. که توسط متخصصین پاسخ داده میشه. بعضی از مطالب از منابع انلاین موجود در اینترنت استفاده می شود.

آخرین نظرات

۷۸ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

همیشه در شوخی‌های‌مان برای اینکه از یک فرد کثیف دوری کنیم، می‌گوییم طرف شپش دارد! اما خیلی دلتان خوش نباشد و فکر نکنید شپش فقط سراغ آدم‌های کثیف و بدبو می‌رود! حتی اگر هر روز هم حمام می‌کنید باز هم ممکن است که خیلی راحت پذیرای این مهمان ناخوانده کوچولو شوید! 


شپش‌ها تا 6 ساعت زیر آب دوام می‌آورند!

اگرچه شپش‌ها می‌توانند باعث خارش پوست سر شوند اما بیماری‌های دیگر از جمله شوره، اگزما و حساسیت به شامپو و سایر محصولات هم می‌توانند باعث خارش سر شوند، بنابراین باید با راه تشخیص شپش به خوبی آشنایی داشته باشید. برای این کار باید با استفاده از یک شانه دندانه ریز از قسمت‌های مختلف سر فرق باز کنید و پوست را بررسی کنید. اگر هم به شپشی برخوردید، می‌توانید با همان شانه آن را از روی مو بردارید. درواقع تنها نشانه هجوم شپش‌ها مشاهده‌کردن شپش‌های بالغ یا نابالغ روی سر است. وجود تخم شپش به تنهایی دلیل بر حمله شپش نمی‌شود. در بسیاری از افراد شپش‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند و ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا سر شروع به خارش کند. جالب است بدانید شپش‌ها می‌توانند تا 6 ساعت زیر آب دوام بیاورند! پس حمام‌کردن یا نکردن دلیل بر ابتلای به آن نمی‌شود. خبر خوب اینکه شپش‌ها بیماری‌ها را از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌کنند.

نه پرواز می‌کنند و نه می‌پرند!


در حقیقت 3 نوع شپش وجود دارد که هر سه آنها علائم تقریبا مشابهی را ایجاد می‌کنند اما هر یک در قسمت متفاوتی از بدن لانه گزینی می‌کنند. شپش سر که روی سر، گردن و گوش‌ها زندگی می‌کند، شپش بدن که از روی لباس یا تختخواب روی بدن منتقل می‌شود و شپش ناحیه تناسلی که روی موهای زائد و پوست ناحیه تناسلی زندگی می‌کند. شپش سر موجودی 6 پا  است که به پوست سر و گردن می‌چسبد و از خون انسان تغذیه می‌کند. سایز شپش به اندازه یک دانه کنجد است که با کمی دقت می‌توانید آنها را ببینید. رنگ شپش می‌تواند سفید، قهوه‌ای یا خاکستری تیره باشد. تخم شپش معمولا گرد یا بیضی شکل است و شپش‌ها آنها را روی ساقه مو در نزدیکی پوست سر می‌چسبانند. برای مشخص‌شدن تخم شپش می‌توانید بعد از حمام موی‌تان را شانه بزنید و موهای روی شانه را بررسی کنید. شپش درمیان کودکان در مدارس و مهدکودک‌ها رایج‌تر است زیرا بچه‌ها با یکدیگر ارتباط نزدیک‌تری دارند و ممکن است از شانه‌ها و گل سرهای یکدیگر استفاده کنند. بزرگسالانی که در خانه با کودکان زندگی می‌کنند هم در خطر بیشتری قرار دارند. وقتی موهای سرتان با موهای سر فرد مبتلا تماس پیدا می‌کند شپش می‌تواند از روی موی او به موی شما بخزد. البته شپش‌ها می‌توانند برای مدت کوتاهی روی لباس یا وسایل شخصی هم زنده بمانند اما به‌یاد داشته باشید شپش‌ها نه می‌توانند پرواز کنند و نه بپرند!


چیزی پوست سرتان را قلقلک می‌دهد؟!

شایع‌ترین علامت شپش، خارش است. اگرچه شپش بیماری خاصی ایجاد نمی‌کند اما گزش آن باعث ایجاد حساسیت روی پوست می‌شود. ممکن است بلافاصله پس از ابتلا دچار خارش نشوید. به‌خصوص اگر هجوم شپش‌ها خفیف باشد. ممکن است حتی تا 6هفته بعد از ابتلا هم هیچ نشانه‌ای نداشته باشید. علاوه بر خارش شدید، شپش‌ها می‌توانند باعث ایجاد حس قلقلک روی سر یا بدن شوند طوری که احساس می‌کنید چیزی درحال راه رفتن روی پوست‌تان است! به‌دنبال خاراندن پوست ممکن است زخم‌هایی هم روی آن ایجاد شود. زخم‌های حاصل از خارش جای گزش شپش می‌توانند توسط باکتری‌های روی پوست عفونی شوند. اگرچه این موضوع خیلی رایج نیست اما اگر پوست سرتان قرمز، ملتهب و دردناک شده است یا غدد لنفاوی‌تان حساس شده‌اند در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. اینها از علائم عفونت‌های پوستی هستند. حتی گاهی‌اوقات افراد مبتلا نمی‌توانند به راحتی بخوابند. علاوه ‌براین، شپش‌ها می‌توانند باعث ایجاد برآمدگی‌های قرمز رنگ روی سر، گردن، شانه‌ها و ناحیه تناسلی شوند. تکه‌های سفید رنگ چسبیده به مو نیز تخم‌های شپش هستند و به سختی می‌توان با استفاده از شانه آنها را از روی مو جدا کرد.


دفع شپش با شپش کش!

هرقدر هم بهداشت را رعایت کنید ممکن است به شپش مبتلا شوید. در این صورت بهترین راه برای درمان استفاده از داروها و روش‌هایی است که متخصص پوست برای‌تان تجویز کرده است. البته برای این کار داروهایی هم وجود دارند که برای تهیه آنها نیازی به نسخه پزشک وجود ندارد از جمله شامپوهای «پایرترین» یا «پرمترین.» از دیگر داروهای مخصوص درمان شپش می‌توان به مالاتیون (که باید به پوست سر و موها مالیده شود و بعد شسته شود)، لوسیون بنزیل الکل (که باید برای 10 دقیقه روی سر و مو باقی بماند و بعد شسته شود) و شامپوی لیندان اشاره کرد. برخی از این داروها از عصاره گل داوودی یا ترکیبات مشابه آن تولید شده‌اند و بی‌خطر محسوب می‌شوند اما ممکن است برای کودکان مناسب نباشند. این محصولات شپش‌ها را می‌کشند اما تخم‌های آنها را از‌بین نمی‌برند. قبل از استفاده حتما دستور مصرف‌شان را با دقت بخوانید. ممکن است 9 تا 10 روز بعد احتیاج به مرحله دوم درمان پیدا کنید. اگر این درمان 2 مرحله‌ای برای‌تان کارساز نبود وقت آن رسیده به پزشک متخصص مراجعه کنید تا داروهای قوی‌تری برای‌تان تجویز کند.


هیچ‌وقت از کش سر، سنجاق، مقنعه و روسری دیگران استفاده نکنید!

ابتلا به شپش مسری است، بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به آنها باید یکسری نکات را رعایت کنید. هیچ‌وقت وسایل شخصی خود ازجمله شانه سر، سنجاق، کش، تل، کلاه، مقنعه و روسری خود را با افراد دیگر تقسیم نکنید. لباس‌ها و ملحفه‌های‌تان را هم مرتب عوض کنید و شست‌وشو دهید. اگر یک نفر در خانه‌تان مبتلا به شپش شده حتما همه مبل‌ها، صندلی‌ها و زمین را جاروبرقی بکشید و برای 2 هفته روی آنها را با کاور پلاستیکی بپوشانید. اگر می‌خواهید نگرانی‌تان رفع شود به پزشک مراجعه کنید؛ پزشک، پوست سر شما را با استفاده از نور مخصوصی بررسی می‌کند. با این لامپ می‌توان به آسانی شپش‌ها را شناسایی کرد. علاوه‌بر این باید تمامی لباس‌هایی که در 48ساعت گذشته از آن استفاده کرده‌اید و ملحفه‌ها و حوله‌ها را با استفاده از شوینده‌های مخصوص شپش و آب داغ شست‌وشو دهید. اگر هم کودک‌تان عادت دارد با عروسک‌هایش بخوابد آنها را هم برای 20دقیقه در خشک کن با دمای بالا بیندازید. برای درمان شپش‌تان خجالت نکشید! ارزش این همه خارش و سختی را ندارد!

مایونز، سرکه و شانه مخصوص مصریان باستان!

برخی‌ معتقدند مایونز، سرکه سفید و عصاره درخت چای می‌توانند به صورت طبیعی شپش‌ها را از بین ببرند. گفته می‌شود اگر مایونز روی مو مالیده شود و یک شب تا صبح روی آن با کلاه کیسه‌ای مخصوص سر پوشیده شود شپش‌ها را خفه می‌کند. درمورد سرکه نیز اعتقاد بر این است که ماده چسبنده تخم‌ها را حل می‌کند و آنها را از روی مو جدا می‌سازد. اگرچه تاثیر این روش‌ها به طور علمی ثابت نشده است اما متخصصان معتقدند امتحان کردن آنها ضرری به بدن نمی‌رساند. با این حال بهتر است به عنوان اولین راه چاره به کار برده نشوند. علاوه بر اینها می‌توان از شانه مخصوص شپش استفاده کرد. این شانه دارای دندانه‌های بسیار ریزی است که شپش‌ها و حتی تخم‌های آن را از روی مو جدا می‌سازد. درواقع اولین بار مصریان باستان از آن استفاده می‌کردند و آثاری از این شانه‌ها در مقبره‌های‌شان پیدا شده است. تنها نکته منفی وقت گیر بودن کار با آن است چراکه باید با دقت تک‌تک شپش‌ها و تخم‌های‌شان را از روی مو جدا کرد. بهتر است بلافاصله پس از استفاده از شامپوهای ضد‌شپش از این شانه استفاده کرد تا تمامی آثار شپش از روی مو پاک شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۵:۴۷

شپش و راههای درمان شپش

شپش (پدیکلوزیس)

از حشره های خون خوار می توان شپش را نام برد.این حشره کوچک و بدون بال است که فرد در هر سن و جنسی و با هر سطح اجتماعی و اقتصادی ممکن است به آن مبتلا شود و حتی در دوران قبل از تاریخ نیز افراد به شپش مبتلا می شده اند!

از شپش‌ها به عنوان یک معضل بزرگ برای بشر از گذشته‌های دور یاد می شود. شپش‌ها به خصوص شپش‌های سر در موهای افراد و نزدیک به جمجمه زندگی می‌کنند. منطقه تی که شامل گردن تا قسمت بالای سر و شقیقه‌ها می باشد بهترین محل‌ها برای زندگی شپش‌ها است. شپش‌ها تنها از خون انسان تغذیه می کنند. شپش بالغ برای تخم ریزی و تکثیر باید روزی دو بار از خون انسان تغذیه کند.

شپش‌های سر بدون بال هستند توانایی پرواز ندارند و نمی‌توانند بپرند. طول آن 3-2 میلی‌متر می باشد و از رنگ صورتی نیمه‌شفاف تا سیاه‌رنگ تنوع رنگ دارد. شپش‌های سر دارای سه جفت پا هستند که این پاها از ناخن‌های خاصی برای خزیدن و حرکت در امتداد موها تشکیل شده است. اصولا شپش‌ها در موهای خشک بسیار سریعتر می کنند. افراد مشکوک به ابتلای شپش اگر عدم از شانه مخصوصی که برای تشخیص شپش است استفاده نکنند، می توان گفت دیدن شپش‌ها تقریبا غیرممکن است.

از مهم‌ترین محل‌های بروز این بیماری مدارس ومهدهای کودک می‌باشند. علاوه بر ایجاد مشکلات روانی برای دانش آموزان و خانواده آنها آلودگی به شپش می‌تواندباعث ایجاد اختلالات جسمی و بیماری‌های ثانویه ای شود که از طریق شپش منتقل می شوند.

احتمال ابتلا به شپش در تمامی افراد فارغ از رنگ پوست، رنگ مو و مذهب وجود دارد. همه افرادی که سرشان مو دارد و پوست سرشان هم می تواند مقالات پزشکی و بهداشتی - تامین خون برای شپش باشد، کاندیدی مناسب برای انتقال شپش‌ها هستند. تمام سر و یا موها عامل انتقال و سرایت شپش‌ها می باشد. بیشتر کودکان دارای سن 3 تا 12 سال مورد حمله شپش قرار می‌گیرند. جالب است بدانیم شپش‌های سر انسان نمی توانند در موهای حیوانات خانگی ادامه زندگی دهند.

هر شپش بالغ ماده روزانه حداکثر هشت تخم می تواند بگذارد.بعد از جفت‌گیری توانایی تخم گذاری به 56 تخم در روز هم می‌رسد. اندازه تخم‌ها در حدود 8/0 در3/0 میلیمتر می باشدکه بیشتر شبیه به دانه‌های شن هستند. تخم ها با کمک ترشح شپش‌های ماده به رشته‌های مو متصل می‌شوند و بدین گونه تخم‌ها به موها "چسبیده"می‌شوند.

 شپش ها معمولا در حدود چند سانتیمتری پوست سر تخم‌گذاری میکنند و بعد از گذشت 6 تا 8 روز آماده می‌شوند. شپش‌های متولد شده از تخم‌ها بعد از حدود سه هفته از زمان تخم‌گذاری خود قادر به تخم‌گذاری می باشند. شپش‌ها حدود 6 هفته می توانند به زندگی خود ادامه دهند. هنگامی که زمان مرگ شپش ها فرا می رسد معمولا خودشان از موها می افتند.

 رشک

به تخم شپش که بیضی شکل هست و دارای رنگ سفید می باشد و اندازه آن حدود ته سنجاق می باشد رشک اطلاق می گردد.مقالات پزشکی و بهداشتی - تغذیه شپش خون انسان می باشد، بزاق شپش دارای مواد ضدانعقادی می باشد که جلوی لخته شدن خون را می گیرد وباعث ایجاد خارش شدیدی می شود،شپش تن علاوه برایجاد ناراحتی هایی که به علت گزش شپش ایجاد میشود ،انتقال دهنده بیماری تیفوس وتب ناشی از گزش شپش نیز می باشد.

 

انواع شپش

1. شپش سر

2. شپش تن یا بدن

3. شپش عانه

 

1. شپش سر

شپش های سر دارای رنگ سفید خاکستری هستند و بدن آنها کشیده است. شپش و رشک آن در لابه‌لای موها و بر روی پوست سر مخصوصا در نواحی پشت گوش و در شرایطی که آلودگی شدید باشد در تمام سر و حتی در محاسن فرد دیده می‌شود.

رشک به محل خروج ساقه مو از فولیکول می‌چسبد و در صورتیکه شرایط برای زندگی مناسب باشد مانند وجود دمای 36- 22 درجه سانتی‌گراد در مدت 7 روز به لارو که حشره ای بالغ ولی نارس می‌باشد، تبدیل می‌شود. خون خواری لاروها پس از خروج از تخم آغاز می‌ شود. لاروها پس از گذشت 2 هفته به شپش بالغ تبدیل می شوند و بلافاصله جفت‌گیری می‌نمایند .شپش سر نسبت به شپش تن قدرت تحرک کمتری دارد،پس گاهی میتواند ساعت‌ها در یک محل ساکن بوده و خون‌خواری نماید.

میزان آلودگی به شپش سر،درمدارس دخترانه به خصوص مدارس ابتدایی ومهد کودک ها بسیار زیاد بوده است،بنابراین باید در این مراکز کنترل بیشتری صورت گیرد.


2. شپش تن

این شپش مشابه شپش سر می باشد تنها تفاوت کوچکی که وجود دارد این است که که اندازه آن کوچک‌تر و دارای رنگ شفاف‌تری است. درز ها و چین های لباس‌های زیر و نزدیک به بدن زیستگاه اصلی این حشره می‌باشد. تحرک آن نسبت به شپش سر زیادتر بوده و اگر آلودگی شـدیـد باشد تخـم ‌ها به مـوهای ریز بـدن پسبیده باقی مـی‌مانند . اگر شــرایط محیطی منـاسب باشد مثلا دمای هوا 36-22 درجه سانتی‌گراد باشد پس از 7-5 روز تبدیل به لارو می شود و بعد از 14 روز به شپش بالغ تبدیل می‌گردند. اگر شپش تن به مدت 10 روز از بدن میزبان دور باشد دیگر قادر به زیستن نیست.

 

3. شپش عانه

این شپش معمولا در محل‌های مرطوب بدن میماند و خاکستری رنگ است. این شپش بسیار کم تحرک و تنبل می باشد و هنگام خون‌خواری حتی بیش از یک روز به محل ثابتی چسبیده باقی می ماند. انتقال این شپش بیشتر از طریق تماس های جنسی می باشد و در کودکان و مدارس به نئرت دیده می شود.این شپش در مردان دارای شیوع، شدت و علائم بیشتری است. از عوامل اصلی شناسایی این شپش بروز نقاط آبی بر روی پوست در محل گزش می باشد.

راههای انتقال

1- تماس مستقیم افراد سالم با افراد آلوده به شپش.

2-استفاده کردن از وسایل شخصی فرد آلوده به شپش مثل لباسها ، کلاه، روسری ، برس، شانه، حوله ،ملحفه،پتوو....

 

تشخیص

قطعی ترین راه تشخیص شپش، مشاهده رشک یا تخم یا خود شپش در قسمت های مودار بـدن است. اگر فرد آلوده به شپش در هنگام شانه زدن موها با شانه ی مخصوص تشخیص شپش سر را روی یک حوله سفید خم کند، تشخیص شپش‌ها بسیار آسانتر خواهد بود. بهتر است سر روی سینک دستشویی، وان حمام، حوله و یا چیزهای مشابه خم شود تا پس از مشاهده توسط آب شسته شود. جاهای تاریک‌ و گرم‌ محل مناسبی برای رشد شپش ها می‌باشد.

 

راههای پیشگیری

1. هر فردی با رعایت بهداشت می تواند شخصا از درگیری با شپش پیشگیری کند.

2. باید به طور مرتب و منظم استحمام کرد، و در روز به دفعات زیاد موهای سر را شانه کرد.

3. اگر آلودگی شدید باشد بهتر است لباس و ملحفه در آب جوش به مدت 30 دقیقه جوشانده شود و از اطو و خشک کن برای خشک کردن لباس ها استفاده شود.

4. از لوازم شخصی و لباس های افراد آلوده به هیچ عنوان نباید استفاده کرد.

5. پس از هر تعطیلات باید دانش آموزان پس از بازگشت به محیط آموزشی معاینه شوند .

6. دانش آمـوزان در زنگ‌هـای ورزش باید لباس های خود را بـه صورت جداگانه و در کیف‌های دستی جداگانه نگهداری کنند.

7. معاینه کلیه افراد خانواده در صورتی که یکی از اعضای آن‌ها مبتلا شده باشد.

درمان

الف) درمان شپش سر:

اصول بهداشت فردی به دقت رعایت شود.

لباس فرد آلوده به طور منظم و صحیح باید تعویض شود و همچنین بدن فرد مرتبا شسته شود .

استفاده کردن از شامپوی پرمترین.


روش استفاده از شامپوی پرمترین:

ابتـدا باید موهـا را بـا آب مـرطوب نمـود، سپس موها را با شامپـوی پرمترین کاملا آغشته کرد تا شامپو، به سر و سـاقه مـوها بـرسد ،پس از 10 دقیـقه باید سر را با آب فــراوان شست تا شامپو کاملا از بین برود. بهتر است بعد از یک هفته دوباره تکرار گردد تا نتیجه بهنری دریافت شود.

 

ب) درمان شپش تن:

لباس‌ها باید مرتبا تعویض و با آب داغ شسته شود و پس از شستشو اطو کردن لباس ها توصیه می شود.

استفاده ازشامپوی پرمترین و درصورت در دسترس نبودن از لوسیون گامابنزین استفاده شود.

 

روش استفاده از پرمترین و لوسیون گامابنزن :

مرطوب کردن بدن با آب، سپس آغشته نمودن شامپو یا لوسیون مذکور به بدن و شستشو با آب فراوان پس از 10 دقیقه جهت نتیجه‌گیری بهتر، یک هفته بعد تکرار گردد.

 

راههای مبارزه

1- درمان صحیح و مناسب فردآلوده وسایرافرادخانواده که بهتر است پس ازمشاهده آلودگی دریکی ازاعضای خانواده سایر افراد نیزمعاینه شوند.

2- اطوکردن لباسها پس ازشستشو .

3- کلیه وسایل شخصی فردآلوده درآب جوش به مدت نیم ساعت جوشانده شود.

4- شستشوی منظم وسایل و پودرپاشی مانند پودرکوپکس طبق دستورالعمل شرکت سازنده برای وسایل خواب و باقی وسایلی که قابل شستشو نیستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۵:۴۱

تغذیه مناسب با میزان کافی ید که می تواند با مصرف انواع ماهیها، میگو و دیگر آبزیان و همچنین مقدار توصیه شده نمک یددار تصفیه تامین شود، ضامن سلامت جنین و مادر باردار است.

تغییرات عملکرد تیروئید در بارداری

بارداری طبیعی منجر به یکسری تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی می شود که بر عملکرد تیروئید تأثیر میگذارند. بهمین دلیل تفسیر نتایج آزمایش تیروئید یک خانم حامله باید با دقت صورت پذیرد.

اندازه تیروئید نیز در یک بارداری طبیعی، بخصوص در مناطقی که ساکنین آن با کمبود ید روبرو هستند، ممکن است به انداره 10 تا 15 درصد بزرگ‌تر از حد طبیعی شود. اما معمولأ این بزرگی تیروئید در معاینه بیمار واضح نیست ولی گاهی ممکن است بصورت گواتر در ناحیه جلوی گردن مشاهده شود.

ارتباط عملکرد تیروئید مادر و جنین در دوران بارداری چگونه است؟

در طی سه ماه اول بارداری، جنین کاملأ وابسته به هورمونهای تیروئید مادر است که از جفت عبور نموده و به جنین می‌رسند. پس از پایان سه ماه اول بارداری غده تیروئید جنین فعالیت خود را شروع نموده و هورمون تیروئید تولید می‌کند. از این زمان تا پایان بارداری جنین برای تولید هورمون تیروئید نیاز به ید دراد که باید از طریق مادر به او برسد.

نکات مهم:

در خانم‌های بارداری که دچار بیماری کم کاری تیروئید بوده و یا مقادیر کافی ید دریافت نمی‌کنند، جنین آنها با خطر بروز بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید و اختلال در رشد مغز و دستگاه عصبی روبرو هستند.

نیاز خانم‌های باردار به ید بیشتر از افراد غیر حامله و حدود 200 میکرو گرم در روز است

تغذیه مناسب با میزان کافی ید که می تواند با مصرف انواع ماهیها، میگو و دیگر آبزیان و همچنین مقدار توصیه شده نمک یددار تامین شود، ضامن سلامت جنین و مادر باردار است.

عوارض پرکاری تیرویید در دوران بارداری

- زایمان زودرس

- سقط خود بخود

- مرگ داخل رحمی جنین

- تولد نوزاد نارس

- تولد نوزاد با وزن کم

- نارسایی قلبی در مادر

- پره اکلامپسی (فشارخون بارداری و مسمومیت بارداری)

- بروز بیماری تیروئید در جنین و نوزاد

- بیماری قلبی در جنین و نوزاد

عوارض کم کاری تیروئید در دوران بارداری

 - زایمان زودرس

 سقط (بخصوص در سه ماهه اول بارداری)

- جدا شدن زودرس جفت

- زجر جنین

- مرگ داخل رحمی جنین

- تولد نوزاد نارس

- تولد نوزاد با وزن کم

- پره اکلامپسی (فشارخون بارداری و مسمومیت بارداری)

- بروز بیماری تیروئید در جنین و نوزاد

- افزایش میزان سزارین

- بروز اختلالات شناختی و عصبی در جنین

- خونریزی پس از زایمان

درمان بموقع و مناسب بیماریهای تیروئیدی در دوران بارداری، از بروز کلیه عوارض پیشگیری می نماید.

با انجام غربال گری بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید در روزهای 3-5 تولد، از عقب ماندگی ذهنی ناشی از این بیماری پیشگیری نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۵:۰۹

اختلالات تیروئید در زنان 10 برابر شایع تر از مردان است.

 تاثیر پرکاری و کم کاری تیروئید در دوران بارداری

اختلالات تیروئید خود را به شکل کم کاری یا پر کاری تیروئید نشان می دهد. جالب توجه است که بدانید که عملکرد غده تیرویید با دستگاه تناسلی زنان ارتباط دارد.

 غده تیروئید در جلوی نای قرار گرفته و برای ساختن هورمون های آن نیاز ضروری به ید است. همان طور که گفته می شود، اختلالات تیروئید در زنان 10 برابر شایع تر از مردان است. این اختلالات خود را به شکل کم کاری یا پر کاری تیروئید نشان می دهند. از جمله عواملی که باعث این مشکل می شود می توان به کمبود ید، مسائل خود ایمنی، اشعه درمانی در ناحیه سر و گردن و ... اشاره کرد. از آن جا که عملکرد این غده با دستگاه تناسلی زنان ارتباط دارد، از دکتر میر شه پناه جراح و متخصص، خواستیم تا درباره اختلالات تیروئید  و تاثیر آن بر عملکرد دستگاه تناسلی اطلاعاتی را در اختیار خوانندگان قرار دهند.

 اختلال تیروئید و تاثیر آن بر عملکرد دستگاه تناسلی زنان

1- افزایش خطر سقط.

2- بی نظمی قاعدگی که بیشتر به صورت فاصله زیاد بین دوره های پریود است.

3- ناباروری که ناشی از اختلال تخمک گذاری است.

  اثرات کم کاری و پرکاری تیروئید بر بارداری

1- کم هوشی جنین

2- کوتولگی جنین

 اثرات پر کاری تیروئید در بارداری

1 – عوارض پر کاری تیروئید در جنین

- در مواردی به پر کاری تیروئید جنین، و مواردی نیز به کم کاری تیروئید جنین، منجر می شود، ولی بیشتر نرمال است.

- مصرف داروهای مربوط به کنترل پر کاری تیروئید نیز می تواند در جنین عوارضی ایجاد کند.

- رشد نکردن کافی جنین

 

2 – عوارض پر کاری تیروئید در مادر

مهم ترین عوارض پرکاری تیروئید عبارت است از، نارسایی قلبی، فشارخون بارداری، افزایش غیر طبیعی ضربان قلب، کاهش وزن با وجود تغذیه کافی.

 

عملکرد تیروئید در بعد از زایمان

معمولا یک پرکاری تیروئید گذرا، طی 6 هفته بعد از زایمان دیده می شود که بعد از آن به کم کاری تبدیل می شود. علت این تغییرات التهاب تیروئید در دوران نفاسی است، که باید درمان شود. تشخیص تغییرات تیروئید در بارداری به علت ترشح هورمون های مشابه از جفت مشکل است. لذا زنان باید قبل از بارداری آزمایش تیروئید بدهند، تا هرگونه اختلال آن کنترل شود و سپس اقدام به بارداری کنند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۵:۰۳

سردرد های بارداری در سه ماهه اول حاملگی شروع می شوند. یک خانم باردار تغییرات هورمونی چشمگیری را تجربه می کند. به دلیل این تغییرات و نوسانات هورمونی، تغییرات خاص جسمی هم رخ می دهند. یکی از این تغییرات، سردردهای حاملگی است. این سردردها بسیار شبیه سردردهای تنشی می باشند. سردرد حاملگی غیرعادی نیست. این سردردها در سه ماهه اول حاملگی شروع می شوند. این اتفاق به خاطر افزایش جریان خون و تغییرات زیاد هورمونی در بدن رخ می دهد. پرهیز از مصرف کافئین نیز می تواند دلیل دیگری برای بروز این سردردها باشد. در ضمن، بدن مادر در حال خو گرفتن به تغییراتی است که رخ می دهند.

با شروع سه ماهه دوم بارداری، تغییرات هورمونی و جریان خون کاهش می یابد و مادر می تواند کمی استراحت کند و آرامش داشته باشد. البته این سردردها در سه ماهه سوم برمی گردند که دلایل آن عبارتند از:

– تحمل وزن اضافی بدن که موجب عدم تعادل در وضعیت بدنی می شود

– کمبود خواب

– قند خون پایین

– فشار خون بالا

– کم آبی بدن

– سینوزیت

میگرن در دوران بارداری

جالب است بدانید در بیشتر زنانی که از میگرن رنج می برند، در دوران حاملگی این سردردها به طرز شگفت انگیزی کاهش می یابند. میگرن، یک ناهنجاری نورولوژیکی است که باعث درد شدید می گردد و دلیلش هم نوسانات هورمونی در دوران عادت ماهیانه است. بیشتر خانم هایی که میگرن دارند می گویند در دوران حاملگی، سردردهای شان بسیار کم شده و یا اصلا سردردی ندارند. تنها عده کمی از خانم های میگرنی در دوران بارداری شان، با دو یا سه بار میگرن شدید مواجه می شوند. در بیشتر زنانی که از میگرن رنج می برند، در دوران حاملگی این سردردها کاهش می یابند. دلیل کاهش سردرهای میگرنی در این دوران، کاهش نوسانات هورمونی در بدن است.

برای تسکین سردرد در دوران بارداری چه می توان کرد؟

در دوران بارداری هر دارویی را نمی توان مصرف و استفاده کرد. بنابراین همیشه توصیه می شود شیوه های طبیعی را برای درمان سردرد بارداری انتخاب کنید، مثل:

– غذا را در وعده های کوچک تر و به تعداد بیشتر بخورید و گرسنه نمانید.

– به اندازه کافی استراحت کنید، مخصوصا در سه ماهه سوم حاملگی.

– از کمپرس گرم و سرد روی سر و گردن و شانه های تان استفاده کنید.

– از ماساژ بدن بهره ببرید.

– ورزش ها و تمرین هایی که پزشک تان توصیه می کند را انجام دهید.

– هر وقت که ممکن است دوش آب گرم بگیرید.

– سعی کنید وضعیت بدن تان را اصلاح کنید تا سردردتان کم شود.

– هر وقت که ممکن است چُرت بزنید، ترجیحا در اتاق تاریک.

– بیشتر بیرون بروید و در هوای پاک و تازه تنفس کنید.

– برای جلوگیری از کم آبی بدن، زیاد آب و آبمیوه تازه بنوشید.

اگر این راهکارها جواب نداد، بی خطرترین دارو، استامینوفن است.

اگر این درد تا چند روز ادامه پیدا کرد، شاید پزشک تان داروهای دیگری برایتان تجویز کند.

 از چه خوراکی ها و داروهایی باید پرهیز کرد؟

– انواع کاکائو

– غذاهای حاوی قندهای مصنوعی مثل نوشابه و آدامس بدون قند

– شیرینی ها

– پنیر کهنه

– ماست

– خامه ترش

– بادام زمینی

– گوشت فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس و همبرگر

– ماهی دودی

– الکل

– آبمیوه های صنعتی که مواد نگهدارنده دارند

– نوشابه های گازدار

– قهوه

– بروفن

– آسپیرین

سردرهای حاملگی معمولا مشکل مهمی نیستند، می آیند و می روند، فقط مادر باید مراقب باشدو تا حد امکان جلوی وقوع آنها را بگیرد. کمی پشتکار لازم است تا روش زندگی سالم و متعادلی داشته باشید. خوب تغذیه کنید، وضعیت بدنی تان را اصلاح کنید (درست بنشینید، بایستید و راه بروید) و مثبت اندیشی و شادی را در خودتان تقویت نمایید. این سردردها قابل پیشگیری هستند، اما یک زن باردار باید همیشه پیش از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۵ ، ۱۵:۲۶

طلاق چیزی است که تمام خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است تبعات آن تا آینده دور هم ادامه داشته باشد. اگر طلاق بدون کمک یا مشاوره دیگران صورت بگیرد، ممکن است از نظر اقتصادی روی ما تاثیر داشته باشد یا از نظر روانی، به ما ضربه بزند...

 اما اگر طلاق به درستی صورت بگیرد، شاید پس از مدت‌ها فرصت یک زندگی راحت را در اختیارمان قرار دهد یا ما را از زندگی پرکابوس گذشته رها کند. علت طلاق هرچه باشد، نیاز به کمک و توجه دارد. چیزهایی که در زیر می‌خوانید توصیه‌های کوچکی است برای اینکه بتوانید رنج‌های بالقوه‌ای را که در هر طلاق وجود دارد، به حداقل برسانید. در کنار این توصیه‌ها می‌توانید حرف‌هایی واقعی از زبان پدر و مادرها و بچه‌های طلاق بشنوید.

● به بچه ها فکر کنید

« من تازه دارم به زندگیم سر و سامون می‌دم، ولی پدر و مادرم با هم تفاهم ندارن. به نظر می‌رسه هر وقت همدیگه رو می‌بینن اوضاع بدتر هم می‌شه!»

پدر و مادرها نباید «فقط به خاطر بچه ها» با هم بمانند. شما ناراحتید، خوشبخت نیستید و بچه‌ها این را می‌فهمند. آنها هیچ چاره‌ای ندارند غیر از اینکه تمام امواج غم و غصه‌ای را که شما برایشان می‌فرستید بپذیرند. کودک در ذهنش خیال می‌کند «مسوول» خوشبخت نبودن شما اوست، خیال می‌کند همه چیز تقصیر اوست و...

پدر و مادر من سه سال پیش طلاق گرفتند و من خاطرات وحشتناکی از زمانی دارم که توی تختم می‌خوابیدم و به دعواها و حرف‌های زشتی که به هم می‌زدند گوش می‌دادم. خیال می‌کردند من خوابم.

● خیلی بد بود!

نمی‌خواهم درباره همه جزئیاتی که اتفاق افتاد حرف بزنم، اما مشکل اصلا طلاق نبود؛ مشکل تمام آن سال‌هایی بود که ما درگیرش بودیم. وقتی بچه‌ها می‌گویند حس «بدی» نسبت به طلاق دارند برایشان روشن کنید که اگر پیش هم بمانید اوضاع خیلی «بدتر» می‌شود.»

علاوه بر این، خیلی مهم است که بچه‌ها بفهمند بدون توجه به احساسی که شما نسبت به هم دارید، عشق و علاقه‌تان نسبت به بچه‌ها هیچ تغییری نکرده است. بهترین حالت، وقتی است که شما همچنان با هم ارتباط داشته باشید و آخرین خبرها را رد و بدل کنید: «می‌دونی میکی این هفته سرما خورده، جین هم نیاز داره در مورد تکلیفش یکی بهش کمک کنه.» ممکن است این کار را غیرممکن و غیرواقعی بدانید اما دقیقا همین کار باعث می‌شود بچه‌ها فکر نکنند حرفی را که می‌شود جلوی مامان زد نمی‌شود جلوی بابا گفت و برعکس. آنها «اجازه دارند» هر وقت که خواستند راجع به پدر یا مادرشان پیش دیگری حرف بزنند. ایجاد کردن چنین فضایی بعد از طلاق سبب می‌شود که در آینده، همه افراد خانواده نسبتا راضی باشند و همه از منطق و عقلشان پیروی کنند.

▪️ جملات زیر را از زبان یک پدر و مادر بخوانید:

«من اعتقاد دارم همه چیز را باید برای بچه ها توضیح بدهیم و به آنها اطمینان بدهیم که اصلا تقصیر آنها نیست. از بچه ها به عنوان «جاسوس» برای فهمیدن اسرار همسر قبلی‌تان استفاده نکنید؛ مخصوصا اگر او با کس جدیدی آشنا شده. من خودم آدم خوش شانسی بودم که پدر و مادرم، بعد از طلاق روابط خوبی با هم داشتند. اگر حتا نمی‌توانید با هم خوب باشید دست کم جلوی بچه‌ها با هم محترمانه برخورد کنید.

اگر شما مسوول نگهداری فرزندانتان نیستید و گاه گداری آنها را می‌بینید، سعی کنید حتما به موقع دنبالشان بروید. شاید نتوانید از یک روز معمولی یک خاطره به یاد ماندنی بسازید، اما دست کم به بچه‌ها نشان دهید که از دیدنشان خوشحال هستید.» سامان دادن به این روابط و «خوب ماندن» چیزهایی است که همیشه درباره زندگی بعد از طلاق مطرح می‌شود. مثلا وقتی فرزندتان در دو خانه زندگی می‌کند، شما واقعا باید آماده باشید:

«من پسر سه ساله‌ای دارم که سه روز با من زندگی می‌کند و چهار روز با مادرش. او خیلی زود فهمید که هر چیزی مال کجاست. تنها چیزی که باید یادمان بماند اسباب‌بازی‌هایش هستند. اگر یکی از ما چیزی برای او بخرد، او باید تصمیم بگیرد که آن را کجا نگه دارد. 

ولی با اینکه آدم این چیزها را می‌گوید باید با همسر قبلی‌اش هم به اندازه کافی خوب باشد. یک چیز خیلی عادی این است که آدم زنگ بزند و بگوید «شربت سرفه‌اش تمام شده، تو داری؟ ببین من می‌دانم که او هزار تا لباس زیر دارد ولی الان اینجا هیچی نمانده، می توانی یکی دو تا لباس زیر برایش بیاوری؟ من هم از پیژامه‌هایی که این جا دارد، بهت قرض می‌دهم!» این جوری برای بچه بهتر است... خب البته من می‌دانم بهتر این است که آدم قبل از بچه‌دار شدن به اشتباهاتش در مورد ازدواج فکر کند... اما خب معمولا بچه زودتر از آن می آید!»

▪️ و حالا کمی هم از بچه‌ها بشنوید:

«راستش... من فکر نمی‌کنم در درازمدت، طلاق برای بچه‌ها بد باشه. البته اگه مثل آدم‌های متمدن طلاق بگیرن... پدر و مادر من وقتی ۵ سالم بود طلاق گرفتن و وقتی ۱۴ سالم بود مامان دوباره طلاق گرفت، این باعث شد من خیلی زود بزرگ بشم. آدم دیگه نمی‌تونه خیلی مشغول خودش باشه و همه چیز رو حق مسلم خودش بدونه. از اون جایی که این روزا طلاق خیلی عادی شده، بچه‌های زیادی باهاش درگیر می‌شن. بذارین یه چیزی رو راحت بگم، طلاق خیلی بهتر از زندگی کردن با دو نفر آدمیه که تا حد مرگ از هم متنفرن. به علاوه اینکه، تو عیدها آدم‌های بیشتری می‌بینی... هه! هه! هه! و خب، یاد می‌گیری چه جوری با خواهر و برادرهای جدیدت کنار بیای و آدم صبوری باشی.»

● چگونه طلاق بر فرزندان بزرگتر تاثیر‌می‌گذارد؟

این یک دیدگاه جالب و البته عاطفه‌برانگیز از زبان یک جوان است:

«این موضوع مورد علاقه من است، چون چهار سال پیش، وقتی ۲۶ ساله بودم، والدینم از هم جدا شدند. فکر می‌کنم طلاق برای بچه‌های بزرگتر کمی سخت‌تر باشد. به خاطر اینکه پدر و مادرت فکر می‌کنند که تو آن‌قدر بزرگ هستی که با چیزهای اعصاب خردکن کنار بیایی. (علتی که اصلا از هم طلاق می‌گیرند) و بچه‌های کوچکترند که باید از شر این چیزهای بد دور بمانند. بچه‌ها در هیچ سنی نمی‌خواهند چیزی درباره بی‌وفایی و خیانت بشنوند.

من هم اصلا آماده نبودم که راجع به روابط خارج از ازدواج آنها چیزی بدانم. من سر همین ماجرا با پدرم دو سال حرف نزدم. می‌توانید بگویید هنوز بالغ نشده‌ام، اما من فکر می‌کنم آدم‌هایی که می‌خواهند طلاق بگیرند باید شرارت‌های شخصی‌شان را خودشان به عهده بگیرند نه این که آن را با فرزندشان - در هر سنی که باشد- مطرح کنند. اینکه آدم درباره امیدها و آرزوها یا ترس‌هایش با بچه‌اش حرف بزند یک چیز است و اینکه او را در جریان روابط ناسالمش قرار دهد، چیز دیگر.»

● عادت کردن به پدر یا مادر جدید

یکی از سخت‌ترین اتفاقاتی که برای بچه‌ها می‌افتد عادت کردن به پدر یا مادر جدیدشان است:

«پدر و مادر من طلاق گرفتن و البته من انتظارش رو هم داشتم. قبل از طلاق، اونها جدا از هم زندگی می‌کردن. خواهر بزرگم با پدرم زندگی می‌کرد و من و خواهر کوچکم با مادرم بودیم. من شبی رو که مادرم گفت می‌خواد طلاق بگیره یادم می‌آد. داشتیم شام می‌خوردیم. یک سال و نیم پیش مادرم دوباره ازدواج کرد. این قضیه یک کم زود اتفاق افتاد. امیدوار بودم که اول فرصت داشته باشم که با طلاق کنار بیام تا بعدا بتونم با مردی که الان ناپدریم شده، زندگی کنم. الان مشکلی نداریم اما یک کم طول می‌کشه که این رو توی مغزت فرو کنی که وقتی یکی از آنها دوباره ازدواج می‌کنه، یعنی دیگه هیچ وقت پیش هم بر نمی‌گردن. من می دونم که الان مادرم خوشبخت تره و می‌فهمم که باید طلاق می‌گرفت، ولی به هر حال اذیت میشم.

توصیه‌ام به آدم‌هایی که با بچه طلاق می‌گیرن اینه که به بچه‌ها فرصت بدن تا با شوک طلاق کنار بیان و بعد یه نفر دیگر رو وارد زندگی کنن.

توصیه‌ام به بچه‌ها اینه که دیدگاه‌های پدر و مادرشون رو بفهمن و نسبت به آدم‌های جدید جبهه نگیرن و بدونن که اونها هم نمی‌خوان جای پدر و مادر واقعی را بگیرن. نگاه کنین، من زنده‌ام. درسته که بعضی وقتا از ناپدریم متنفر می‌شم، اما به هر حال باید به آدما فرصت داد. اگه بازم ازشون متنفر بودین، اونوقت به پدر یا مادرتون‌بگین.»

● در پایان

قبل از اینکه به سراغ وکیل بروید، به مشاوره فکر کنید. در بعضی موارد، مشاوره ممکن است یک رابطه خوب را حفظ کند و بچه‌ها را از رنج بی‌دلیل نجات دهد. در لحظه‌ای که با وکیل قرارداد می‌بندید، ممکن است دیگر هیچ راه برگشتی نباشد. آنها وظیفه دارند وارد امور خصوصی زندگی شما بشوند و حتی چیزهای کوچکی را هم که آن‌قدر بزرگ نیستند، بد جلوه بدهند.

«بچه‌ها» یادتان باشند. از آنها نخواهید که طرف کسی را بگیرند، همانطور که قبلا خواندید این کار فقط باعث می شود آنها گوشه‌گیر شوند و در حالی که هر دو پدر و مادرشان را دوست دارند، عذاب بکشند و خودشان را مقصر بدانند. کاملا بر عهده پدر ومادر است که مثل آدم‌های بالغ رفتار کنند و از فرزندان‌شان در برابر ناراحتی‌های بی‌دلیل محافظت کنند.

پس پیش از اینکه پای وکیل را به زندگی مشترکی که شاید قابل ادامه دادن باشد باز کنید به دیدن یک مشاور بروید. دست کم فقط به عنوان یک گزینه.  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۵ ، ۱۵:۲۳

بعضی ها برای اینکه تنها یک بار درد بکشند و بعضی دیگر از ترس دوباره باردار نشدن، آرزو می کنند در اولین تجربه مادر شدن شان صاحب دو فرزند شوند. دوقلو زایی، این روزها به لطف پیشرفت های پزشکیبدون نیاز به ژن ها ممکن شده و زنانی که آرزوی داشتن دو فرزند همسال را دارند، با چند میلیون تومانی

هزینه می توانند به این خواسته شان برسند. برخی ادعا می کنند حتی رنگ چشم فرزند آینده را هم می توانند تغییر دهند و گروهی دیگر با اطمینان از توانایی شان در تعیین جنسیت نوزاد حرف می زنند. این موضوعات را با دکتر صفارزاده، متخصص زنان در میان گذاشتیم. او ادعای پزشکان در این موارد را رد نمی کند اما معتقد است چنین دخالت هایی در فرآیند باردار شدن، آداب خودش را دارد و البته صددرصد هم نیست و فقط خداست که می داند در انتهای ماجرا چه اتفاقی می افتد.در ادامه این مطلب، دکتر صفارزاده شما را با راه های تعیین جنسیت و حتی مشخص کردن تعداد فرزندانی که قرار است به دنیا بیاورید، آشنا می شوید.

دوقلو زایی چگونه اتاق می افتد؟

دوقلویی معمولا به دو صورت اتفاق می افتد: تک تخمکی و دوتخمکی؛ در واقع دوسوم از موارد دوقلو زایی دوتخمکی هستند و یک سوم تک تخمکی. در دوقلویی تک تخمکی، جنین در مراحل ابتدایی به دو سلول همسان تقسیم می شود و دوقلوهای همسان به وجود می آیند. به عبارتی از یک تخمک دو جنین تشکیل می شود که از لحاظ ژنتیک و ظاهر بسیار به هم شبیه هستند. در دوقلویی دو تخمکی نیز دو تخمک با دو اسپرم لقاح حاصل می کنند و دو جنین تشکیل می دهند که می توانند مشابه یا غیرمشابه و دختر یا پسر باشند.

احتمال دوقلوزایی چه زمانی بیشتر است؟

ارث خانواده مادری

اگر دوقلوزایی در خانواده مادری شایع باشد احتمال اینکه دختر خانواده هم دوقلو باردار شود، افزایش می یابد بنابراین دوقلوزایی بیشتر از خانواده مادری به ارث می رسد و هرچه نسبت فردی که دوقلو به دنیا آورده با شما نزدیک تر باشد، احتمال وقوع آن بیشتر می شود؛ برای مثال اگر مادر، خواهر و خاله سابقه دوقلوزایی داشته باشند، احتمال دوقلوزایی دختر خانواده بیشتر می شود تا اینکه برای مثال دخترخاله سابقه دوقلوزایی داشته باشد. علاوه بر این احتمال دوقلوزایی در سنین بالا و سنین پایین بیشتر است که در سن بالا این موضوع بیشتر بر اثر داروهای تحریک تخمک گذاری اتفاق می افتد. همچنین ماه اول بعد

از قطع قرص ضدبارداری احتمال دوقلوزایی زیاد است، مثل زمانی که تحریک تخمک گذاریانجام شده باشد اما نوع خوراکی های مصرفی و رژیم غذایی تاثیری بر دوقلوزایی نمی گذارد.

شاید هم چهار قلو شد!

شایع ترین راه برای دوقلو زایی استفاده از داروهای کمک باروری مثل قرص

کلومیفن سیترات و آمپول های HMG است. این داروها باعث تحریک تخمک گذاری

می شوند بنابراین با مصرف آنها به جای اینکه در هر سیکل ماهانه فقط یک

تخمک آزاد شود معمولا ۲ یا ۳ یا تعداد بیشتری تخمک آزاد می شود، به این ترتیب

شانس دوقلوزایی و چند قلوزایی افزایش پیدا می کند. البته این داروها باید حتما

با تجویز پزشک و با کنترل سونوگرافی مصرف شوند. معمولا در روز دوازدهم سیکل

ماهانه سونوگرافی انجام می شود و اگر تعداد فولیکول ها بیشتر از یکی باشد احتمال دوقلو زایی وجود دارد.

در بارداری های IVF هم چون معمولا بیش از یک جنین در رحم قرار داده می شود

به طور اتفاقی ممکن است دوقلو زایی رخ دهد. البته در این مورد هم چون از داروهای

تحریک تخمک گذاری استفاده می شود، احتمال دوقلو زایی باز هم افزایش می یابد.

از لحاظ هزینه هم باید گفت اگر برای دوقلو زایی فقط از قرص کلومیفن استفاده شود،

هزینه زیادی برای بیمار رقم نمی خورد اما اگر از آمپول های HMG یا IVF استفاده شود، هزینه خیلی بالا می رود.

راه برگشتی نیست

جنسیت نوزاد توسط کروموزوم های جنسی تعیین می شود و بعد از تعیین شدنش راهی برای تغییر آن وجود ندارد.

دو نوع کروموزوم جنسی در بدن وجود دارد: کروموزوم X و کروموزوم Y. کروموزوم تعیین کننده

جنسیت برای خانم ها X و برای آقایان Y است. در واقع سلول جنسی زن (تخمک) دارای فرمول XX است

و به فرزندش می تواند فقط یک کروموزوم X بدهد. اما سلول های جنسی مرد (اسپرم) دارای دو نوع کروموزوم جنسی Y و X است.

بنابراین بسته به اینکه کدام نوع اسپرم (حاوی X یا Y) با تخمکی که حاوی کروموزوم X است

ترکیب شود، جنسیت جنین مشخص می شود. اگر اسپرم حاوی کروموزوم Y موفق به نفوذ

در تخمک شود، جنین پسر خواهد بود و اگر اسپرم حاوی X به تخمک وارد شود، جنین دختر می شود.

به عبارت دیگر اگر دو کروموزوم X باشند جنسیت مونث و اگر یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y باشد،

جنسیت مذکر می شود بنابراین در اولین زمانی که لقاح انجام می شود و کروموزوم ها با هم ترکیب می شود،

جنسیت مشخص می شود و دیگر نمی توان آن را تغییر داد.

روش های تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری

برای تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری روش های مختلفی وجود دارد که میزان جوابگویی هر کدام متفاوت است. در روش IVF، انتقال جنین دختر یا پسر خطای تعیین جنسیت را به طور کامل حذف می کند. در این روش همان کارهایی که برای زوج های نابارور انجام داده می شود، برای خانم هایی که ناباروری ندارند هم انجام می شود. به این ترتیب که تعدادی تخمک از خانم گرفته می شود و بعد در آزمایشگاه، اسپرم ها داخل تخمک ها تزریق می شوند و جنین تشکیل می شود. پس از آن یک سلول از جنین تشکیل شده با روش PGD مورد آزمایش قرار می گیرد تا مشخص شود جنین پسر است یا دختر. سپس با توجه به خواسته زوج مورد نظر تصمیم گیری می شود که جنین پسر داخل رحم مادر منتقل شود یا جنین دختر.

در این روش می توان با اطمینان صد درصد جنسیت جنین را تعیین کرد اما جواب دهی خود IVF، صد درصد نیست. IVF یک روش آزمایشگاهی کمک باروری است که جواب دهی آن در زوج های نابارور ایرانی حدود ۴۰درصد است و کسانی که ناباروری ندارند چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از آن جواب مثبت می گیرند.

دوقلویی معمولا به دو صورت اتفاق می افتد: تک تخمکی و دوتخمکی

بارداری دوقلو پرخطر است!

در دوقلو زایی متاسفانه خطر سقط، زایمان زودرس و ناهنجاری جنینی سه تا پنج برابر بارداری عادی است. همچنین احتمال پاره شدن کیسه آب دیابت و فشارخون هم در این بارداری ها بیشتر است بنابراین اگر قصد دوقلو باردار شدن دارید باید بدانید بسیاری از پزشکان به دلیل خطرات زیادی که به همراه دارد شما را از انجام آن منع می کنند.

چقدر خرج برمی دارد؟

انجام IVF برای تعیین جنسیت حدود ۳ میلیون تومان خرج دارد. روش PGD نیز چه برای تعیین جنسیت به کار رود یا تشخیص بیماری، نزدیک به ۶ تا ۷ میلیون تومان هزینه دارد که با داروهایش حداقل حدود ۱۰ میلیون تومان درمی آید زیرا گاهی اوقات لازم است سلول به خارج از کشور فرستاده شود یا بعضی لوازم خاص برای PCR از خارج وارد ایران شود و این مسائل باعث می شود هزینه بالاتر رود. البته در این روش ها احتمال اشتباه هم وجود دارد اما میزان آن بسیار ناچیز و زیر یک درصد است.

شاید برعکس نتیجه بگیرید

برای تعیین جنسیت روش های ساده تری هم وجود دارد که درصد اطمینان شان ۱۰۰ درصد نیست اما تا حدود ۸۰ درصد جواب مثبت می دهند. یکی از این روش ها تزریق اسپرم به داخل رحم است. در روش جداسازی و تزریق اسپرم داخل رحم میزان اعتماد به جنسیت تعیین شده، ۷۰ تا ۸۰ درصد است. در واقع اسپرم هایی که حاوی کروموزوم Y هستند حرکت شان سریع تر از اسپرم های حاوی کروموزومX است.

با روش های آزمایشگاهی می توان تا حدودی این اسپرم ها را از هم جدا کرد و برحسب علاقه زوج مورد نظر اسپرم های X (دختر) یا Y (پسر) تزریق می شوند. البته باید در نظر داشته باشید که در هر دوره احتمال رخداد بارداری حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است؛ یعنی احتمال ایجاد جنسیت دلخواه با این روش ۷۰ تا ۸۰ درصد و احتمال بارداری ۳۰ تا ۳۵ درصد است.

اگر نمی خواهید خرج کنید

از دیگر روش های ساده تر برای تعیین جنسیت می توان به انجام سونوگرافی برای تعیین روز تخمک گذاری اشاره کرد. در واقع پزشک براساس نتیجه سونوگرافی می تواند بگوید نزدیکی در چه روزهایی احتمال دختر شدن یا پسر شدن را بیشتر می کند. معمولا بعد از تخمک گذاری احتمال پسر شدن جنین بیشتر است و ۲ تا ۳ روز قبل از تخمک گذاری احتمال دختر شدن بیشتر است زیرا اسپرم های Yسرعت شان بیشتر است و زودتر از بین می روند اما اسپرم های X مقاومت شان بیشتر و حرکت شان کندتر است و برای مدت طولانی تری باقی می مانند.

رژیم و قرص فایده ای ندارد!

قرص های ضدبارداری تاثیری روی جنسیت جنین نمی گذارند و درست یک ماه بعد از قطع آنها احتمال بارداری مانند قبل زیاد خواهد شد. بعضی ها هم معتقدند آقایان باید از چند ماه قبل روی بیضه های شان کیسه یخ بگذارند اما باید بدانید این موضوع تاثیری روی جنسیت بچه یا قدرت باروری نمی گذارد و تنها کافی است از بالا رفتن بیش از حد درجه حرارت در ناحیه بیضه جلوگیری کرد. گاهی اوقات هم گفته می شود برای پسردار شدن آقایان باید ازسه ماه قبل دیگر غذاهای کنسروی و سوسیس و کالباس مصرف نکنند که این موضوع نیز تاثیری بر جنسیت بچه نمی گذارد. با این حال اگر مصرف این خوراکی ها را کنار بگذارند مطمئنا به نفع شان خواهد بود! موضوع آخر اینکه جدول های زمان بندی شده برحسب روزها و ماه های سال برای نزدیکی و تعیین جنسیت، پایه علمی ندارد و نمی توان به آنها اعتماد کرد.

تعیین رنگ چشم هنوز ممکن نیست

پیش از بارداری چه تغییراتی را در ظاهر جنین می توان به وجود آورد و چه بیماری هایی را می توان پیش بینی کرد؟

تعیین رنگ چشم، مو و … فرزند با استفاده از تغییرات ژنتیک هنوز عملی نیست و در حد تحقیقات است اما ژن بعضی بیماری ها شناخته شده و در بعضی موارد می توان وجود آنها را در جنین تشخیص داد. به این ترتیب می توان از وقوع بیماری های صعب العلاج و لاعلاج جلوگیری کرد.

در ایران هم با استفاده از روش PGD (Pregestational Diagnosis) یا تشخیص قبل از تولد و IVF می توان ناهنجاری های جنین را تشخیص داد. به این صورت که قبل از قرار دادن رویان در رحم مادر، یکی از سلول های آن را بیرون می کشیم و روی آن آزمایش ژنتیک انجام می دهیم. اگر آزمایش ژنتیک نشان دهد ژن بیماری مورد نظر در جنین وجود دارد آن را در رحم مادر قرار نمی دهیم و اگر ژن بیماری وجود نداشته باشد، کاشت در رحم انجام می شود. این روش معمولا برای کسانی به کار می رود که فرزند اول شان بیماری خاصی دارد یا اینکه بیماری شناخته شده ای در فامیل شان وجود دارد.

برای مثال اگر دخترعمو و پسرعمو با هم ازدواج کنند و بیماری شناخته شده ای در فامیل داشته باشند، ۲۵ درصد احتمال دارد فرزندشان هم به آن مبتلا شود در حالی که می توانند با انجام IVF PGD مطمئن شوند جنین به بیماری مبتلا نیست و کاشت را انجام دهند. البته همه این موارد باید با تشخیص و تجویز متخصص ژنتیک انجام شوند. پس حتما قبل از اینکه باردار شوید با متخصص زنان و ژنتیک مشورت کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۵ ، ۱۵:۰۹

چه بگوییم، چه نگوییم

والدین به هنگام سخن گفتن از طلاق بهتر است با آمادگی هرچه بیشتر با بچه ها در این مورد روبه رو شوند. اولین نکته ای که باید در گفت وگو با کودک در نظر گرفت، گفتن حقیقت است. کودک باید بداند والدین چرا از هم جدا می شوند اما لازم نیست، توضیح مفصل و پیچیده ای بشنود. ساده و صریح بگویید: «ما دیگر نمی توانیم با هم زندگی کنیم چون حرف همدیگر را نمی فهمیم.» به آن ها بفهمانید با این که از همسرتان جدا شده اید، کودک را دوست دارید. تغییرات به وجود آمده در زندگی کودک را برایش تشریح کنید و بگویید که دوست دارید این تغییرات تا جایی که ممکن است مطابق میل او باشد.

نکته این جاست که در عین صداقت، نباید انتقادگر باشید و از همسرتان انتقاد بی جا کنید. سعی کنید با وجود اختلافات جدی با همسر سابق، یک دیدگاه درباره طلاق را به کودک عرضه کنید. قبل از ایجاد هر تغییری در محل سکونت کودک آن را به اطلاع وی برسانید تا استرس کمتری داشته باشد. اجازه دهید پدر یا مادرش را با وجودی که با او زندگی نمی کند، دوست داشته باشد. کمبود این خلاء در زندگی اش به خودی خود تاثیرگذار است بنابراین مانع بروز احساسات وی نشوید.

ابراز احساس در کودک

کنار آمدن با احساسات کودک پس از طلاق امر بسیار خطیری است. کودک نیاز دارد بدون شنیدن سرزنش، ترس، سوءتفاهم و احساسات متناقض خود را به زبان آورد. در این موارد والدین بهتر است به جای تلاش برای تغییر احساسات در کودک، او را بپذیرند و به احساسات او هر چند تلخ و ناگوار گوش کنند. بهتر است از کودک بخواهیم احساسش را نسبت به پدر یا مادرش بگوید و به او کمک کنیم تا کلمه مورد نظرش را برای توصیف وی پیدا کند. گاهی کودک دامنه لغت بالایی ندارد و نمی تواند آن چه را که می خواهد، بگوید. 

ممکن است در وهله اول نتوانید برای رفع اندوه، افسردگی و دلتنگی کودک کاری  کرد اما بیان این احساسات و برون ریزی آن ها به حفظ سلامت روان کودک کمک شایانی می کند. گاهی کودک تصور می کند که او علت طلاق والدین است. این طرز تفکر باعث القای احساس گناه شدیدی به کودک می شود و او اعتماد به نفس، خانواده و علاقه به والدین را یک جا از دست می دهد. بنابراین او را مطمئن کنید که نقشی در جدایی از همسرتان نداشته است و صبوری به خرج دهید. ممکن است یک روز خیالش از این بابت راحت باشد و روز بعد دوباره نگرانی ها به سراغش بیاید. بنابراین به او کمک کنید تا خاطرجمع شود که او باعث جدایی شما نبوده است.همچنین مدیریت مشترک را که بهترین شیوه برای سرپرستی کودک است در پیش بگیرید. کودک حق دارد پس از طلاق پدر یا مادرش را ببیند و رابطه اش با پدر و مادر نباید مخدوش و پرحادثه باشد.

بچه ها چه می گویند

اگر نیازهای کودک را از زبان خودش بشنوید می توانید در برآورده کردن آن دقت بیشتری به خرج دهید.

 من به پدر و مادر به هر دوی آن ها، همزمان نیاز دارم. لطفا برایم نامه بنویسید، تلفن بزنید. اگر این کارها را نکنید، احساس می کنم دیگر برای شما اهمیتی ندارم. لطفا دست از دعوا کردن بردارید. درباره مسائلی که مربوط به من می شود، با هم توافق کنید وقتی به خاطر من بحث و جدل می کنید احساس گناه می کنم. من شما را دوست دارم. اجازه بدهید با هردوی شما رابطه داشته باشم اگر احساس حسادت یا ناراحتی نسبت به هم دارید، به من منتقل نکنید زیرا من شما را به یک اندازه دوست دارم. لطفا خودتان با هم ارتباط داشته باشید و من را واسطه پیغام رسانی به هم نکنید.درباره همدیگر به من بد نگویید. وقتی از هم بدگویی می کنید انگار به من می گویید من هم باید چنین کاری بکنم.

توجه بیش از حد به کودکان طلاق، آسیب زاست

بی توجهی یا توجه بیش از حد به کودکی که والدینش از هم جدا شده اند به یک اندازه آسیب زاست.  گاهی خانواده ها واقعه تلخ طلاق را به صورت افراطی درباره کودک جبران می کنند و با توجه نشان دادن بیش از حد، فراهم آوردن امکانات، برآوردن خواسته ها و نیازهای به جا یا بی جای کودک می خواهند واقعه طلاق را به نوعی برای او جبران کنند. در صورتی که باید کودک را با شرایط و وضعیت واقعی، دلتنگی، افسردگی و ناراحتی ناشی از آن همراهی کرد نه این که توجه او را معطوف به چیز دیگری کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۵ ، ۱۴:۵۹
چرا پروتئین تا این اندازه حائز اهمیت است؟

یکی از حیاتی ترین سنگ بناها در ساختمان بدن شما که در ساختن پوست، ماهیچه، مو و استخوان نقش اساسی دارد، پروتئین است. به همین دلیل  نقش آن به هنگام بارداری هم برای کودک شما (برای اطمینان از رشد طبیعی و جلوگیری از وزن پایین به هنگام تولد) و هم برای خود شما (برای حفظ سلامت بافت های بدن) بسیار با اهمیت است. در حقیقت هنگام بارداری یا شیردهی، نیازهای روزانه شما افزایش می یابد و به صورت میانگین به 46 تا 71 گرم در روز (وحتی بیشتر از آن به هنگام داشتن چندقلو) می رسد. در این صورت شما در حدود 25 گرم بیشتر از حالت عادی به صورت روزانه پروتئین مصرف می کنید. خیلی درگیر شمردن واحدهایی که مصرف می کنید نباشید، بیشتر خانم ها چه باردار باشند و چه نباشند، بیشتر از میزانی که به آن نیاز دارند، پروتئین مصرف می کنند. بعضی از منابع پروتئین نسبت به بعضی دیگر، برای بدن شما و کودکتان بهتر می باشند.

مرغ

سعی کنید این بار در پخت غذا روش جدیدی را جایگزین روش های قبلی کنید.یک سالاد با سبزیجات تازه به همراه تکه هایی از مرغ برای شما بشقابی سرشار از مواد مغذی را فراهم می آورد، یا اینکه می توانید تکه های مرغ به صورت سرد یا گرم را با اسفناج تازه یا کلم پیچ ترکیب کنید و با مقداری سرکه آن را صرف کنید.
گوشت مرغ و میوه ترکیب بسیار عالی را می سازند، پس مقداری میوه خشک شده یا میوه های تازه مورد علاقه تان را ریز کنید ( سیب، هلو، آناناس، پرتقال یا گریپ فروت را برش دهید یا دانه های انگور را نصف کنید) و آن را به صورت سرد یا در دمایی به اندازه دمای اتاق ، به همراه سینه یا ران مرغ آن را صرف کنید. می توانید با افزودن ادویه یا چاشنی خوشمزه ای آن را طعم دار کنید.

تخم مرغ

به هزاران دلیل باید تخم مرغ را به عنوان بخشی  از برنامه پروتئینی خود قرار دهید. به عنوان یک دلیل، یک تخم مرغ بزرگ حداقل 6 گرم پروتئین را تأمین می کند، که 2.7 آن در زرده و 3.6 آن در سفیده آن است. مهم نیست که چطور آن را میپزید، به هر حال تخم مرغ یک صبحانه، نهار یا شام عالی و رضایت بخش را برای شما فراهم می سازد. وقتی شما باردار هستید و خیلی حوصله آشپزی ندارید، املت یک غذای سریع و مغذی است. کمی خلاقیت داشته باشید. می توانید تخم مرغ های آب پز را به سالاد یا پاستا اضافه کنید یا به شکل نیمرو آن را با سیب زمینی پخته، همبرگر، گوجه فرنگی کبابی یا نودل ترکیب کنید.

گوشت

به طور کلی ، هرچه گوشت برش نازکتری داشته باشد، حاوی پروتئینی بیشتری نیز هست!
اگر از گوشت به عنوان یک چاشنی و یا به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده در ترکیب غذایی شما استفاده شود بسیار سالم تر از حالتی است که، به عنوان غذای اصلی در بشقاب شام شما دیده شود. از آن جایی که گوشت های نازکتر و فاقد چربی از پروتئین با کیفیت بالا، غنی می باشند، مصرف مقدار کمی از آن هم می تواند مصرف روزانه پروتئین در شما را افزایش دهد، پس تکه کوجکی از گوشت گاو یا بره را به خورش ، سالاد، برنج یا نودل خود اضافه کنید. با این کار می توانید از بسیاری از مزایای غلات، حبوبات و سبزیجات را نیز استفاده کنید.

ماهی

غذاهای دریایی سرشار از پروتئین می باشد. همه ماهی ما هنگامی که به همراه لیمو، خردل، سرکه، خامه ترش، ماست، گوجه فرنگی یا ترشی سبزیجات پخته و مصرف شوند، طعم فوق العاده ای خواهند داشت. حتی می توانید با ترکیب ماهی و پوره سیب زمینی کیک ماهی درست کنید!

لبنیات

شیر برای خانم های باردار فوق العاده است. نوشیدن یک لیوان شیر در بعداز ظهر می توانید برای خانم های باردار بسیار مفید باشد. با شیر می توانید سوپ سفید و انواع سس پاستا درست کنید. می توانید با افزودن یکی دو قاشق پودر شیر خشک در اسموتی، پودینگ، هات چاکلت، پنکیک یا وافل های کره ای و خمیر برای کیک یا شیرینی،یا با استفاده از پنیر پارمیزان در سوپ، سبزیجات، تخم مرغ ، غلات یا با برنج،یا حتی با استفاده از ماست در سوپ یا ترکیب آن با دیگر مواد غذایی، انواع خوردنی های متنوع را داشته باشید. (می توانید با مخلوط کردن ماست و سس مایونز و ترکیب آن با سیب زمینی، مرغ یا سالاد تن ماهی یک خوراکی خوشمزه بخورید)

حبوبات

راه های زیادی برای افزودن حبوبات سرشار از پروتئین به رژیم غذایی شما وجود دارد. می توان آن را به سالاد، سوپ سبزیجات یا به خورش گوشت، پاستا یا برنج اضافه کرد.

آجیل ها و دانه ها

بادام زمینی، گردو، پسته و بادام همگی منابع خوبی از پروتئین گیاهی هستند، ولی میزان کالری آنها بالاست در نتیجه باید در حد اعتدال از آنها استفاده کرد.
شما می توانید با ترکیب آجیل مورد علاقه خود و میوه های خشک یک آجیل سفارشی برای خود درست کنید. می توانید از آجیل های ریز و خرد شده در سوپ و سالاد، در بستنی و یا به همراه تکه هایی از میوه استفاده کنید. سعی کنید بادام، سویا یا کنجد را درکنار کیک به هنگام صبحانه مصرف کنید و از طعم و بافت بی نظیر آنها لذت ببرید.

غلات

غلات به طور طبیعی حاوی سطح بالایی از پروتئین می باشند. غلات می توانند مقادیر قابل توجهی از پروتئین را به صبحانه، سالاد و غذاهای پخته شما افزوده و یا به عنوان یک خوراکی جانبی در کنار غذا استفاده شوند. از برنج قهوه ای به جای برنج سفید استفاده کنید، و پاستا یا ماکارونی های غنی شده را جایگزین کنید. به هنگام پختن نان، مافین، کیک، بیسکوییت یا انواع کوکی ها، از دانه های (جوانه) گندم استفاده کنید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۵ ، ۱۴:۵۳

«مکیدن شست» یا انگشت، یکى از عادات رایج دوران کودکى است. این رفتار براى کودکان خردسال کاملاً طبیعى و عادى است، ولى اگر بعد از 6 سالگى باز هم کودک مبادرت به مکیدن شست کند، نیاز به درمان و رسیدگى دارد، زیرا موجب به هم ریختگى ردیف دندان ها، فک و آرواره مى شود.

پژوهش ها نشان مى دهند حدود 75 درصد کودکان خردسال (تا یک سالگى) مُشت یا انگشتان خود را در دهان مى گذارند و مى مکند. انجام این کار براى این گروه سنى از کودکان آرامش بخش، سرگرم کننده و لذت بخش است. به طور معمول، کودکان زمانى مبادرت به مکیدن انگشت خود مى کنند که یا خسته اند، یا ناراحت اند و یا حوصله شان سر رفته است.

علت مکیدن شست

انگشت مکیدن طبیعى ترین پاسخ کودک هنگام رویارویى با فشار روانى، اضطراب و مشکلات هیجانى - امنیتى است. روان شناسان معتقدند براى درمان این رفتار در کودکان زیر 6-5 سال نباید عجله کرد، زیرا بسیارى از این گونه عادت ها به تدریج و با افزایش سن کودک کاهش مى یابند و به کلى از بین مى روند. اما اگر کودک 7 ساله اى نتواند این عادت خود را ترک کند، والدین و اطرافیان او باید درصدد درمان او برآیند، زیرا ترک چنین عاداتى در سال هاى بعد (نوجوانى) بسیار دشوارتر مى شود. در صورتى این عادت را در زمره اختلال بررسى مى کنند که تا سنین 16-12 ادامه داشته باشد. مطالعات نشان مى دهند که در حدود 15 درصد کودکانى که از 5 سالگى به بعد انگشت خود را مى مکند، دچار مشکلات عاطفى - هیجانى ناشى از ورود به مدرسه و دوره پیش دبستانى هستند. بیشتر این کودکان شدیداً به پدر و مادر و اطرافیان شان وابسته و متکى هستند.

زمانى که کودک سعى مى کند رفتار مکیدن انگشت خود را تغییر دهد، والدین و اطرافیان او باید از این تصمیم او استقبال کنند و با حمایت ها و تشویق هاى خود او را کمک و یارى نمایند. حمایت روانى براى کودک امنیت پدید مى آورد و باعث مى شود که کودک در ناملایمات و سختى ها از خود مقاومت بیشترى نشان دهد.

عوارض ناشى از مکیدن شست

مکیدن انگشت بعد از 6 سالگى مى تواند مشکلات جدى در زمینه دندان ها، لثه و آرواره به وجود آورد. مک زدن هاى با فشار کودک به شست یا انگشتش در طول روز و شب، موجب جلو آمدگى دندان ها و ناهنجارى هاى استخوان فک او مى شود. دندان هاى ردیف بالا به سمت بیرون کشیده مى شوند و دندان هاى ردیف پائین نیز به سمت داخل دهان کج مى شوند. اما سؤال بسیارى از والدین این است که چگونه مکیدن یک انگشت کوچک مى تواند موجب ناهنجارى شدید آرواره شود؟ علت آن است که استخوان بندى کودک تا قبل از 8 سالگى بسیار نرم و شکل پذیر است. متأسفانه زمانى که کودک به مدت طولانى انگشتش را مى مکد، در شکل ظاهرى آرواره خود تغییر به وجود مى آورد. اگر کودکى نتواند عادت شست مکیدن خود را تا قبل از آن که دندان هاى دائمی ردیف جلویى او در نیامده ترک کند، ممکن است در مدت چند ماه فک و آرواره او آسیب جدى ببیند.

علاوه بر آن، مکیدن شست یا انگشت مى تواند موجب نارسایى هاى کلامى (تلفظ اشتباه حرف هاى «ف» و «و»)، اختلال در جویدن، نوک زبانى صحبت کردن، اختلالات گفتارى (مثل لکنت زبان ، مِن مِن کردن و...)، خرخر کردن و باز ماندن دهان کودک شود. از آن جایى که بعد از چند سال مکیدن انگشت ، حالت آرواره و صورت کودک دچار به هم ریختگى مى شود، بر خودپنداره او نیز تأثیرى منفى خواهد داشت.

شیوه هاى درمان

بهترین زمان براى ترک عادات و مشکلات رفتارى کودکان (و از جمله مکیدن انگشت) هنگامى است که خانواده (والدین کودک و اعضاى خانواده) تغییر و تحولى در پیش رو نداشته باشند و در آرامش خاطر به سر برند. مثلاً قصد تغییر منزل، تغییر مهد (یا مدرسه)، تولد نوزاد جدید، مسافرت، متارکه، فوت اقوام و... را نداشته باشند.

یکى از ساده ترین روش هاى رفتار درمانى که بیشتر پدر و مادر و مربیان نزدیک کودک مى توانند با استفاده از آن عادت مکیدن شست در کودکشان را کاهش دهند، آن است که ابتدا یک ماه درباره موضوع و علت قطع این عادت با کودک صحبت کنند. سپس نمودارى از پیشرفت کودک تهیه کنند و به وسیله چسباندن عکس هاى عروسکى، ستاره ها و کارت هاى آفرین بر روى آن، روند بهبودى کودک را نشان دهند. خوب است که این نمودار بر روى دیوارى در دسترس کودک قرار گیرد و والدین از خود او براى چسباندن برچسب ها کمک بگیرند. در مرحله بعد، سعى کنند پایان هر هفته پاداش و جایزه اى براى ترک این عادت به کودک بدهند. جایزه مى تواند رفتن به پارک، تماشاى فیلم مورد علاقه کودک، یا بازى کردن با کودک باشد. در نظر داشته باشید ترک عادت در صورتى که کودک با شما همکارى و همراهى نماید، بسیار آسان تر و راحت تر است. شما مى توانید از نظرات کودک در این ضمن استفاده کنید و به او اجازه دهید که برچسب ها، ستاره ها و یا حتى نوع جایزه اش را خودش انتخاب کند.

روش دیگرى که براى ترک مکیدن انگشت (شست) به کار مى رود آن است که در طول روز ماده اى تلخ (البته بهداشتى ) به نوک انگشت کودک مى مالند تا کودک از به دهان گذاشتن انگشتش امتناع ورزد، و در طول شب نیز دستکش یا جورابى تمیز به دست هاى کودک مى کنند، تا مانع از این کار کودک شوند.

زمانى که کودک سعى مى کند رفتار مکیدن انگشت خود را تغییر دهد، والدین و اطرافیان او باید از این تصمیم او استقبال کنند و با حمایت ها و تشویق هاى خود او را کمک و یارى نمایند. حمایت روانى براى کودک امنیت پدید مى آورد و باعث مى شود که کودک در ناملایمات و سختى ها از خود مقاومت بیشترى نشان دهد. مثلاً والدین مى توانند با کودک بازى کنند، براى او کتاب بخوانند، با یکدیگر کاردستى  بسازند و... . در این زمینه پدر و مادر مى توانند با ذوق و خلاقیت خود فرآیند ترک عادت را براى کودکشان هرچه آسان تر و راحت تر کنند. گروهى از والدین سعى مى کنند با تذکرهاى پى در پى خود این عادت را از سر کودک بیندازند. در حالى که براى حذف عاداتى مثل مکیدن شست باید ابتدا علت اصلى این رفتار را پیدا کرد و آن گاه با از بین بردن آن درصدد بهبودى کودک برآمد. در موارد بسیارى، مکیدن انگشتان ناشى از نیاز کودک به آرامش و امنیت است. بدین منظور پدر و مادر و مربیان کودک مى توانند با استفاده از روش هاى زیر به کودک کمک نمایند تا بر این مشکل خود غلبه کند.

- هیچ گاه سعى نکنید براى ترک عادت کودک بر او فشار آورید، زیرا ممکن است موجب تقویت و تشدید عادت در او شود.

- به کودک کمک کنید تا روش هاى مقابله با تنش ها و فشارهاى روانى را یاد بگیرد، مثلاً با شما صحبت کند، به ورزش بپردازد، با دوستش صحبت کند و...

- سعى کنید دست هاى کودک را به نوعى مشغول نگه دارید. ( نقاشى بکشد، کاردستى بسازد، مجسمه هاى سفالى درست کند و....)

- شنیدن داستانى شیرین، ماجرایى افسانه اى و خاطره اى از دوران کودکى، موجب تسلى و آرامش خاطر کودک هنگام خواب مى شود.

- تماس بدنى (مثل نوازش  کردن) موجب آرامش، امنیت و آسودگى کودک مى شود و او را از اضطراب و نگرانى رها مى سازد. سعى نکنید با مسخره کردن و شرمنده کردن کودک او را مجبور به ترک عادت کنید، زیرا این گونه رفتارها موجب خودکم بینى و احساس بى ارزشى در کودک مى شود.

- سعى کنید عواملى را که موجب آزار روحى کودک مى شود، از بین ببرید.

- زمانى که کودک انگشتش را مى مکد، با او بازى نکنید، او را بغل نگیرید و به او توجه نکنید. اما زمانى که انگشتش را از دهانش درآورد، به او توجه کنید و او را نوازش کنید.

- انگشت مکیدن رفتارى ناخودآگاه است. پدر و مادر مى توانند با اشاره اى کوچک، کودک را نسبت به این حرکت خود آگاه کنند.

- زمانى که کودک انگشتش را مى مکد، او را جلوى آیینه ببرید.

- سعى کنید هیچ گاه دچار احساس ناکامى  و شکست نشوید، زیرا این رویه را به فرزندتان نیز منتقل خواهید کرد.

- روش هاى آرام سازى عضلانى را با کودک تمرین کنید: تمرین هاى یوگا (تمرین هاى تخلیه هیجانى و شیوه درست نفس کشیدن)، تمرین آرام سازى، تنفس هاى عمیق و تمرین هاى رهاسازى عضلات.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۵ ، ۱۴:۴۶