مادر

برای مادران

مادر

برای مادران

سلام
در این سایت در مورد مسائل آمادگی های قبل از بارداری، باید و نباید های دوران بارداری، تربیت و تغذیه کودکان مطلب گذاشت میشه. و شما میتونید هر سوالی راجع به مسائل بارداری و کودکانتون دارید مطرح کنید. که توسط متخصصین پاسخ داده میشه. بعضی از مطالب از منابع انلاین موجود در اینترنت استفاده می شود.

آخرین نظرات

۱۰ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

تست های غربالگری مرحله اول و دوم بارداری به مجموعه ای از بررسی های سونوگرافی و آزمایشگاهی گفته می شود که در مراحل مختلف انجام شده و هدف آن این است که مادران باردار را از یک سری سندرم ها و نقایص جنینی (نه همه نقایص) غربال کرده و آنها را در گروه های کم خطر یا پر خطر قرار دهد.

آزمایش غربالگری برای چه کسانی است؟

با توجه به اینکه نقایص و سندرم های مورد بررسی در خانواده هایی که هیچ سابقه ای ندارند، نیز به میزان کافی دیده می شود بنابراین توصیه می شود همه خانم ها در هر سنی، تست های غربالگری را انجام دهند.

غربالگری مرحله اول (غربالگری سه ماهه اول)

زمان انجام غربالگری سه ماهه اول از 11 هفته تا 13 هفته و6 روز می باشد که احتمال خطر سندرم داون (تریزومی 21) (تریزومی13) و تریزومی (18) را مشخص می کند.

شامل یک آزمایش خون به علاوه یک سونوگرافی برای بررسی ضخامت پشت گردن (سونوگرافی ان تی) و وجود استخوان بینی (ان بی) می باشد.


درباره سونوگرافی ان تی (NT)


روش انجام آن مثل سونوگرافی های معمولی از روی شکم می باشد، اما در سونوگرافی ان تی، با روش دقیق و خاصی با بزرگنمایی ضخامت پشت گردن جنین و وجود استخوان بینی بررسی می شود، خطایی در اندازه گیری عدد ان تی می تواند نتیجه غربالگری را تغییر دهد.

عدد ان تی (ضخامت پشت گردن) در جنین های مبتلا به سندرم داون، افزایش نشان می دهد.

دیده شدن استخوان بینی، نشانه خوبی است، اما مشاهده نشدن آن نیاز به پیگیری مجدد در هفته های آینده دارد.

اگر آزمایشات هیچ مشکلی نداشته باشد، اما عدد ان تی بالاتر از حد مشخص است، آزمایشات تکمیلی دیگر و یا آمنیوسنتز نیاز می باشد.

تمام زنان (در هر سنی) علاوه بر سونوگرافی مرحله اول (ان تی) نیاز به انجام سونوگرافی مرحله دوم (آنومالی اسکن) دارند.


نتیجه غربالگری مرحله اول


نتیجه غربالگری مرحله اول حاملگی به صورت برآوردی از آزمایشات و نتیجه سونوگرافی، سن مادر گزارش می شود و این نتیجه به ما می گوید که آیا لازم است مادر تست های تشخیصی دیگر انجام دهد یا خیر.

مرحله اول غربالگری


آیا می دانید؟


با انجام سونوگرافی NT موارد مهمی نظیر زنده بودن جنین، سن بارداری، بارداری های دوقلو و آن دسته از اختلالات هنگام تولد را که در این محدوده بارداری قابل تشخیص هستند را می توان مورد بررسی و تایید قرار داد.


در سه ماهه اول بارداری میتوان به احتمال وجود سندرم داون (مونگولیسم) پی برد.

سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول، تستی است که برای برسی اختلالات کروموزومی و ژنتیکی هنگام تولد انجام می شود. با انجام غربالگری مزبور ریسک بیماری های نظیر سندرم داون، تریزومی 18 وتریزومی13 محاسبه می شود.

سونوگرافی NT در فاصله هفته های 11 تا 13 هفته و 6 روز برای تمامی خانم های باردار توصیه می گردد.

سندرم داون داون شایع ترین اختلال ژنتیک محسوب می شود (که با شیوع 5/1 مورد در هر1000زایمان که به تولد نوزاد زنده می انجامد).

این سونوگرافی به طور معمول از روی شکم (abdominal) انجام می شود، هر چند به ندرت انجام سونوگرافی واژینال لازم می شود که دید بهتری از جنین می دهد و هیچ خطری برای مادر یا جنین به همراه نخواهد داشت.

در طی سونوگرافی NT وجود یا عدم وجود استخوان بینی هم قابل ثبت و بررسی می باشد، زیرا در ناهنجاری مادرزادی مثل سندرم داون، تیغه استخوان بینی تشکیل نمی شود.

دقت سونوگرافی NT به تنهایی در تشخیص ناهنجاری های جنین حدود 75 درصد می باشد و اگر با آزمایش خون همراه شود، به صحت 85 درصد می رسد.

با انجام سونوگرافی NT شما می توانید ضربان قلب جنین خود را بشنوید.

با انجام سونوگرافی های لازم در طول دوره بارداری مواردی از قبیل سقط جنین، بارداری خارج از رحم یا اکتوپیک، سن حاملگی نامشخص، بارداری چندقلویی، علت خونریزی های واژنی، وضعیت رشد نوزاد، اندازه گیری سطح آمنیوتیک و زمانی که به سزارین نیاز باشد مورد بررسی قرار می گیرد.


غربالگری مرحله دوم

سونوگرافی غربالگری مرحله دوم، اسکن از رحم وجنین در شکم که در حدود هفته های 18 تا 22 بارداری انجام می شود. چون مورفولوژی همه اندام ها کامل شده اند و می توان یک ارزیابی دقیق از ساختار آناتومیک جنین انجام داد.

در سونوگرافی مرحله دوم تعیین جنسیت به طور قطعی انجام می گیرد.

سو نوگرافی های غربالگری یکپارچه، سونوگرافی هایی هستند که قسمتی از آن در سه ماه اول و قسمت دیگری از آن در سه ماه دوم بارداری انجام می شود. این سونوگرافی ها در مقایسه با هر یک از تست های غربالگری سه ماهه اول و دوم به تنهایی حساس ترند و برای غربالگری سندروم داون، تریزومی 18 و تریزومی 13 و اختلالات لوله عصبی به کار می روند.

در مرحله دوم غربالگری سونوگرافی آنومالی مواردی همچون صورت جنین و لب شکری بودن جنین مورد بررسی قرار می گیرد وستون فقرات از لحاظ طولی و هم مقطع عرضی بررسی می شود تا اطمینان ایجاد شود که همه استخوان ها در یک ردیف قرار گرفته اند.

در سونوگرافی آنومالی جفت مایع آمنیوتیک و بندناف مورد ارزیابی قرار می گیرند. جفت ممکن است در دیوار جلویی رحم (قدامی) یا دیوار پشتی رحم (خلفی) یا نزدیک با بالا یا پایین رحم باشد. اگر جفت پایین باشد نیاز است که سونوگرافی دیگری در سه ماهه سوم بارداری جهت ارزیابی موقعیت جفت وجنین انجام می گیرد.

سونوگرافی آنومالی جنین برای تشخیص زود هنگام بیماری های مادرزادی بسیار خطرناک مورد استفاده قرار می گیرند. عدم تشخیص به موقع این بیماری ها ممکن است باعث بروز عقب ماندگی ذهنی، کند شدن رشد جسمانی و حتی مرگ نوزاد شود.

در سه ماهه دوم بارداری با انجام سونوگرافی آنومالی تمامی اجزای جنین ازقبیل سر و شکم، دست و پا، قلب، ریه، انگشتان و... جزء به جزء مورد بررسی قرار می گیرند تا بیماری های مربوطه مورد تشخیص قرار داده شود.

پزشک متخصص با انجام سونوگرافی آنومالی بخش های مختلف جنین از جمله:


HC اندازه گیری محیط اطراف سر

AC اندازه گیری محیط شکم

FL اندازه گیری استخوان ران

مورد بررسی قرار می گیرد.


با انجام سونوگرافی دقیق و به موقع از سلامت جنین خود اطمینان حاصل کنید:


EARLEY OB(سونوگرافی تشخیص بارداری)- زمان مناسب: از 6 هفتگی

NT (سونوگرافی غربالگری سه ماه اول)- زمان مناسب: 11 الی 6+13 هفتگی

ANOMALLY SCAN (سونوگرافی غربالگری سه ماه دوم)- زمان مناسب: 18 الی 22 هفتگی

3D & 4D (سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی)- زمان مناسب: 18 الی 28 هفتگی

BPP (سونوگرافی بیوفیزیکال)- زمان مناسب: هفته های پایانی بارداری

LATE OB (سونوگرافی تعیین وضعیت و سلامت جنین)- زمان مناسب: هفته های پایانی بارداری و در مواقع صلاح دید پزشک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۵ ، ۱۶:۲۱

-در بهار و تابستان بین ساعات 12 شب تا 8 صبح تخمک گذاری انجام می شود(در 75 ٪ موارد) 

- در پاییز و زمستان بین 4 تا 7 بعد از ظهر تخمک گذاری انجام می شود( در 90 ٪ موارد) 

زمان تخمک گذاری در خانمهای مختلف متفاوت است و بسته به طول دوره پریود هر فرد دارد . برای این منظور طول دوره پریود یعنی شروع پریود تا پریود بعدی را در نظر گزفته و آن را نصف کنید همان محدوده , محدوده تخمک گذاری شماست بطور مثال شما دوره پریودتان ٢٨ روزه است حال شما ۴ آبان پریود شده اید و باید ٢ آذر پریود بعدی شما باشد . خوب شما ٢٨ را تقسیم بر ٢ میکنید میشه ١۴ . ١۴ را به ۴ آبان اضافه میکنید پس ١٨ آبان زمان تخمک گذاری شماست . البته ممکنه این تخمک گذاری در ١٧ یا ١٩ هم اتفاق بیفته .حال برای اطمینان میتوان به علائم دیگر تخمک گذاری هم توجه کرد .

١- اندازه گیری دمای بدن . در مدت ١٠ تا ١٨ روز پس از شروع پریود هر روز صبح قبل از شروع فعالیت روزانه دمای بدنتان را اندازه گرفته و یادداشت کنید شما از چند روز قبل از تخمک گذاری با یک افت دما و سپس با افزایش آن مواجه میشوید. بهترین زمان تخمک گذاری را میتوان ٢ روز قبل از افزایش دمای بدن حساب کرد.

٢- ممکن است در هنگام تخمک گذاری علائمی مثل احساس درد یا انقباض در زیر دل , سردرد , درد یا حساسیت در سینه ها و یا لکه بینی داشته باشید

٣- در بسیاری از موارد تخمک گذاری با افزایش ترشح همراه است

۴- میتوانید از کیت های تخمک گذاری استفاده کنید . برای این منظور نمونه ادرار رو در یک ظرف تمیز بریزید . ( اول صبح نباشه ) بعد نیم ساعت بگذارید ادرار بماند بعد کیت را در ادرار فرو کنید و ۴٠ ثانیه بگذارید بماند بعد کیت را خارج کرده و بگذارید ١٠ دقیقه بماند .

اگه ٢ خط ظاهر بشه و هر دو پررنگ و یا پایینی پررنگ و بالائی کمرنگ باشه مثبته

اگه پایینی کمرنگ و بالائی پررنگ باشه و یا فقط بالائی ظاهر بشه منفیه

اگه فقط پایینی ظاهر بشه و یا هیچ خطی نداشته باشه مشکوکه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۵ ، ۱۶:۱۸

در روش آگاهی از زمان باروری ، مجموعه ای از اطلاعات به خانمها داده می شود تا آنها بدانند که در چه روزهایی از ماه به احتمال زیاد می توانند در صورت انجام مقاربت حامله شوند ودر چه روزهایی این احتمال کم می باشد . خانمها می توانند با مشاهده تغییراتی که در بدنشان ایجاد می شود بفهمند که زمان تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدانها ) چه موقعی می باشد . سپس آنها می توانند با استفاده از این اطلاعات از بروز حاملگی جلوگیری نمایند .

موثر ترین راه برای کشف این موضوع که زمان باروری هر شخصی در چه روزهایی از ماه می باشد ، استفاده از هر سه روشی است که در اینجا توضیح داده می شود .

آگاهی از زمان باروری ، میزان درک خانمها را در مورد بدن و سیکل (چرخه) قاعدگی شان افزایش می دهد . برای اینکه این روش بعنوان یک روش جلوگیری از بارداری موثر واقع شود ، باید خانمها در روزهایی که احتمال باروری زیادی وجود دارد از انجام مقاربت خودداری نمایند و یا اینکه از سایر روشهای جلوگیری از بارداری (مثل کاندوم) استفاده کنند . بطور کلی تقریبا یک سوم از روزهای هر ماه را روزهای باروری تشکیل می دهد .

روش آگاهی از زمان باروری متکی به اطلاعات زیر می باشد :

* چهار ده روز قبل از اینکه خونریزی عادت ماهانه بعدی شروع شود ، یک تخمک از تخمدان رها می شود ( به این وضعیت اصطلاحا تخمک گذاری گفته می شود ).

* بعد از انجام مقاربت ، اسپرمهای آقایان می توانند تا پنج روز نیز در دستگاه تناسلی خانمها زنده بمانند ( اگر چه اکثر آنها بعد از دو روز از بین می روند ) .

* در صورتی که از سه روز قبل تا سه روز بعد از زمان تخمک گذاری مقاربت انجام شود احتمال وقوع حاملگی زیاد می باشد.

* از آنجایی که زمان دقیق تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان) را نمی توان دقیقا پیش بینی نمود ، بنابراین 2 تا 3 روز نیز به شروع و انتهای این دوره باید اضافه نمود . روش آگاهی از زمان باروری برای خانمهایی که دارای زمانهای قاعدگی منظم در هر ماه می باشند بسیار موثر می باشد.


☣مقاربت منقطع : 

این روش قدیمی ترین راه کنترل موالید به صورت داوطلبانه است که هیچ وسیله یا هزینه ای لازم ندارد و به نظر می آید که همچنان به گستردگی به کار گرفته می شود . در این روش مرد پیش از انزال ، از ریختن مایع منی در مهبل جلوگیری می کند . بعضی زن و شوهرها می توانند این روش را با موفقیت به کار گیرند ، در حالی که برخی دیگر انجام آن را دشوار می یابند . نقطه ضعف عمده این روش آن است که ممکن است ترشحات مرد که پس از آمیزش دفع می شود ، دارای اسپرم باشد و برای ایجاد بارداری حتی یک قطره از مایع منی کفایت می کند . گذشته از این کوچک ترین اشتباه در تعیین زمان خروج آلت مرد ، ممکن است مقدار معینی از اسپرم مرد را در مهبل بریزد و از این رو میزان عدم موفقیت تا ۱۸ درصد افزایش می یابد . 

پیش از این ، به عوارض جانبی نامطلوب این روش مانند احتقان لگن و اختلال عصبی - روانی زیاد اهمیت داده می شد ، ولی امروزه نظر کارشناسان در این باره تغییر کرده و معتقدند که اگر زن و شوهر این روش را برتر بدانند ، به کارگیری آن مسأله ای را پیش نمی آورد و به طور کلی از به کار نگرفتن هیچ روش تنظیم خانواده بهتر است . 


☢استفاده از دوره مطمئن ( روش ریتم ) : 

این روش که به نام روش تقویمی هم نامیده می شود ، بر اساس تخمین زمان تخمک گذاری انجام می شود و زن و شوهر در فاصله زمانی که امکان باروری در دوره ماهانه قاعدگی وجود دارد از نزدیکی خودداری می کنند . زمان تقریبی تخمک گذاری ،‌۱۲ تا ۱۶ روز پیش از شروع قاعدگی بعدی است و ایامی را که احتمال بیشتری برای بروز بارداری هست می توان به شرح زیر محاسبه کرد : 

اگر از کوتاهترین سیکل قاعدگی هجده روز کم شود ، نخستین روز دوره باروری به دست می آید و اگر از درازترین سیکل قاعدگی ده روز کم شود ،‌ آخرین روز دوره باروری به دست می آید . مثلاً هر گاه سیکل قاعدگی زنی بین ۲۶ تا ۳۱ روز به درازا می کشد ، دوره باروری وی که نباید در آن مدت آمیزش جنسی نماید ، در روزهای بین هشتمین روز و بیست و یکمین روز سیکل قاعدگی او خواهد بود ( شمارش روز اول باید از اولین روز سیکل قاعدگی باشد ).


🈹نقاط ضعف این روش عبارتند از : 

سیکل قاعدگی یک زن همواره منظم نیست و در صورت منظم بودن هم به دشواری میتوان دوره مطمئنی را پیشگویی کرد . 

این روش را تنها برای اشخاص مسئول که علاقمندی و همکاری بسیار داشته باشند ، می توان به کار گرفت . 

در حقیقت خودداری اجباری از آمیزش جنسی نزدیک به نیمی از هر ماه است . 

از این روش در دوره پس از زایمان نمی توان استفاده کرد . 

میزان عدم موفقیت این روش بسیار است . علل عدم موفقیت عبارتند از : محاسبه نادرست و ناتوانی در پیروی از روزهای محاسبه شده .


🈳ارزیابی ترشحات دهانه رحم

در طی یک دوره قاعدگی ، قوام یا غلظت ترشحات دهانه رحم در روز های قبل از تخمک گذاری ، ترشحات دهانه رحم به بالا کشیدن و بالا بردن اسپرمها به داخل رحم و از آنجا به لوله ای فالوپ یعنی جایی که معمولا لقاح انجام می شود کمک می نماید .

ترشحات گردن رحم همچنین به بقای اسپرمها در داخل رحم کمک می کند .

در یک چرخه قاعدگی طبیعی معمولا بعد از پنج روز خونریزی قاعدگی ، سه یا چهار روزمهبل خشک می باشد ، سپس با ترشحات مایعی سفید یا زرد رنگ و چسبناک روزهای خیس بودن آغاز می گردد . این خیس بودن به تدریج افزایش یافته تا به روزی می رسیم که خیس ترین روز می باشد . در این روز ترشحات فراوان ، صاف ، لیز و لغزنده و خیلی کش می آید ( مثل سفیده تخم مرغ ) . معمولا تخمک گذاری از دو روز قبل تا دو روز بعد از پیدا شدن چنین حالتی رخ میدهد . با یادداشت نمودن میزان ترشحات و پیدا کردن خیس ترین روز هر دوره قاعدگی می توانید روزهای تخمک گذاری را مشخص نمایید .

با استفاده از یک اسپکولوم (speculum) پلاستیکی می توانید خودتان ترشحات دهانه رحم را از نظر قوام و غلظت آن ارزیابی نمایید . 


⚛روش اندازه گیری دمای پایه ای بدن

هنگامی که یک خانم هر روز دمای بدن خود را اندازه می گیرد متوجه می شود که وقتی تخمک گذاری انجام میشود تغییراتی در دمای بدنش ایجاد می گردد . درست قبل از زمان تخمک گذاری ، دمای بدن بطور موقتی به مدت کوتاهی پایین می آید . در عرض 12 ساعت که تخمک گذاری انجام می شود دمای بدن چند دهم درجه بالا می رود و تا هنگام قاعدگی بعدی به همان حالت بالا باقی می ماند . وقتی درجه حرارت به مدت سه روز در همان حد بالا باق بماند ، روزهای باروری پایان یافته و روزهایی که می توان بدون هیچگونه وسیله جلوگیری از بارداری مقاربت انجام داده و حامله نشد شروع می گردد .

همانند روش تقویمی ، در روش اندازه گیری دمای پایه ای بدن ، شما باید به مدت 8 تا 12 ماه دمای بدن خود را اندازه گیری و یادداشت نمایید تا بتوانید از آن بعنوان یک روش نسبتا مطمئن جلوگیری از بارداری استفاده نمائید .

یکی از اشکالات این روش آن است که دمای بدن افراد ممکن است بر اثر بیماریهای مختلف ، کم خوابی یا مصرف داروها نیز تغییر یابد .


🆔سایر علائمی که در هنگام تخمک گذاری در بدن تغییر می یابند عبارتند از :🆔

* تغییراتی در وضعیت قرار گیری رحم

* درد خفیف یا انقباضات خفیفی در یک طرف قسمت تحتانی شکم ( در محل یکی از تخمدانها)

* نرم شدن دهانه رحم

* حساس شدن دهانه رحم

* حساس شدن پستانها


بنابراین برای جلوگیری از بارداری به روش "آگاهی از زمان باروری" باید در زمانهای باروری یعنی از 5 روز قبل تا 3 روز بعد از تخمک گذاری از مقاربت نمودن پرهیز نمود و یا اینکه از سایر روشهای جلوگیری از بارداری مثل کاندوم در طی این روزها استفاده نمود .


♓️مزایای جلوگیری از بارداری به روش "آگاهی از زمان باروری"♓️

* هیچگونه عوارض جانبی ندارد

* در خانمهایی که دارای دوره های قاعدگی منظمی هستند بسیار موثر می باشد

* اطلاعات خانمها را نسبت به بدن خود افزایش می دهد


♒️معایب جلوگیری از بارداری به روش " آگاهی از زمان باروری"♒️

* آموختن این روش زمان نسبتا زیادی می خواهد

* این روش نیاز به محاسبه و همکاری طرفین دارد

* شکست این روش نسبت به سایر روشها بیشتر می باشد.


طول مدت کوتاهترین دوره قائدگی منهای 18 تا طول طولانی ترین دوره قائدگی منهای 11 , دوره باروری زن را تعیین می کند. در زنانی که طول چرخه قائدگیشان بین 26 تا 32 روز است , دوره باروری از روز 8 تا 19 چرخه قائدگی است.


♑️متد ریتمیک تقویمی 

برای بکار گیری این روش 3 فرض را بای در نظر داشت


1- تخمک فقط تا 24 ساعت بعد از تخمک گذاری قابلیت باروری دارد

2- اسپرم تا 48 ساعت بعد از نزدیکی قدرت باروری دارد

3- تخمک گذاری 12 تا 16 روز قبل از پریود بعدی صورت میگیرد


در این متد , پریود عدم نزدیکی , با محاسبه طول سیکل قبلی تعیین می شود. این پریود باروری با کم کردن 18 روز از کل کوتاه ترین سیکل و 11 روز از طولانی ترین سیکل بدست می آید. محرومیت از نزدیکی باید در این زمان صورت گیرد.مثلا اگر پریود خانمی یک بار 35 روز است یک بار 28 روز , بین روز های 10 ام تا 24 ام بیشترین احتمال تخمک گذاری وجود دارددر بیشتر خانمهای با پریود های مرتب ,محرومیت از نزدیکی در نصف روز های سیکل لازم است.


در سیکلهای نامنظم این روش کارائی ندارد و کالا امروزه این روش دیگر توصیه نمی شود. علت این امر هم درصد شکست بالا و هم عدم نزدیکی طولانی مدت در هر سیکل قائدگی است. اصطلاح تنظیم خانواده طبیعی (natural ) جایگزین اصطلاح ریتم (rhythm) شده است. در این روش زوجین باید انگیزه قوی در تشریک مسئولیت داشته باشند.


• احتمال بارداری وقتی بالا میره که اسپرم ها در حوالی تخمک گذاری وارد محیط تناسلی زن بشن... و تخمک گذاری هم همیشه 14 روز قبل از اولین روز پریود هست...حالا هر چقدر از زمان تخمک گذاری فاصله داشته باشید احتمال بارداری کم میشه. بیشترین احتمال برای 2 تا 3 روز قبل تا 2 تا 3 روز بعد از تخمک گذاری هست.اگر پریود , جلو و یا عقب بیفته... در این شرایط نیز زمان تخمک گذاری 14 روز قبل از اولین روز پریود خواهد بود

آیا همه چیز طبیعی اش خوب است ؟


این روش قدیمی ترین روش جلوگیری از بارداری محسوب می شود. در واقع نیاز به هیچ وسیله خاصی نیست و فقط مرد در این مورد نقش دارد .نحوه آن به این صورت است که قبل از خروج مایع منی ، مرد آلت خود را از واژن خارج می کند.درصد موفقیت این روش 77 درصد است.معمولا کسانی که در دراز مدت از این روش استفاده میکنند موفق تر هستند.


♐️مزایا :

هزینه ای ندارد.در هر شرایطی امکان پذیر است .


♐️معایب :

چون ذهن مرد باید بر زمان خروج مایع منی تمرکز داشته باشد ، ممکن است مرد لذت کامل از نزدیکی نبرد و در درازمدت موجب فشار عصبی شود.نسبت به روشهای دیگر درصد شکست بالایی دارد.


نکات : 


♎️مایع شفافی که قبل از خروج مایع منی از آلت مرد بر اثر تحریک خارج می شود ممکن است حاوی مقداری اسپرم باشد و موجب حاملگی شود . بنابر این این روش برای کسانی که به هیچ وجه آمادگی بچه دارشدن را ندارند توصیه نمی شود.


♍️مردانی که دچار انزال زودرس هستند نمی توانند از این روش استفاده کنند.

در صورتی که مرد نمی تواند در زمان لازم آلت را خارج کند بهتر است به فکر روش دیگری باشید.

در صورت شکست روش از پیشگیری اورژانس استفاده کنید ( اما نه به دفعات )


♋️روشهای طبیعی جلوگیری از بارداری♌️ 



♋️1- آمیزش ناپیوسته ( تماس منقطع ) :


در این روش مرد به محض احساس انزال آلت را از واژن خارج نموده تا مایع منی وارد دستگاه تناسلی زن نگردد .ضریب اطمینان این روش 17 درصد محاسبه گردیده که هر چند روش مطمئنی نیست ولی بسیار رایج است . بر این روش یک ایراد وارد است : 

♊️1- قبل از مقاربت 2-3 قطره از غدد کوپر در آلت تناسلی می گردد ترشح می گردد که به ویژه در مقاربت دوم ممکن است حاوی اسپرم باشند . مگر آنه مرد میان دو سکس ادرار کند. ریختن مقداری منی در اطراف دستگاه تناسلی خطر زیادی ندارد البته پرده بکارت دارای سوراخی ست که از آن خون قاعدگی خارج میشود و ممکن است از آن منفذ منی به داخل نفوذ نماید پس مراقب باشید زیاد اطراف مهبل نریزید . 



♉️2- آمیزش انباشته ( بدون انزال ) : این روش کلا مردود شده است .


♈️3-شستشو : 

شستشو ی مهبل پس از سکس بوسیله دوش مهبلی با سرکه یا آب نمک یا کوکا کولا . این روش بجز عفونت دستگاه تناسلی فایده دیگری ندارد! 


⛎5-شیردهی :

در زنان شیرده تا 9 ماه و در زنان غیر شیرده پس از زایمان تا 3 ماه پریود به تعویق افتاده و خطر حاملگی بسیار کم است. علت هم آن این است که اصلا در این دوران تخمک گذاری نداریم. +کاندوم برای خاطر جمعی استفاده کنید . 



⛎6-پرهیز دوره ای : 

فرمول زیر را رعایت کننید : اولین روز قاعدگی : روز اول از روزهای 11 تا 18 از کاندوم یا روش تماس منقطع استفاده کنید. 

احتمال حاملگی 19 درصد بوده و احتمال حاملگی نابجا در این روش میرود . 


🛐7- کاندوم : گرچه کاندوم خود ابزار محسوب میشود ولی به علت سهولت استفاده و ارزان بو دن و دسترسی آسان به آن در این بخش به شرح آن خواهم پرداخت : کاندوم را همه می شناسند توصیه من این است که کاندوم باید اندازه آلت باشد گشاد نباشد و از نوع آمریکایی لاتکس و یا آلمانی بوده و ترجیحا دارای اسپرم کش باشد . برخی کاندومها لوبریکانت ( لیز کننده ) دارند که بهتر است. در برخی هم مواد بی حسی در درون آن پاشیده اند که به ویژه برای زود انزالها مفیدند . کاندوم احتمال بیماری را هم بسیار کم می کند حتما به تاریخ انقضای آن هم توجه کنید . 


☦نکته بسیار مهم : 

نکته : اگر بعد از مقاربت مشکوک به ریختن مایع منی درون مهبل و احتمال حاملگی چه باید کار کرد ؟

(مثلا کاندوم پاره شود یا منی به هر علت داخل واژن گردد) مشاور : اول از همه خونسردی خود را حفظ نموده و تنها کافی ست تا ماکزیمم 72 ساعت بعد ابتدا 2 قرص hd و 12 ساعت بعد 2 قرص دیگر مصرف نموده و خیال خود را راحت نمایید . ( یا 4 قرص ld) البته تا پریود نشدن هنوز از عدم حاملگی مطمئن نباشید اما بسیار خوشبین باشید که خطر بر طرف شده است.


☯مراحل ساخت اسپرم تا رسیدن به تخمک 


زمان ساخته شدن اسپرم در بدن مرد:74-72 روز 

زمان بدست آوردن قابلیت باروری دریک اسپرم پس از ساخته شدن در بدن مرد:5/2-5/1 روز 

زمان ذخیره سازی اسپرم در بدن مرد با حفظ قابلیت باروری :7-5 روز 

زمان زنده ماندن اسپرم در بیرون از بدن (قبلا بحث شده بسته به شرایط):12-1 ساعت 

حداکثر زمان زنده ماندن اسپرم درواژن زن: 2 ساعت 

زمان رسیدن اولین اسپرم به رحم بعد از نزدیکی: 90 ثانیه 

زمان رسیدن اولین اسپرم به لوله های زن(لوله فالوپ) بعد از نزدیکی : 5 دقیقه 

حداکثر زمانی که ممکن است اسپرم در لوله ها دیده شود؛ پس از یک نزدیکی :80ساعت 

زمان زنده ماندن اسپرم در بدن زن : 72 ساعت 

و همچنین مطالب زیر که برای دانستن بد نیست 

زمان زنده ماندن تخمک :48-36ساعت 

بهترین زمان نزدیکی برای بارداری : 3 تا 4 روز قبل و یا 2 روز بعد از تخمک گذاری 

حداکثر زمانی که پس از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد: 6 روز قبل و 3 روز بعد از تخمک گذاری 

هروز اجتناب از نزدیکی 4/0 سی سی به حجم مایع منی و 10 تا 15 میلیون به تعداد اسپرمها اضافه میکند 

🕎رابطه تعداد اسپرم با بارداری : 

اگر تعداد اسپرم زیر 5 میلیون در هر یک سی سی مایع منی باشد این احتمال 37 در صد خواهدبود 

اگر تعداد بین 60 تا 100 میلیون در هر یک سی سی مایع منی باشد این احتمال 78 در صد خواهد بود


🔯با توجه به اینکه تخمک بعد از آزاد شدن تنها 36 تا 48 ساعت زنده می ماند شاید دانستن این مطلب که زمان تخمک گذاری در چه ساعاتی از شبانه روز انجام می شود مفید باشد.( بویژه برای زنانی که قصد بارداری دارند)

✡این موضوع در فصلهای مختلف سال با یکدیگر تفاوت دارد بطوریکه :

-در بهار و تابستان بین ساعات 12 شب تا 8 تخمک گذاری انجام می شود(در 75 ٪ موارد)

- در پاییز و زمستان بین 4 تا 7 بعد از ظهر این امر انجام می گیرد( در 90 ٪ موارد)


🕉اوولاسیون:


☸به عمل رها شدن تخمک بالغ از تخمدان اوولاسیون می گویند. اوولاسیون یک بار در هر سیکل قاعدگی (فاصله زمان شروع خونریزی در یک ماه تا ماه دیگر) اتفاق می افتد و از نظر زمانی معمولا به طور متوسط در حدود 14 روز پیش از تاریخ پریود بعدی شما می باشد ولی زمانی بین 10 تا 19 روز هم در برخی از خانمها طبیعی می باشد. معمولا در عمل اوولاسیون تنها یک تخمک رها شده و راه خود را به سوی لوله فالوپیان باز می کند. معمولا هر تخمک 12 تا 24 ساعت پس از جدا شدن از تخمدان می تواند زنده باشد. اوولاسیون در انسان توسط غده هیپوتالاموس در مغز و از طریق پخش هورمون های ترشح شده در قسمت جلویی غده هیپوفیز، کنترل می شود. 


☪دانستن زمان اوولاسیون حایز اهمیت است زیرا که تنها 2 تا 5 روز در حدود زمان اوولاسیون است که زن قادر به حامله شدن می باشد.


✝بنابراین در صورت تصمیم به بچه دار شدن، نزدیکی باید در زمان اوولاسیون انجام گیرد. سیکل ماهانه در همه خانمها به طور منظم نمی باشد و میتواند از یک ماه تا ماه دیگر تغییر کند. ولی خوشبختانه تغییرات طبیعی در بدن درست هنگام اوولاسیون رخ می دهد، که از روی این نشانه ها می توانید زمان اوولاسیون را بدانید. یکی از نشانه های اوولاسیون این است که دمای بدن در این زمان از حد معمول بالاتر می رود و به حدود 37.2 تا 37.3 می رسد. علایم دیگر شامل: تغییر شکل دهانه رحم، تغییر ترشحات رحمی می باشد. برخی از خانمها در زمان اوولاسیون دارای حس بویایی حساس تر می شوند و برخی دچار دل دردهای شبیه به درد پریود می گردند. به علت افزایش هورمون استروژن ، در بعضی از خانمها تمایلات جنسی درست پیش از شروع اوولاسیون بیشتر می شود. برای تشخیص اوولاسیون، کیت هایی به طور تجاری در بازار وجود دارد که زمان دقیق اوولاسیون را پیش بینی می کند.


☮پارامترهایی از قبیل استرس، ورزش های بسیار سنگین و بیماری می توانند زمان اوولاسیون را عقب انداخته و آنرا غیر قابل پیش بینی کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۵ ، ۱۶:۱۷

چرا زایمان طبیعی درآب؟


به دنبال ترس و نگرانی زنان باردار از زایمان طبیعی و البته کنجکاوی برخی زنان برای تجربه زایمان طبیعی، پزشکان به این موضوع رسیدند که از روش‌های کمکی برای کاهش درد استفاده شود تا پروسه زایمان را دلپذیر و قابل تحمل‌تر کنند. در بسیاری از کشورهای دنیا، روش‌های متفاوت و متنوعی در این زمینه پیشنهاد می‌شود تا زنان باردار در زمان زایمان آرامش بیشتری داشته باشند. به همین دلیل زایمان طبیعی زیر آب که می‌تواند دردهای انقباضی شکم را کاهش دهد، یکی از راه‌های رسیدن به زایمان کم درد به زنان باردار است که البته در ایران نیز تجربه می‌شود. مطالعات گسترده‌ای در مورد مزایای این نوع از زایمان انجام شده است. ابتدا تصور بر این بود که این نوع زایمان میزان عفونت را به حداقل رسانده و در کوتاه کردن طول مراحل زایمان موثر است اما با انجام مطالعات به این موضوع رسیدند که زایمان طبیعی زیر آب به عنوان یکی از روش‌های کمکی برای کم کردن دردهای زایمانی قابل تجربه است.


زایمان در آب برای کدام دسته از زنان مناسب است؟


تمام زنان بارداری که کاندید زایمان طبیعی هستند، کلاس‌های آموزشی را گذرانده و در نهایت کارت مجوز را دریافت کرده‌اند، می‌توانند در آب زایمان کنند، اما زنانی که چند قلو حامله هستند، نوزاد در رحم مادر نچرخیده یا بنا بر دلیل پزشکی دیگر باید سزارین کنند، امکان انجام زایمان در آب را ندارند. در نهایت اینکه برای این نوع زایمان محدودیتی وجود ندارد و زنان می‌توانند در هر تعداد از بارداری‌های خود به شرط گذراندن دوره‌های آموزشی لازم، به این شیوه زایمان کنند.


شرط اول ؛ آموزش زایمان در آب


معمولا زنان قبل از آموزش، از انجام زایمان زیر آب احساس نگرانی دارند، به همین دلیل به خانم‌هایی که می‌خواهند از این روش به عنوان یک روش کمکی برای کم کردن دردهای زایمانی استفاده کنند توصیه می‌کنیم حتما کلاس‌های آموزشی را گذرانده و از مراکزی که کار زایمان در آب را انجام می‌دهند، بازدید کنند.


 این کلاس‌ها به صورت استاندارد، به مدت 8 هفته و از هفته بیستم بارداری زنان شروع می‌شود؛ در این کلاس‌ها، وان آب نیز با درجه حرارت بدن تنظیم شده و تمام پروسه زایمان زیر آب همراه با فیلم‌های آموزشی، مرور و تمرین می‌شود. ناگفته نماند که زنان باید همراه با همسران یا همراهی که قرار است در زمان زایمان او را همراهی کند، در این کلاس‌ها حاضر شوند چرا که ممکن است در مراحل زایمانی مشکلی پیش آید که آشنایی نداشتن همسر و همراه با این مشکلات و پروسه می‌تواند باعث ترس و وحشت همراه شده و این اضطراب و نگرانی به زنان در زمان زایمان منتقل شود. بیمارستان اکبر آبادی نیز به عنوان اولین مرکزی که کار زایمان زیر آب را آغاز کرد، کلاس‌های آموزشی لازم را به صورت رایگان برگزار می‌کند ضمن اینکه هزینه انجام این نوع زایمان در این مرکز با زایمان طبیعی تفاوتی ندارند. اما در مورد هزینه آن در بیمارستان‌های خصوصی اطلاعی ندارم.


انتخاب شیوه زایمان


زایمان در آب به 2 روش انجام می‌شود که البته در هر 2 روش از آب استفاده می‌شود، اولین روش این است که خانم باردار قبل از زایمان، تمام مراحل زایمانی را در زیر آب انجام می‌دهد و زمانی که دهانه رحم کاملا باز شده و برای بیرون آمدن بچه آماده می‌شود، خانم روی تخت زایمان رفته و مرحله آخر زایمان را روی تخت انجام می‌دهد. روش دوم این است که خانم باردار تمام مراحل زایمان و درد‌های زایمانی را داخل آب تجربه کرده و نوزاد نیز در آب متولد و در آب رها می‌شود. پرسنل اتاق زایمان بچه را از زیر آب گرفته و به مراحل دیگر زایمان کمک و رسیدگی می‌کنند.


به چه کسانی توصیه نمی‌شود


زنانی که تا به حال به استخر نرفته و علاقه‌ای به آب ندارند، عمدتا توانایی این نوع زایمان را ندارند و به طور حتم زایمان در آب هم برایشان دشوار است، این نوع از زایمان نیز بیشتر در کشورهایی رواج دارد که مردمان‌شان با آب سروکار بیشتری دارند؛ به‌عنوان نمونه زنان در استرالیا که یک کشور پر آب است، بسیار بیشتر برای انجام این نوع زایمان کاندید می‌شوند، چرا که بدن آنها با آب آشنا و سازگار تر بوده و به طور حتم راحت‌تر می‌توانند این نوع زایمان را تجربه کنند. در کشور ما هم زنانی که در طول زندگی بیشتر به استخر رفته و از آب واهمه ندارند، راحتر از دیگر زنان از این روش استقبال می‌کنند و این نوع زایمان همچنان طرفداران خاص خود را دارد.


پیش از انتخاب این شیوه باید بدانید


خانم‌ها در گذشته چنین تصور می‌کردند که این نوع زایمان بهترین راه و معجزه‌ای بزرگ برای رهایی از درد‌های شدید زایمان است؛ به دلیل این ساده انگاری، طرفداران زیادی برای آن وجود داشت؛ اما در حال حاضر زنان با آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر دریافته‌اند که این روش از زایمان، تفاوتی با زایمان طبیعی نداشته و تنها در کاستن از درد موثر است. پس در انتخاب این نوع زایمان و حمل وزن، نباید توقع زایمان بدون درد داشت. 


شباهت‌های زایمان در آب با زایمان طبیعی 


زنان بارداری که تمایل به انجام این نوع زایمان دارند، بدانند که تمام مراحل یک زایمان طبیعی، مثل کنترل ضربان قلب جنین و بررسی شرایط مادر، در زایمان درون آب انجام خواهد شد، گاهی ممکن است درد در زمان زایمان زیر آب کاهش پیدا نکرده و دردهای انقباضی طولانی شود که در این صورت اگر به مسکن یا دارویی نیاز باشد، استفاده شده و تمام مراقبت‌ها از زنان مثل یک زایمان طبیعی و معمولی که برای سلامت نوزاد و مادر لازم باشد اعمال خواهد شد. لازم به توضیح است که دراین نوع زایمان، زنان باردار نیز به دلیل درد کمتر، خاطره بهتری از انجام زایمان و تولد فرزندشان دارند ضمن اینکه خطر عفونت نیز که در گذشته در مورد آن بحث می‌شد وجود نداشته و نگرانی وجود ندارد.


توصیه‌های مهم به زنان باردار


در مجموع نه تنها برای انجام زایمان در آب بلکه زنان برای انجام هرکدام از روش‌های زایمانی باید از چگونگی پروسه زایمان خود اطلاعات کسب کرده و آموزش‌های لازم را جدی بگیرند، زنانی که دوره‌های لازم را می‌گذرانند بسیار راحت‌تر می‌توانند در زمان زایمان با ماما و پزشک متخصص همکاری کنند چرا که با پروسه وضعیت خود به صورت کامل آشنا می‌شوند. در حال حاضر مشکل مهم زنان این است که متاسفانه در زمان بارداری اطلاعات کافی را به دست نیاورده و با شروع درد‌های انقباضی قبل از زایمان دچار ترس و وحشت شدید می‌شوند که این ترس و نداشتن اطلاعات می‌تواند باعث تشدید درد شده و روی پروسه زایمان نیز تاثیر منفی بگذارد. از آنجا که کسب اطلاعات از روند زایمان به کاهش درد کمک زیادی می‌کند، به همین دلیل زنان باید اطلاعات کافی داشته باشند و از قبل بدانند این نوع زایمان خطری برای خودشان و فرزندشان ندارد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۵ ، ۱۳:۵۸

18. سراغ آروماتراپیست‌ها بروید 


استفاده از روغن‌های معطر گیاهی برای ماساژ را می‌توانید در دوران بارداری در منزل امتحان کنید. آروماتراپی یک رشته اختصاصی است که افراد متخصصی را جهت انجام این امور پرورش داده است. در بعضی مراکز کارشناسان آروماتراپی به صورت حرفه‌ای این کار را برای مراجعان انجام می‌دهند. شما می‌توانید سراغ آروماتراپیست‌ها را از مراکز و کلینیک‌هایی بگیرید که کلاس‌های آمادگی بارداری را برگزار می‌کنند. البته پیش از هر کدام از این اقدامات، موضوع را با پزشک‌تان در میان بگذارید و بدون تایید او سراغ طب‌های مکمل و جایگزین نروید. 


19. با کلاس مادر شوید


کلاس‌های آمادگی بارداری را جدی بگیرید. در تمام دنیا این کلاس‌ها برای مادران برگزار می‌شود و آنچه را پدر و مادر باید درباره دوران بارداری و زایمان بدانند، به آنها آموزش می‌دهند. ضمن اینکه این کلاس‌ها محیط خوبی برای آشنایی با مادرانی در وضعیت مشابه خودتان است و می‌توانید دوستان خوبی برای معاشرت و گفت‌وگو درباره بارداری برای خودتان پیدا کنید همچنین انتظار مادر شدن را در کنار یک حلقه حمایتی شیرین‌تر کنید.


20. بدن‌تان را بکشید


 باید بدن‌تان را برای پذیرش تغییرات و تحمل سختی‌های دوران بارداری آماده کنید و ورزش بهترین راه پیش روی شماست. لازم نیست ورزش سنگینی را انتخاب کنید. انجام حرکات کششی مستمر و ثبت‌نام در دوره‌های یوگای بارداری می‌تواند شما را آماده‌تر کند. 


21. به متخصص تغذیه مراجعه کنید


حواس‌تان به خورد و خوراک‌تان باشد. از همه گروه‌های غذایی اصلی باید در رژیم روزانه‌تان استفاده کنید. پیش از بارداری حتما سری به متخصص تغذیه بزنید تا وضعیت شما را از نظر وزنی و رژیم غذایی بررسی کند. در این زمینه از دوستان و آشنایان‌تان مشورت نگیرید چون قضاوت شما بر مبنای ظواهر امر است اما یک پزشک فاکتورهای علمی و جدی تری را برای تشخیص لحاظ می‌کند. شاید لازم باشد از وزن خود بکاهید یا بر آن بیفزایید. تحت کنترل بودن وزن، وضع حمل را برای‌تان آسان تر می‌کند. 


22. مفید خوردن  را جدی بگیرید


 متخصص تغذیه خلأهای تغذیه‌ای شما را شناسایی می‌کند و بر مبنای آن رژیم غذایی مناسب را برای‌تان می‌نویسد. خوردن هفته‌ای دو بار ماهی به همه توصیه می‌شود. اما زنان باردار بهتر است سه بار در هفته ماهی میل کنند. مصرف غلات را هم فراموش نکنید. هرگز سر‌خود رژیم غذایی‌تان را تعدیل نکنید. 


23. تدریجی بنوشید


همان‌قدر که تغذیه مهم است، نوشیدن مایعات را هم از قلم نیندازید. هر زن باردار باید حداقل روزانه شش تا 10 لیوان آب بنوشد. اگر آخر شب یادتان افتاد که چهار لیوان از برنامه عقب هستید، نمی‌توانید همان لحظه کمبود آب‌تان را جبران کنید چون ممکن است حال‌تان را بد کند، پس برنامه‌ریزی کنید که هر چند ساعت یک بار یک لیوان نوشیدنی میل کنید.


24. سبزیجات را فراموش نکنید


در برنامه غذایی روزانه‌تان حتما از سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنید. هیچ بهانه‌ای برای حذف این گروه مواد غذایی پذیرفته نیست. سبزیجات و میوه‌ها بهترین منابع ویتامین هستند. کمبود ویتامین هم توان مادر را کاهش می‌دهد و هم سلامت جنین را تهدید می‌کند، پس اگر می‌ترسید ضعف بدن دلیل اصلی درد کشیدن‌تان باشد، سراغ سبزیجات بروید.


25. انرژی ذخیره کنید


در روز وضع حمل غذای‌تان را میل کنید. شما در آستانه شروع یک کار بزرگ هستید و به انرژی زیادی احتیاج دارید. غذاهای سبک و مقوی بخورید حتی بعد از شروع پروسه دردها اگر گرسنه‌تان شد، می‌توانید سیب‌زمینی، سوپ، ماست، موز، خرما، شیرینی‌های کوچک و آسان‌هضم میل کنید. برای رفع تشنگی فقط آبمیوه‌های طبیعی توصیه می‌شود. 


26. سوپ چرب بپزید


از آنجا که هر فرد طبع خاصی دارد، نمی‌توان برای همه افراد نسخه واحدی را پیچید. لازم است مادر برای مراقبت‌های ماه‌های آخر به پزشک طب سنتی مراجعه کند و رژیم غذایی متناسب با طبع خود را بگیرد. با این حال  یک‌سری توصیه‌های کلی برای تسهیل درد زایمان وجود دارد؛ مثل خوردن شوربا و سوپ‌های چرب. اما طرز تهیه و میزان مواد به کار رفته در این غذاها را پزشک بر اساس طبع فرد و وضعیت سلامت او مشخص می‌کند، پس خود درمانی نکنید.


27. روی شکم‌تان روغن بمالید


روغن مالی تا حد زیادی از درد زایمان طبیعی می‌کاهد. پس از گرفتن تایید پزشک‌تان می‌توانید روغن بابونه و روغن شوید را در نواحی زیر شکم و دستگاه تناسلی بمالید. این کار باعث لغزندگی این نواحی و حرکت آسان نوزاد می‌شود. اگر این روغن‌ها در دسترس نبود، می‌شود به جای آنها روغن زیتون هم استفاده کرد. اگر طبع‌تان خشک است، می‌توانید از مقدار بیشتری روغن استفاده کنید یا تعداد دفعاتی را که روغن مالی می‌کنید، افزایش دهید.


28. روغن بادام بخورید


افرادی که طبع خشکی دارند، روغن بادام را ناشتا میل کنند. اگر انجام این کار برای‌تان دشوار است، می‌توانید در غذای روزانه‌تان روغن بادام بریزید. شیرینی‌هایی که با بادام شیرین، روغن بادام و شکر تهیه می‌شوند، خوراک مفیدی برای زن باردار به شمار می‌روند چون باعث لغزندگی جنین می‌شوند. نوشیدن شیر گاو تازه سالم فایده فراوانی دارد. از خوردن غذاهای سنگینی مثل پیتزا، ماکارونی، آش رشته و .. خودداری کنید. باز هم باید تاکید کنیم که قبل از عمل کردن به این توصیه از یک متخصص طب سنتی بخواهید طبع‌تان را مشخص کند و تجویز او را با متخصص زنان‌تان در میان بگذارید.


29. حسابی قدم بزنید


تا حدی که مقدور است پیاد‌ه‌روی کنید. اصولا پیاده‌روی ورزشی است که طب سنتی برای پیشگیری یا درمان بسیاری از انواع درد آن را توصیه می‌کند اما برای زنان بارداری که خصوصا هفته یا هفته‌های آخر بارداری را سپری می‌کنند، توصیه شده طوری پیاده‌روی کنند که به بدن‌شان فشار نیاید. هر کس خودش می‌تواند این حد را تشخیص دهد. قدم زدن‌های طولانی با سرعت و ریتم مناسب برای شما بهترین ورزش پیشنهادی از طرف متخصصان طب سنتی است.


30. درعصاره  شنبلیله بنشینید


می‌توانید گیاهانی مثل شوید، شنبلیله و بابونه را بجوشانید و در آن بنشینید و به اصطلاح طب سنتی از آبزن استفاده کنید. اما به کارگیری این روش، مستلزم احتیاط فراوان است چون اگر بهداشت را رعایت نکنید و ظرفی که در آن می‌نشینید، تمیز نباشد، ممکن است عفونت ایجاد شود بنابراین در انجام این کار بد نیست قدری بیشتر دقت کرده و بهداشت را خیلی بیشتر از قبل رعایت کنید.  


31. هر روز دوش بگیرید


حمام کردن در ماه آخر از شدت درد زایمان خواهد کاست ولی باید در این کار احتیاط کرد. اگر طبع‌تان خشک است، در هفته آخر زایمان می‌توانید روزی یک‌بار حمام کنید. اما اگر طبع دیگری دارید، حتما با پزشک‌تان در مورد این موضوع  مشورت کنید. در هر صورت حمام کردن و در حمام ماندن برای مدت زمان معقولی در طب سنتی سفارش می‌شود. از نظر متخصصان طب سنتی بهتر است در این روزها در آب گرم بنشینید و همچنین آب گرم را روی سرتان بریزید، اما در طب رایج این باور جریان دارد که زیاد قرار  گرفتن در معرض آب گرم و بخار حمام سلامت جنین را به خطر می‌اندازد.


32. زایمان با گاز را انتخاب کنید


 در زایمان وقتی احساس درد می‌کنید، ماسک را روی دهان قرار می‌دهید و گازی مثل انتونوکس را استنشاق می‌کنید. به محض بیهوشی خفیف ماسک از دست‌تان رها می‌شود و این عمل تا پایان کار چندین بار تکرار می‌شود. استفاده از گازهای استنشاقی درد زایمان را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.  


33. از دارو نترسید


داروهای وریدی هم گزینه دیگری است که بر مبنای وضعیت سلامت شما توسط پزشک متخصصص برای‌تان تجوز می‌شود. نوع دیگری از داروهای مخدر هم برای کاهش درد در نظر گرفته شده است و بنا به خواست بیمار و صلاحدید پزشک به مادر تزریق می‌شود. مصرف این داروها در زایمان و تحت نظر پزشک هیچ خطر و عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند و فقط ضد اسپاسم و آرام‌بخش است.  روش دیگر بی حسی اپیدورال است.در این روش سوزن‌های ظریفی به کمر می‌زنند و آن را کاملا بی‌حس می‌کنند. به این ترتیب انقباضات رحمی برای مادر درد ایجاد نمی‌کند و انرژی مادر صرف تحمل درد نمی‌شود. در اروپا بیش از 80 درصد زنان از روش‌های بدون درد استفاده می‌کنند چون علاوه بر حذف کامل درد، هیچ‌گونه عوارض جدی برای مادر ایجاد نمی‌کند. ممکن است گاهی بعد از زایمان مادر دچار سردرد شود.


تنها نمانید


در کلاس‌های آمادگی پیش از زایمان یا دوره‌های ورزشی که برای مادران آینده برگزار می‌شود، می‌توانید با مادرانی که در وضعیت مشابه تان  هستند آشنا شوید  و دوستان خوبی برای معاشرت و گفت‌وگو درباره بارداری برای خودتان پیدا کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۵ ، ۱۳:۴۹

1. شاید علت ترس از زایمان به خاطر عدم آگاهی شما از واقعیت موضوع باشد. روانشناسان می‌گویند آگاهی همیشه با درد همراه نیست و گاهی باعث آرامش خیال می‌شود! مطالعه کتاب‌ها و مقالات مفید علمی درباره چگونگی به دنیا آوردن نوزاد، تصور صحیح و واقع بینانه‌ای به شما می‌دهد. 


2. ببینید


نگذارید ترس از زایمان طبیعی حس درد را در شما چند برابر کند. یادتان نرود حتی اگر قصد انجام سزارین را داشته باشید، باز هم ممکن است یک زایمان زودرس غافلگیرتان کرده و شما را مجبور به زایمان طبیعی کند. پس پیش از این اتفاق چند ویدئوی آرامش‌بخش زایمان که در سایت‌های مختلف داخلی و خارجی قابل دسترس است را ببینید و از تماشای لحظه در آغوش گرفتن کودک توسط مادر لذت ببرید.


3. مقایسه نکنید


شاید شنیدن تجربه دیگران به شما کمک کند اما گاهی آدم‌ها با گفتن تجربیات تلخ‌شان شما را بیشتر از قبل می‌ترسانند. فراموش نکنید هر زنی توانایی‌های جسمی و روحی منحصر به فرد خودش را دارد و هیچ دو زایمان یکسانی وجود ندارد. شاید آستانه تحمل دوست‌تان از شما کمتر باشد، شاید او در زمان وضع حمل شرایط روحی مناسبی نداشته است و شاید او آگاهی لازم را نداشته و دچار اشتباه‌هایی شده باشد. پس بشنوید اما خودتان را با کسی مقایسه نکنید.

4. تن‌آرامی کنید


 ترس به طور طبیعی، واکنش‌های فیزیولوژیک را به دنبال می‌آورد. در نتیجه جریان خون کاهش پیدا می‌کند، اکسیژن کمتری به رحم می‌رسد و همین مسئله باعث خستگی عضلات رحم می‌شود و انقباضات رحمی به‌خوبی صورت نمی‌گیرد. اگر بتوانید ذهن و جسم‌تان را با گذراندن دوره‌های تن‌آرامی در برابر ترس مقاوم کنید، نیمی از راه برای داشتن زایمانی راحت را رفته‌اید.


5. خودتان را کشف کنید


 از مواردی که باعث ترس شما هستند، یک فهرست تهیه کنید. کشف کنید دقیقا چه چیزهایی باعث ترس شما می‌شود. این کار ذهن‌تان را منظم می‌کند و می‌توانید ترس‌های واقعی و غیر واقعی را از هم جدا کنید. برای ترس‌های غیر واقعی کاری از دست‌تان برنمی‌آید. شما قدرت کنترل تمام امور را ندارید پس بی‌جهت برای خودتان نگرانی نسازید. سراغ ترس‌های واقعی بروید. ببینید برای هر کدام از چه راه‌حل‌هایی می‌توانید استفاده کنید مثلا می‌ترسید در اواسط وضع حمل، توان جسمی‌تان را از دست بدهید؟ پس در این مدت باید به دنبال بالا بردن توان جسمی‌تان ( از راه تغذیه و ورزش) باشید و خیال خودتان را راحت کنید.


6. دوست پزشک‌تان باشید


اگر در مراجعات متعدد به پزشکی که وضعیت بارداری‌تان را کنترل می‌کند احساس خوبی دریافت نکردید، پزشک‌تان را عوض کنید. مهم این است که به درمانگرتان اعتماد داشته باشید و در مراجعات هفتگی و زمان زایمان بتوانید حس خوبی از او بگیرید.


7. همسرتان را همراه خود کنید


اغلب مردها درک روشنی از تغییرات بدنی و احساسی همسرشان در این دوره ندارند و گاهی ممکن است رفتاری که از نظر آنها منطقی به نظر می‌رسد شما را عمیقا ناراحت کند. بهترین راه برای همراه کردن یک مرد در این روند، مشارکت دادن او در تمام لحظه‌هاست. از همسرتان بخواهید در روزهای سونوگرافی، خرید وسایل نوزاد و حتی مراجعات ماهانه به متخصص همراه شما باشد و اگر قصد زایمان طبیعی دارید، بیمارستانی را انتخاب کنید که اجازه می‌دهد همسرتان در زمان زایمان در کنارتان بماند. قطعا درک مناسب و حمایت‌های شریک زندگی‌تان می‌تواند ترس و البته درد زایمان‌تان را کمتر کند. اگر در این روزها همسرتان امکان بودن در کنار شما را نداشت، از همراهی کسی که انرژی مثبتی به شما انتقال می‌دهد، بهره بگیرید.


8. از تکنیک «لاماز» کمک بگیرید


مطمئن باشید درد کشیدن گرچه سخت است اما در نهایت آسیبی به شما نخواهد رساند به شرطی که از قبل خودتان را آماده کرده باشید. تکنیک‌های تنفس را حتما بیاموزید. تکنیک «لاماز» در این رابطه کمک بزرگی به ریلکس شدن‌تان می‌کند.  می‌توانید از پزشک متخصص‌تان بخواهید در این زمینه با شما کار کند.


9. محل زایمان‌تان را دوست داشته باشید


برنامه‌ای دقیق برای زایمان‌تان طراحی کنید و طرح‌تان را روی کاغذ بیاورید. در نوشتن برنامه قبل از هر چیز محل زایمان را مشخص کنید؛ بیمارستان یا زایشگاه. برای پیدا کردن محل مناسب تحقیق کنید. می‌توانید به بیمارستان یا زایشگاه مورد نظرتان مراجعه کنید و هم از نزدیک سر و گوشی آب بدهید و هم از شرایط پذیرش و امکانات آنجا خبر بگیرید. بهتر است قبل از روز وضع حمل با پزشک متخصصی که قرار است بچه را به‌دنیا بیاورد، ملاقاتی داشته باشید. در تصمیم‌گیری نهایی همه جوانب امر را بسنجید و تصمیم‌تان را با همسرتان در میان بگذارید.


10. ذهن‌تان را بازی دهید


از زمان پاره شدن کیسه آب‌تان و شروع دردها خودتان را برای روز بزرگ زندگی آماده کنید. باید ذهن‌تان را از موضوع درد منحرف کنید و موضوع جالب‌تری را برای تمرکز کردن پیدا کنید؛ مثلا آهنگ‌های موردعلاقه‌تان را یاد‌آوری و سعی کنید شعر را کلمه به کلمه در ذهن‌تان بشنوید یا زندگی در ویلای مورد علاقه با همسر در کنار خانواده‌ها‌ی‌تان را تصور کنید. به جزئیات فکر کنید. در این زمینه محدودیتی ندارید. پرنده خیال را با خیال راحت پرواز دهید. قرار است خوش بگذرد!


11. نترسید، وقت دارید


اگر همسرتان در لحظه شروع شدن درد در خانه نیست یا اینکه ترافیک، خیابان‌ها را بند آورده، نترسید! شما بعد از پاره شدن کیسه آب چند ساعت وقت خواهید داشت. تکنیک‌های تنفس را به کار ببندید، اگر باید کمی در خانه منتظر بمانید، قدم بزنید و اگر خسته شده‌اید خیلی کوتاه استراحت کرده و باز از نو راه رفتن را شروع کنید. بدن‌تان را در موقعیتی قرار دهید که در لحظه حال‌تان را بهتر می‌کند. 


12. کودک درون تان  را نوازش کنید


ماساژ سبک فشار درد را کم می‌کند اما اگر پزشک‌تان راه و رسم درست ماساژ دادن را به شما یاد نداده، می‌توانید به نوازش شکم یا کمرتان اکتفا کنید. 

در هر حالتی که هستید، به آرامی یک دست را روی پوست شکم‌تان بکشید و این کار را تکرار کنید. می‌توانید عمل ماساژ را با کمی روغن انجام بدهید تا حرکات دست برای‌تان ساده‌تر شود.


ورزش لگن را هر روز تمرین کنید


عضلات لگن را با ورزش تقویت کنید. در حالت درازکش قدری پاها را از هم باز کنید و ماهیچه‌های اطراف مقعد و اطراف واژن را منقبض کنید. در همین حالت بمانید ولی طبیعی تنفس کنید. بعد از چند ثانیه عضلات را از حالت انقباض خارج کرده و این کار را تکرار کنید. از ابتدای بارداری هر روز زمانی را برای تمرین اختصاص دهید.

طرح: شهاب جعفرنژاد


13. اینطور بنشینید

حالت مناسبی است برای زمانی که  خسته شده‌اید و می‌خواهید  کمی بنشینید. شبیه به نشستن  در توالت فرنگی است. 


14. تکیه کنید

 پاها را کاملا از هم باز کنید. زانوها را خم کنید. به یک همراه قوی احتیاج دارید که به او تکیه کنید و تحمل وزن شما را داشته باشد. در این حالت می‌توانید به دیوار هم تکیه کنید. اما ممکن است افت فشار داشته باشید و یک همراه می‌تواند شما را از پشت بگیرد و مراقب‌تان باشد.


15. راه بروید


زمانی که قدم می‌زنید، جنین را در موقعیت خوبی قرار می‌دهید. نیروی جاذبه هم به زایمان آسان‌تر کمک می‌کند. راه رفتن تا حدی مسکن درد کمر هم هست. 


16. چمباتمه بزنید

امروزه به زنان پیشنهاد می‌شود که در زمان وضع حمل به پشت دراز بکشند. ولی طب سنتی با این حالت بدن موافق نیست چون عمل زایمان را سخت می‌کند. بهترین وضعیت برای وضع حمل، حالت چمباتمه است.


17. لم بدهید

 بهترین حالت استراحت در فواصل بین دردهاست. کسانی که از روش اپیدورال استفاده می‌کنند، به پهلو دراز بکشند و بین پاهای‌شان یک بالش بگذارند. در این حالت اکسیژن به جنین می‌رسد. اگر روند زایمان بیش از حد سریع باشد، جلوی آن را می‌گیرد و شرایط بهتری را برای مادر و نوزاد فراهم می‌کند.




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۵ ، ۱۳:۴۵

چرا برخی کودکان از عادت مکیدن انگشتان دست بر نمیدارند و چرا به این کار عادت می کنند چه عواملی در ایجاد این عادت در آن ها تاثیرگذارند و با چه روش هایی می توانیم آن ها را از این کار منصرف کنیم توصیه روانشناسان در این زمینه چیست؟

برخی کارشناسان معتقدند مکیدن انگشت موجب آرامش و اطمینان خاطر کودک می شود.

تمام نوزادانی که به دنیا می آیند تا شش ماهگی دارای غریزه طبیعی مکیدن هستند و مکیدن انگشت شست راهی برای ارضای این غریزه است؛ اما پس از آن، انگشت خود را از روی عادت می مکند؛ زیرا این عادت آنها را آرام می کند. معمولا زمانی که کودک خسته، نگران و یا بی حوصله است، این کار را انجام می دهد. متخصصان اطفال اظهار می دارند 18 درصد از کودکان در سنین دو تا شش سالگی عادت به مکیدن انگشت شست خود دارند.

نظرات مختلفی در مورد علت این عادت مطرح شده است، برخی کارشناسان معتقدند مکیدن انگشت موجب آرامش و اطمینان خاطر کودک می شود. به نظر می رسد یکی از دلایل عمده مکیدن انگشت این باشد که مکیدن سینه مادر و یا بطری در این کودکان کافی نبوده و غریزه مکیدن را در آنها ارضا نکرده است. مکیدن همچنین می تواند نشانه وجود یک تنش فیزیکی و احساسی در کودک باشد. بیشتر کودکانی که چنین عادتی دارند، قبل از سه ماهگی این کار را انجام می دهند. نوزادانی که هر سه ساعت یک بار شیر داده می شوند، انگشت شست خود را کمتر از نوزادانی که هر چهار ساعت شیر می خورند، می مکند.

همچنین، نوزادانی که زمان شیرخوردن آنها از بطری کمتر از 10 دقیقه طول می کشد، احتمال مکیدن انگشت شست در آنها بیشتر از نوزادانی است که شیر خوردن آنها از بطری 20 دقیقه به طول می انجامد. مکیدن انگشت شست، نباید با بردن دست در دهان و مکیدن چند انگشت با هم اشتباه گرفته شود. تقریبا تمام نوزادان از زمانی که اولین دندان آنها شروع به درآمدن می کند (معمولا سه تا چهار ماهگی)، این کار را انجام می دهند.

اگر عمل مکیدن انگشت شست پس از شش ماهگی همچنان ادامه یابد، در حقیقت وسیله ای است برای آرامش یافتن کودک و نه ارضای غریزه مکیدن. در اغلب کودکان عمل مکیدن انگشت شست، خود به خود از بین می رود. زمانی که کودک به سن سه تا چهار سالگی می رسد، متوجه می شود که سایر همسالان این عمل را انجام نمی دهند و پس از چهار سالگی کودک خود برای متوقف کردن این عمل انگیزه پیدا می کند.

بهترین زمان برای توجه و جلوگیری از مکیدن انگشت شست در کودک، زمانی است که او برای اولین بار این کار را انجام می دهد، نه زمانی که برای چندمین بار این کار را با موفقیت انجام داده است! اگر عمل مکیدن متوقف نشود و سال ها ادامه یابد، می تواند منجر به مشکلات جدی در ناحیه دهان، دندان و مشکلات گفتاری شود. بنابراین، باید با تشویق، محبت و چندین روش ساده به او کمک کنیم تا این عادت را کنار بگذارد. در برخی موارد اگر عمل مکیدن انگشت تا بعد از پنج سالگی همچنان ادامه یابد، نشانه وجود یک مشکل احساسی، عاطفی در کودک (نگرانی، اضطراب) است و باید توسط پزشک ارزیابی شود.

چگونه این عادت را در کودک متوقف کنیم؟

با کودک خود صحبت کرده و برای او توضیح دهید که چرا باید این عادت را ترک کند. به او بگویید با کنار گذاشتن این عادت لبخندی زیبا و دندان هایی ظریف و مرتب خواهد داشت و ادامه دادن این کار مشکلات جدی در رشد دندان هایش به وجود خواهد آورد. با استفاده از یک آینه به او نشان دهید که با این عادت، چه تغییراتی در ناحیه دهان و دندان وی ایجاد خواهد شد.

برای او توضیح دهید که چگونه میکروب های موجود در دست ها و زیر ناخن ها وارد بدن شده و او را بیمار می کند. به او بگویید که «تو بزرگ شده ای» و با انجام این کار در حضور دیگران تمسخر می شود. برای صحبت درباره این موضوع، بهتر است زمان مناسبی را انتخاب کنید که کودک کاملا آرام و به دور از هرگونه اضطراب و نگرانی باشد؛ از طرفی کودک باید بیشتر از چهار سال داشته باشد تا بتواند دلایل شما را بفهمد و درک کند.

راهکارهایی برای ترک عادت مکیدن انگشت شست

1- در هفته اول، انواع سرگرمی ها و بازی هایی را که لازمه بازی کردن با آنها استفاده از دست می باشد برای کودک فراهم کنید (مثل پازل، کارت بازی، و سایر فعالیت هایی که مورد علاقه اوست). بهتر است زمان تماشای تلویزیون را محدود کنید، زیرا بیشتر کودکان هنگام تماشای تلویزیون انگشت شست خود را می مکند.

2- ممکن است مجبور شوید انگشت شست را بانداژ کنید و یا نوعی ماده بدمزه روی نوک انگشت و ناخن او بمالید تا به کودک یادآوری کنید که نباید انگشت خود را بمکد. در ضمن به او بگویید که این کار برای یادآوری کردن به اوست، نه برای تنبیه کردن وی.

3- زمانی که کودک شما در خواب است و انگشت شست وی در دهانش قرار دارد، به آرامی انگشت او را از دهانش خارج کنید. اگر کودک عادت دارد هنگام خوابیدن انگشت شست خود را بمکد، در دست هایش یک اسباب بازی کوچک از قبیل حیوانات پشمالو قرار دهید تا مانع این کار شود.

4- در مدتی که کودک سعی می کند این عادت خود را کنار بگذارد، او را در موقعیت های ناراحت کننده و استرس زا قرار ندهید، زیرا در چنین موقعیت هایی برای آرام شدن مجددا به این عمل رو می آورد.

5- وقتی کودک شما در موقعیت های مختلف این عادت خود را انجام نمی دهد، او را خیلی تشویق کنید؛ اما هرگز وی را به خاطر این عادت، تنبیه و یا سرزنش نکنید، زیرا این کار نه تنها موجب ترک این عادت نمی شود، بلکه اعتماد به نفس او را هم تضعیف می کند. دادن جایزه به کودک برای مواقعی که این کار را انجام نمی دهد، کمک زیادی به ترک این عادت می کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۵ ، ۱۳:۱۱

شپش سر روی پوست سر وموی انسان زندگی و از خون لایه های سطحی پوست تغذیه می کند و به سختی از مو جدا میشود.

رشک در واقع تخم شپش یا pediculus می باشدکه به شکل بیضی وسفیدرنگ وکوچک که به ساقه مو ودرز لباس می چسبد هر کدام از این تخم ها داخل یک کپسول بسیار چسبناک قرار گرفته وبه فاصله کمی از ریشه مو جای که دما و رطوبت مناسب دارد قرار میگیرند.پس از 7روز شپش ها سر از تخم در می آورند وطی مراحلی به شپش بالغ تبدیل می شوند .

ممکن است رشک سر با شوره سر اشتباه شود که وجه تمایز آن در این است که شوره سر درواقع بافت مرده پوست می باشد که به راحتی از مو جدا میشود در حالی که رشک به سختی از مو جدا میشود .شپش سر روی پوست سر وموی انسان زندگی و از خون لایه های سطحی پوست تغذیه می کند.

چطور خودمان شپش سر را درمان کنیم

 روغن درخت چای

روغن درخت چای اسانس های طبیعی است که به طور موثر در درمان آلودگی شپش سر استفاده می شود.  این روغن ضد ویروس، ضد باکتری، ضد قارچ و در درمان شپش  بسیار سودمند است. روغن درخت چای بسیار قوی است، بنابراین با  یک قطره  روغن زیتون رقیق کنید. با توپ پنبه ای به سرتاسر پوست سر بمالید. 12 ساعت بعد بشویید   ابتدا  سه بار در هفته  این کار را انجام دهید  و سپس  یک بار در هفته تا از شر آن خلاص شوید.

از بین بردن شپش به وسیله روغن زیتون

1- به همه جای موهای سر خود روغن زیتون بمالید.

2- موهای خود را در قسمت بالای سر خود جمع کنید و با کلاه حمام یا حوله آنها را بپوشانید. ممکن است موها چسبناک و روغنی و ناراحت کننده باشند. بنابراین می توانید حوله ای را دور گردن خود ببندازید تا این مواد را جذب کند.

3- 3 تا 8 ساعت موهای خود را در این حالت نگه دارید. کمتر از 3 ساعت نباشد، زیرا تحقیقات نشان داده که شپش ها می توانند تا 2 ساعت در مایعاتی مانند روغن زیتون زنده بمانند. هر چه مدت زمان به 8 ساعت نزدیک تر شود، میزان از بین رفتن شپش ها و موثر بودن این روش بیشتر خواهد بود.

 4- ظرفی پر از آب داغ و صابون آماده کنید و حوله را داخل آن قرار دهید. خود را برای دیدن شپش های مرده و تخم های آن که در آب شناور می شوند ، آماده کنید.

 5- حوله سر خود را بردارید. موهای خود را به 4 قسمت تقسیم کنید. می توانید از سنجاق سر برای این کار استفاده کنید.

 6- از شانه فلزی برای شانه زدن هر قسمت از موی خود استفاده کنید. بعد از شانه زدن تمام موهای خود، شانه استفاده شده را در آب صابون قرار دهید و خوب آن را شستشو دهید تا شپش های آن کشته شوند.

7- شانه زدن را تا جایی ادامه دهید که موهایتان عاری از شپش به نظر آید.

8- می توانید از مواد پاک کننده برای پاک کردن روغن زیتون موهای خود استفاده کنید. سپس می توانید از شامپو برای پاک کردن کامل آن استفاده کنید.

9- موهای خود را با سشوار خشک کنید. گرمای ناشی از سشوار می تواند شپش های باقی مانده احتمالی را از بین ببرد.

10- به دقت موهای خود را بررسی کنید تا شپش های باقی مانده را پیدا کنید.

11- این کار را هر سه روز یکبار، به مدت دو هفته اجرا کنید تا تمام شپش ها کشته شوند. طول دوره  زندگی هر شپش حدودا 12 روز است. اگر این کار تکرار نشود، امکان تخم گذاری و رشد مجدد شپش ها وجود دارد.

 روغن اکالیپتوس مناسب برای درمان شپش

روغن اوکالیپتوس از برگ های تازه  درخت اکالیپتوس استخراج شده است. روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری موثر است.  شامل ترکیباتی که به از بین بردن حشرات کمک میکند. استفاده از آن را به طور منظم به منظور خلاص شدن از شر شپش است . می توانید چند قطره از اسانس اکالیپتوس در شامپو  مخلوط کنید و پوست سر خود را به خوبی با آن بشویید. این یک راه آسان برای از بین بردن شپش است. اضافه کردن چند قطره از این روغن به آب حمام و شستشوی آن با موی سر شیوه دیگری برای دفع شپش است.

 اسانس روغن شمعدانی برای درمان شپش

اسانس شمعدانی مورد استفاده برای کشتن شپش  است اسانس شمعدانی به عنوان  محبوب ترین از بین برنده شپش است . ماساژ آن  به مو و پوست سر در هنگام خواب و شستن آن در صبح ضروری است   یا چند قطره از اسانس شمعدانی به شامپو  اضافه کنید تا شپش بطور کامل از بین برود.

درمان شپش به وسیله بادام تلخ 

به مقدار نیاز (50سی سی روغن بادام تلخ و10سی سی آب)را مخلوط و بخوبی تکان می دهیم سپس مخلوط اماده شده را به نواحی سر وساقه مو مالیده وماساژ می دهیم تاتمام سطح پوست سر را بپوشاند . بهتر است محلول را شب استفاده وصبح ضمن شتشو وشانه کردن رشک ها را از موها جدا کنیم. برای اطمینان بیشتر درمان را میتوان به فاصله 7تا 10 روز بعد تکرار کرد.

درمان شپش سر با روغن چریش 

روغن چریش شامل ترکیبات مختلف است که دارای خواص دارویی است چند قطره از روغن چریش  را با  روغن زیتون ترکیب کنید و با توپ پنبه  ای به پوست سر بزنید حداقل دو بار در هفته به مدت یک ماه تکرار کنید تا بطور کامل شپش درمان شود.

 درمان شپش با سرکه

1- سرکه را گرم کرده و آن را روی سر خود بمالید. حوله یا کلاهی روی سر خود بگذارید و 30 دقیقه صبر کنید و بعد بشویید.

2- روغن معدنی را با سرکه مخلوط کنید و آن را روی موهای خود بمالید تا شپش هایی که به سختی به موها چسبیده اند جدا شوند. می توانید روغن معدنی را از داروخانه تهیه کنید. این مخلوط شوره سر را هم برطرف می کند.

 مخلوط های بالا را هر شب روی سر خود قرار دهید تا شپش ها به طور کامل برطرف شوند. حتی بعد از برطرف شدن کامل شپش، 3 تا 5 روز بعد هم، از این مخلوط برای موهای خود استفاده کنید. به این دلیل که کاملا مطمئن شوید شپش ها دیگر برنمی گردند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۵ ، ۱۰:۳۹

شپش های سر انگل هایی اجباری هستند، یعنی نمی توانند بدون وجود میزبان خود زندگی کنند. این گونه از شپش ها فقط قادر به زندگی در بدن میزبان انسانی هستند، بنابراین نمی توان آن ها را از سگ، گربه و یا هر حیوان خانگی دیگری گرفت.

شپش سر بال ندارد، بنابراین نمی تواند پرواز کند. این شپش ها شش پا در اطراف بدن و یک پنجه قوی در انتهای بدن خود در ناحیه دم دارند و این ساختار به آنها کمک می کند تا خودشان را محکم به موها بچسبانند.

 ابتلای به شپش سر می تواند برای هر کسی اتفاق افتد. اما نگرانی خاصی برای بچه های پیش دبستانی و دبستانی وجود دارد.لازم است تاکید کنیم که بهداشت کم، حمام نرفتن و به طور کلی هر مساله بهداشتی دیگری دلیل ابتلا به شپش سر نیست.بچه هایی که در مناطق شلوغ و پر جمعیت زندگی می کنند، در خطر بیشتری برای ابتلا به شپش سر قرار دارند. اما علت آن است که این بچه ها در ارتباط بیشتری با افراد آلوده قرار دارند و ممکن است در همان بستری بخوابند که افراد آلوده به شپش خوابیده اند.

 بد نیست بدانید تنها راهی که برای انتقال شپش از فردی به فرد دیگر وجود دارد، تماس مستقیم سر با سر است، یعنی دقیقا همان تماسی که سرهای دو کودک در حال خواندن یک کتاب مشترک با هم دارند یا بازی هایی که بچه ها با یکدیگر می کنند و یا با استفاده از یک کلاه، یک کلاه آفتابگیر، یک شال گردن، یک روسری و یا شانه و برس موی شخصی.شپش ماده می تواند هر روز 3 تا 4 تخم بگذارد. این تخم ها در فاصله 3 تا 4 میلی متری از پوست سر و دقیقا روی محور مو رشد می کند.تخم های شپش به دلیل آغشته بودن به ترشحات شپش ماده، کاملا چسبناک هستند. تقریبا یک هفته طول می کشد تا این تخم ها سر باز کنند و شپش ها از آن بیرون بیایند.

شپش سر می تواند در هر جایی از پوست سر وجود داشته باشد، اما به طور شایع روی ریشه موها در ناحیه پشت سر و گردن و اطراف گوش ها زندگی می کند

شپش ها طی سه دوره رشد کرده و بالغ می شوند، اما بارزترین تغییر در آنها، افزایش اندازه است و شپش بالغ در نهایت اندازه ی یک کنجد را به خود می گیرد.

 با این حال دیدن این موجودات با چشم بسیار سخت است، چراکه آنها می توانند هر رنگی در طیف سفید تا قهوه ای داشته باشند.

 شپش ها از خون تغذیه می کنند. این موجودات با گاز گرفتن پوست سر و سوراخ کردن آن مایعی را از بزاق خود به مویرگ ها وارد می کنند که مانع لخته شدن خون در ناحیه می شود و از خون آن ناحیه تغذیه می کنند. این تغذیه معمولا 4 تا 5 بار در روز است.

 شپش سر می تواند در هر جایی از پوست سر وجود داشته باشد، اما به طور شایع روی ریشه موها در ناحیه پشت سر و گردن و اطراف گوش ها زندگی می کند.

 درمان این شپش ها چیست؟

هیچ کس شپش ها را دوست ندارد! خوشبختانه روش های متعدد و محصولات بهداشتی و دارویی متنوعی برای خلاصی از این مهمان های اجباری وجود دارد. در اینجا می خواهیم برخی از موثرترین این روش ها را با هم بررسی کنیم.

 محصولات بدون نسخه برای خلاصی از شپش سر

در مرحله اول بسیاری از والدین برای رهایی کودکان از شپش ها، به شامپوها روی می آورند. شامپوهای موثر در این زمینه دارای ترکیبی شیمیایی به نام پیرترین ها (Pyrethrins) هستند که به دلیل تداخل با بیوشیمی شپش ها، به عنوان ماده ای سمی برای آنها عمل می کند.

 دستورالعمل مصرف این شامپوها بر روی آنها درج شده و طبق این دستورالعمل معمولا لازم است شامپو برای 10 دقیقه روی سر و آغشته به موها باقی بماند.

 تحقیقی که در سال 2014 در آمریکای شمالی انجام شد نشان داد که وقوع برخی جهش ها در ژن های این شپش ها، آنها را به محلول ها و شامپوهای حاوی پیرترین ها مقاوم می کند. در این شرایط برای خلاصی از شپش های سر، راهی جز رجوع به داروهای نسخه ای وجود نخواهد داشت.

داروهای تجویزی برای شپش سر

در شرایطی که محلول ها و شامپوها کارساز نباشند و یا بعد از مدتی باز هم سرو کله ی این شپش ها پیدا شود، مراجعه به پزشک و استفاده از داروهایی که توسط پزشک تجویز می شود، راهکار بعدی خواهد بود. این داروها معمولا از قرار زیرند:


 - ملاتیون: استفاده از این دارو تنها برای افراد بالاتر از شش سال مجاز است. لازم است بدانید ملاتیون ماده ای قابل اشتعال است. بنابراین توجه داشته باشید که در صورت استفاده از این دارو، از سشوار یا هر دستگاه حرارتی دیگری استفاده نکنید. به علاوه آنکه خانم های باردار و شیرده جز در موارد جدا ضروری و تحت نظر پزشک مجاز به استفاده از این دارو نیستند.

 

- لیندان: این دارو به صورت های متفاوتی از جمله لوسیون، کرم و شامپو توصیه می شود. افرادی که وزن آنها کمتر از 40 کیلوگرم است، نباید از این دارو استفاده کنند. همچنین خانم ها در دوران شیردهی و بارداری و افراد مبتلا به بیماری ایدز، مجاز به استفاده از این دارو نیستند. این دارو همچنین می تواند در برخی افراد منجر به عوارضی جدی مانند راش های پوستی و حملات تشنج و صرع شود.

 

- یولسفیا: یک محصول دارویی جدید است که به تازگی به جمع داروهای درمان کننده شپش سر پیوسته است. این ماده حاوی بنزیل الکل است که قادر به کشتن شپش ها می باشد. این دارو نیز برای سنین بالاتر از شش سال توصیه می شود و مصرف خودسرانه و نامناسب آن عوارضی جدی مانند حملات صرع و تشنج، کما و حتی مرگ در کودکان کم سن و سال را به دنبال خواهد داشت.

بد نیست بدانید عدم توجه به بیماری، به مرور زمان باعث تشدید بیماری و سخت تر شدن درمان آن خواهد شد

اگر شپش ها را به حال خود و بدون درمان رها کنیم، چه می شود؟

شپش ها علاقه ای به ترک این مهمانی ندارند. در حقیقت اگر شما آنها را به حال خود رها کنید، آنها هم به زندگی خود ادامه داده، زاد و ولد می کنند و علاقه ی زیادی هم به سفر به موهای اطرافیان شما دارند.

امروزه قانونی که در تمام مدرسه های کشور ما و خیلی از کشورهای دیگر برقرار است اینگونه حکم می کند که کودک آلوده به شپش باید تا پایان درمان، در مدرسه و نزدیک دانش آموزان دیگر حضور نداشته باشد.

طرح غربالگری دانش آموزان آلوده به شپش از دیرباز در تمام مدارس کشور و در تمام مقاطع تحصیلی (و به طور مکرر در مقطع دبستان) برقرار بوده و دانش آموزان از این جهت مورد بررسی قرار می گیرند.

بد نیست بدانید عدم توجه به بیماری، به مرور زمان باعث تشدید بیماری و سخت تر شدن درمان آن خواهد شد.

 

شپش ها همیشه هم در موهای سر نیستند!

شپش های انسانی انواع متعددی دارند. نوعی از شپش که به آن شپش تناسلی (خرچنگی) می گویند هیچ بیماری را با خود حمل نمی کند، اما می تواند منجر به خارش های شدید و گاهی واکنش های آلرژیکی شود. این نوع شپش ها همچنین می تواند به عفونت های ثانویه در فرد منجر شوند.

 

بر خلاف شپش سر، این نوع شپش بیشترین شیوع را در میان بزرگسالان دارد و از طریق تماس های نزدیک تر مانند روابط جنسی منتقل می شود. اما به طور کلی همه افراد بالغی که مراحل بلوغ را گذرانده و رویش موهای تناسلی را دارند، می توانند مورد تهاجم این نوع شپش قراربگیرند.

 

شپش تناسلی همچنین می تواند در نواحی نظیر پاها، زیر بغل، ریش، سبیل، ابرو و مژه خانه کند. به طور کلی افراد مبتلا به این بیماری باید از لحاظ کل بدن مورد بررسی قرار بگیرند.

 

در درمان شپش تناسلی ترکیبات شیمیایی نامبرده مخصوصا پیرترین، بیشترین کاربرد را خواهد داشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۵ ، ۱۰:۳۴

شپش ها حشرات کوچک هستند که بر روی پوست سر می خزند و زندگی می کنند. شپش سبب خارش و آزار سر افراد مبتلا می شود.شپش بسیار سخت از روی موهای افراد برطرف می شود. راه های بسیاری برای از بین بردن شپش وجود دارد، ولی تنها چند نوع راه وجود دارد که به طور واقعی جواب می دهد.


از بین بردن شپش به وسیله سرکه

1- سرکه را گرم کرده و آن را روی سر خود بمالید. حوله یا کلاهی روی سر خود بگذارید و 30 دقیقه صبر کنید و بعد بشویید.

2- روغن معدنی را با سرکه مخلوط کنید و آن را روی موهای خود بمالید تا شپش هایی که به سختی به موها چسبیده اند جدا شوند. می توانید روغن معدنی را از داروخانه تهیه کنید. این مخلوط شوره سر را هم برطرف می کند.

مخلوط های بالا را هر شب روی سر خود قرار دهید تا شپش ها به طور کامل برطرف شوند. حتی بعد از برطرف شدن کامل شپش، 3 تا 5 روز بعد هم، از این مخلوط برای موهای خود استفاده کنید. به این دلیل که کاملا مطمئن شوید شپش ها دیگر برنمی گردند.

از شانه پلاستیکی برای موهای خود استفاد نکنید.

از بین بردن شپش به وسیله روغن زیتون

1- به همه جای موهای سر خود روغن زیتون بمالید.

2- موهای خود را در قسمت بالای سر خود جمع کنید و با کلاه حمام یا حوله آنها را بپوشانید. ممکن است موها چسبناک و روغنی و ناراحت کننده باشند. بنابراین می توانید حوله ای را دور گردن خود ببندازید تا این مواد را جذب کند.

3- 3 تا 8 ساعت موهای خود را در این حالت نگه دارید. کمتر از 3 ساعت نباشد، زیرا تحقیقات نشان داده که شپش ها می توانند تا 2 ساعت در مایعاتی مانند روغن زیتون زنده بمانند. هر چه مدت زمان به 8 ساعت نزدیک تر شود، میزان از بین رفتن شپش ها و موثر بودن این روش بیشتر خواهد بود.

4- ظرفی پر از آب داغ و صابون آماده کنید و حوله را داخل آن قرار دهید. خود را برای دیدن شپش های مرده و تخم های آن که در آب شناور می شوند ، آماده کنید.

5- حوله سر خود را بردارید. موهای خود را به 4 قسمت تقسیم کنید. می توانید از سنجاق سر برای این کار استفاده کنید.

6- از شانه فلزی برای شانه زدن هر قسمت از موی خود استفاده کنید. بعد از شانه زدن تمام موهای خود، شانه استفاده شده را در آب صابون قرار دهید و خوب آن را شستشو دهید تا شپش های آن کشته شوند.

نکته : از شانه های پلاستیکی برای این منظور استفاده نکنید.

7- شانه زدن را تا جایی ادامه دهید که موهایتان عاری از شپش به نظر آید.

8- می توانید از مواد پاک کننده برای پاک کردن روغن زیتون موهای خود استفاده کنید. سپس می توانید از شامپو برای پاک کردن کامل آن استفاده کنید.

9- موهای خود را با سشوار خشک کنید. گرمای ناشی از سشوار می تواند شپش های باقی مانده احتمالی را از بین ببرد.

10- به دقت موهای خود را بررسی کنید تا شپش های باقی مانده را پیدا کنید.

11- این کار را هر سه روز یکبار، به مدت دو هفته اجرا کنید تا تمام شپش ها کشته شوند. طول دوره  زندگی هر شپش حدودا 12 روز است. اگر این کار تکرار نشود، امکان تخم گذاری و رشد مجدد شپش ها وجود دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۵ ، ۱۰:۱۹